Zandhappend naar Mamfe - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu Zandhappend naar Mamfe - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu

Zandhappend naar Mamfe

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

19 December 2010 | Kameroen, Kumba

Deze week een erg drukke week gehad met werken en een trip naar Mamfe. Op het werk heb ik het echt goed naar mijn zin. Afgelopen dinsdag hadden we een operatie bij een man met een Hernia. Aangezien ik heel graag een andere taak wilde hebben tijdens de operatie heb ik alle instrumenten die gebruikt worden uit mijn hoofd geleerd met als doel de instrumenten te doen. Toen de dokter en ik in de auto zaten op weg naar de kliniek verraste hij mij door te zeggen dat ik moest gaan assisteren bij de operatie. Dat vond ik natuurlijk wel een super uitdaging. Het assisteren ging erg goed alleen ging het met de patiënt wat minder. Hij had erg moeite met ademhalen en daarom moesten we vlug handelen. Maar gelukkig is het allemaal goed afgelopen.

Verder deze week een goed gesprek gehad met de dokter over de kliniek en wat we met het opgehaalde geld kunnen gaan doen. Nou… ideeën genoeg. We hebben het gehad over een Paediatric ward, labority, en betere bestrating. Maar hoe of wat kijken we met de tijd. We beslissen nu nog niks aangezien de kerst eraan komt en we dan niks doen.

Trip naar Mamfe.
Donderdagochtend zouden we om 10 uur vertrekken maar toen we in de kliniek kwamen was het super druk. Dus moesten we even bijspringen. Had net zo goed gewoon kunnen gaan werken want uiteindelijk vertrokken we pas om 1 uur; ik, dokter en Emanoe. Natuurlijk moesten we eerst nog tanken, banden oppompen, brood kopen en wat te snoepen halen. En toen konden we echt gaan. Iedereen had me al verteld dat de trip erg stoffig zou worden dus ik had een sjaal over m’n haar en we hadden zelfs mondkapjes. Maar die heb ik uiteindelijk niet op gehad want dat was veel te benauwend. Dus nu moesten we elke keer als er een auto kwam die de stof deed opwaaien de ramen dichten draaien. Ik baalde wel want mijn raam kon niet open dus kon ook geen foto’s maken. Maar de dokter beloofde me dat ik op de terug weg voorin mocht. De trip was lang, stoffig maar ongelooflijk mooi. Ik heb echt genoten. In Manyemen zijn we gestopt om wat te eten en te drinken. Ik voelde me heerlijk, wat is Kameroen toch prachtig en wat voel ik me er thuis. Ik begin de cultuur nu echt te begrijpen en vooral te respecteren. Zou willen dat ik dit gevoel over kon brengen op anderen. Er zijn mensen die nogal een negatief en eenzijdige kijk op hun cultuur hebben maar eigenlijk is het juist een heel puur en interessant cultuur. Dat de meeste niet werken heeft een reden en dat het land zich niet verder ontwikkeld heeft een reden. Maar dat zie je pas echt als je hier bent. Kameroen is een heel rijk land want betreft grondstoffen maar het geld wat het opbrengt zien de farmers niks van. Kameroen is erg corrupt. Door het te zien en verhalen van de mensen aan te horen zul je dit begrijpen. Verder tijdens de trip genoten van al het pure: Schoolkinderen die ‘help’ roepen en gebaren maken voor een lift, jong en oud die boomstammen op hun hoofd dragen, zwetende mensen die al uren aan het lopen zijn om de village te bereiken, kinderen die spelen met een oud fiets- of autoband en ga zo maar door. Zoiets is niet op een foto te zetten want het is een gevoel. Rond 6 uur kwamen we in Mamfe aan en zijn we doorgereden naar de Infemerie van TRC. TRC is een bedrijf dat zich bezighoud met hout en de infemerie is er om eerste hulp te verlenen aan medewerkers die in de forest werken. Daar wat medicatie achtergelaten en toen richting hotel gegaan want we voelde onszelf erg vies en stoffig. Maar Mamfe staat bekend om het slechte elektriciteit en water. In de kamers was er geen druk op de leidingen en dus geen water. Ik heb moeten douchen met een emmer water en ik kan je zeggen dat dat niet altijd meevalt. Maar ach, we hadden tenminste een beetje water om ons weer fris te voelen. Weer fris gingen we het centrum in om wat te eten en te drinken. We aten vis en meteen bij de eerste hap voelde ik al dat dit niet goed zou gaan. Maar toch uit respect gewoon opgegeten. Tijdens het eten nog een ongeluk gezien met een okada. Om half 1 lag ik in bed maar toen begon de ellende.. Misselijk, buikpijn en moest steeds naar de wc rennen. Uiteindelijk heb ik heel de nacht op de toilet gezeten en is de dokter zelfs twee keer langs moeten komen om te checken hoe het met me ging. Wat voelde ik me beroerd. Om 6 uur was ik dan ook de eerste die klaar stond om verder te gaan. Die vrijdag zijn we meteen als eerste naar de infemerie in Okoroba gegaan. En ja, ik zat heerlijk voorin! Dus heb geprobeerd foto’s te maken maar Emanoe rijd flink door dus het lukte niet helemaal. In Okoroba aangekomen hebben we de medicatie afgegeven en geordend. We zijn er iets langer dan een uur geweest. Daarna verder gereden naar Nguti waar we gestopt zijn om mijn oude vrienden te ontmoeten. Echter was het in de St. John of God Hospital, waar ik voorheen een week stage heb gelopen, erg rustig dus heb niet veel bekende gezien. Maar misschien de volgende keer. Na ons bezoek aan Nguti zijn we richting Kumba gereden. Nergens meer gestopt want we wilden voor het donker thuis zijn. Eenmaal thuis ben ik naar mijn douche gerend en heb heerlijk gedoucht!! Al de dust eraf gewassen. Die avond lag ik vroeg in m’n bedje.

