Slecht nieuws.. maar gelukkig ook wat goed nieuws! - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu Slecht nieuws.. maar gelukkig ook wat goed nieuws! - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu

Slecht nieuws.. maar gelukkig ook wat goed nieuws!

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

05 Maart 2014 | Kameroen, Kumba


Hier het vervolg van het verhaal van Roniqueen. Na mijn oproep hebben vele mensen een bijdrage gedaan voor haar behandeling en daar zijn we heel dankbaar voor! Maar helaas heb ik toch niet zo’n goed nieuws. Na twee dagen opgenomen te zijn geweest in Fondation Chantal Biya, het kankerziekenhuis in Yaoundé, zijn de ouders met Roniqueen terug naar Kumba gekomen. Het zag er niet naar uit dat ze het nog zou gaan redden en ze wilde haar graag laten overlijden in haar eigen huis. Ik ben er zaterdags nog geweest en vertrok de volgende dag naar Bamenda. Op weg naar Bamenda kreeg ik het telefoontje dat Roniqueen is overleden. Verschrikkelijk :’(! Het deed zoveel pijn.. We hebben nu met de stichting besloten dat we geen kindjes meer helpen waar de genezingskans minimaal van is. Naast dat het me steeds zoveel pijn doet als er een kindje overlijd, kost het de stichting ook veel geld. Ik kan nou eenmaal niet het onmogelijke mogelijk maken :(. Maar ervoor vechten blijf ik doen!

Heb drukke weken gehad, vandaar nu pas een verhaal! De week voordat ik naar Bamenda vertrok ben ik met de Ejed Clinic op Outreach Programma geweest naar Bekondo. Hier ben ik al eens vaker geweest en dit is het dorpje van Ebane Mary, het meisje dat vorig jaar overleed aan hiv. In een volgepropte pick up gingen we met zn 12e richting Bekondo. Ook Layne heb ik mee kunnen krijgen zodat ze het werk in de dorpjes mee kon maken. Eenmaal aangekomen was er weer niks geregeld. De dokter wilde dit programma doen om zijn Ejed Clinic een boost te geven en klanten te trekken door gratis consultations te houden. Ik merk wel dat wij met de stichting zulke programma’s beter organiseren want na vele rondjes gereden te hebben zijn er misschien op de hele dag maar 35 mensen langs gekomen. Maar dat wil niet zeggen dat we niks gedaan hebben! We hadden enkele patienten voor wondverzorging; ook een meisje met een stuk bamboo in haar arm. Wat is het toch altijd weer verschrikkelijk om te zien hoe onhandig de verpleegkundigen hier zijn. In plaats van zo’n kindje gerust te stellen word er naar geroepen stil te zijn of een tik gegeven. Ik kon het niet aanzien. Ben op de stoel gaan zitten en het kindje op mijn schoot laten liggen. Zo zielig. De rest van de dag zijn ik en Layne wat rond gaan lopen. We zijn de markt af gegaan en later hebben we ook nog de moeder van Ebane Mary bezocht. Heel gek was dat. Het zusje van Ebane Mary lijkt precies op haar en dat was wel heel confronterend. Bij haar grafje kreeg ik toch wel een brok in mijn keel, wat was het een speciaal meisje.

Vorige week zondag vertrok ik naar Bamenda: de week van de PeaceCorps. Het was een week voor de PeaceCorps vrijwilligers en de ‘counterparts’. Counterparts zijn mensen die dicht bij een vrijwilliger staan en ze helpen waar ze hulp nodig hebben. Eigenlijk is Eric Layne’s counterpart maar aangezien hij nog steeds achter zijn documenten aan hobbelt voor het visum ben ik maar gegaan. Mij noemen ze de supervisor van Layne omdat ik haar begeleid in het werk. Nou, ik heb een super week gehad! Ik was de enigste blanke counterpart tussen alle donkeren. We zaten in een ander hotel dan de PC vrijwilligers. Ik kwam die zondag als laatste, maar op tijd!, aan en ik kreeg de VIP room. Nou, dat heb ik geweten. Super grote kamer: zitje, xl bed, tv, bad en douche met warm water! Ik heb genoten. Iedere ochtend om 7 uur luxe ontbijt, 10 uur tussendoortje, 1 uur flink diner en na de lessen kregen we geld om zelf ons avondeten te verzorgen. Natuurlijk één grote pret. Maar heb ook veel geleerd ;) Peace Corps heeft me veel ideeën gegeven over hoe om te gaan met een Peace Corps vrijwilligster, hoe projecten op te zetten, hoe strategieën te gebruiken en hoe donaties te verkrijgen. Ik ben afgelopen zaterdag thuis gekomen met een enorme lading informatie en afgelopen maandag meteen begonnen met wat er gedaan moet worden.

Want……………… de eerste vraag die bij mij nu op komt is: als ik terug naar NL wil gaan, hoe kan het werk van mijn stichting dan doorgaan? Op dit moment heb ik geen team die mijn werk totaal over kan nemen van de boekhouding tot projecten tot verslagen tot Outreach. Gelukkig heb ik veel mensen leren kennen, ideeën toegereikt gekregen en de support van PeaceCorps, dat ik weet dat ik het dit jaar goed georganiseerd ga krijgen zodat er een hele lading van mij af gaat vallen. En we het werk van de stichting niet hoeven te stoppen maar dat we gewoon door kunnen gaan met het goede werk dat we doen. Maar daarover in het volgend verhaal meer! Ben nog aan het oriënteren hoe we het precies allemaal gaan doen.


Heel veel liefs van een super gemotiveerde,
Kim

Ps. Mam, bedankt weer voor je pakketje! :D

  • 05 Maart 2014 - 14:52

    Ilse:

    Hey Kim,

    Klinkt als weer veel mooi werk dat je verricht hebt.
    Het lijkt me inderdaad erg zwaar als je een kindje moet afgeven.
    Sterkte daarmee, ik vind het echt super knap wat je allemaal doet daar!

    Groetjes,
    Ilse

  • 05 Maart 2014 - 14:52

    Ilse:

    Hey Kim,

    Klinkt als weer veel mooi werk dat je verricht hebt.
    Het lijkt me inderdaad erg zwaar als je een kindje moet afgeven.
    Sterkte daarmee, ik vind het echt super knap wat je allemaal doet daar!

    Groetjes,
    Ilse

  • 