Uit goed fatsoen ben ik zaterdag gaan werken en dat was maar goed ook. Enkele collega’s waren er niet omdat die in het centrum moesten werken. De gepensioneerde kregen die dag uitbetaald en dan is het heel druk dus moesten er verpleegkundigen aanwezig zijn. Dit wilde dus zeggen dat ik even de farmacie EN de financiën moest doen. Erg leuk en uitdagend. Verder die dag gerelaxt en ’s avonds nog even naar de Tradefare geweest.

Heb deze week trouwens mijn eerste post binnengehad. Wat een heerlijk gevoel is dat! Ik kijk nu al uit naar de volgende lading!!

Liefs,
Ntube


  • 19 December 2010 - 12:38

    AD Van Beek:

    Hi Kim,
    Fantastisch je verhalen te kunnen volgen. Allemaal erg indrukwekkend. Ik herken soms wat zaken van mariana ui Colombia, Die was de afgelopen week ook op reis en had last van een griep (met diarree, dus oppassen voor uitdroging) en enkele dagen geen water en electra. Dus ook de emmertjesdouche. Wat zijn jullie toch een stel stoere meiden. respect hoor (en ben ook een beetje jaloers op jullie, ik herken dat gevole van rstpect voor een andere cultuur en die natuur.) Groetjes.

  • 19 December 2010 - 12:59

    Ellen:

    leuk dat je het fijn hebt daar. we willen jouw een fijne kerst en een gelukkig nieuwjaar wensen daar in het vere Africa groetjes van Ellen, Toon, Toon, Linda en Kelly

  • 19 December 2010 - 18:39

    Mama:

    Je hebt weer een drukke week gehad.
    Je verhaal was weer mooi om te lezen, en mooie foto s.

    kusjes van mij......

  • 19 December 2010 - 22:58

    Bart:

    Hee mi amor! Wat een lekkere week voor je! Echt heerlijk dat je weer zoveel gezien en gedaan hebt! Je verhaal is weer heerlijk om te lezen en doet erg goed!! Wordt er namelijk heel blij van! En wat mooi die pure natuur! Geniet er lekker van lieverd, want je verdiend het! Ben mega trots op je!! Dikke dikke beso (kus) van mij! Denk aan je......

  • 20 December 2010 - 13:26

    Carla En Cees Smans:

    hallo Kim
    het is weer indrukwekkend om jou verhalen te volgen.
    de mensen daar zullen wel blij met jou zijn.
    een fijne kerst en een mooi 2011
    groetjes Carla en Cees

  • 20 December 2010 - 21:18

    Pa:

    Mooi verhaal .
    Hou je gezond en eet niet alles wat ze je voorzetten ( doe je thuis ook niet ) .
    Ik hoop dat je leuke kerstdagen daar hebt .
    Het word voor opa en oma een voordelige kerst jij niet, Bart niet ,Rick niet.
    Wij eten dan wel dubbel.

    Grt xx Pa

  • 21 December 2010 - 06:34

    Ingrid En Dan:

    Hoi kimmie jullie maken allebei wel veel mee en ik hoop dat jullie voorzichtig zijn het is net wat je tegen bart zegt jullie zijn blank en dus rijk. Wij hopen dat je een hele fijne kersttijd hebt daar en een lekker kerst diner krijgt.
    Spreek je later.
    Veel liefs en dikke kusjes ingrid en dan

  • 21 December 2010 - 07:26

    Leny.en Harrie:

    wat een mooi verhaal heb je weer geschreven en mooie foto;s je hebt weer veel mee gemaakt kim we wensen je fijne kerstdagen en een gelukkig en gezond 2011 toe

  • 21 December 2010 - 11:29

    Anke:

    Heeey meis!!
    oooo weer geweldig om te lezen. Eigenlijk is het hier dan maar saai :P Maar je moet wel terug komen, niet daar blijven!
    Wat jij doet in een week aan werk en ervaring doen mensen hier 3 jaar over. We moeten binnenkort skype (Of hoe je het ook schrijft..:P) Ik weet niet of ik je nog spreek. Maar in ieder geval fijne kerst! Geen idee of ze er daar iets aan doen...Maar toch wens k jou een fijne kerst :P.
    Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal!
    Kuz

  • 21 December 2010 - 13:18

    Mariëll:

    Hey lieve Kim,
    Jij OOK al ziek?? :-(
    Je hebt weer een mooi verhaal verwoord!
    Het ga je goed!
    Voor jou ook fijne kerstdagen !
    Vèèl liefs,Mariëll xx

  • 21 December 2010 - 14:04

    Ina:

    Hoi Kim,
    Fijn om te lezen dat het heel goed met je gaat. Je hebt het wel weer druk maar je ziet toch de kans om van de natuur te genieten en mooie foto's te maken. Nou fijne kerstdagen, het zal wel een stukje rustiger zijn zonder jullie, maar ja volgend jaar beter.
    Groetjes van ons allemaal hier thuis.

    Kus Ina

  • 21 December 2010 - 14:24

    Opa En Oma Van Ommen:

    Kim we hebben je verslag weer gelezen wat zie je toch veel van de wereld. We wensen je prettige Kerstdagen in de warmte wij zullen het wel in de sneeuw doen
    groetjes van ons.

  • 22 December 2010 - 15:30

    Reinder En Rita:

    Hè kimmie,

    Wat een levenservaring, super wat je allemaal mee maakt, wel uitkijken met het eten, wij Nederlanders kunnen daar niet tegen, heb wat leuke dingen op de post gedaan.

    Hele fijne dagen en een gezond en gelukkig 2011.

    Dikke kus van ons xxxx

  • 22 December 2010 - 18:22

    Theo En Antonet:

    hai kim
    we volgen je via je verslagen op de voet en lezen dat je het weer naar je zin hebt. via dit berichtje willen we je fijne kerstdagen wensen en een goed en gezond 2011. groetjes theo antonet mirna marly en thijs

  • 24 December 2010 - 11:20

    Nange:

    Hey Ntube,

    Leuk verhaal heb je weer geschreven. Ik ben soms wel jalours dat jij daar lekker warm zit en ik hier in de koude sneeuw :p. Fijn dat je weer zoveel leuke dingen meemaakt en zo te horen geniet je er met volle teug van. Fijne kerstdagen!!! Ben benieuwd hoe je het daar gaat vieren.

    Liefs Nange

  • 26 December 2010 - 18:11

    Ingrid:

    Ben blij dat leuke kerst dagen hebt.
    Ik vind het jammer dat ik je niet aan de lijn heb kunnen krijgen we hebben het al een aantal keren geprobeerd maar te vergeefs.
    We wensen je en hele fijne week en goede voorbereiding voor de oud en nieuw veel liefs ingrid.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

HBO-verpleegkundige en oprichtster van Stichting Needs For Children

Actief sinds 27 Okt. 2008
Verslag gelezen: 405
Totaal aantal bezoekers 266000

Voorgaande reizen:

27 December 2012 - 31 December 2022

Kameroen, Kumba als woonplaats

10 Januari 2012 - 10 Juni 2012

Vrijwilligers werk & voor de stichting in Kameroen

16 November 2010 - 06 November 2011

Vrijwilligers werk in Kameroen

13 Januari 2009 - 10 Juni 2009

Stage in Kameroen

Landen bezocht: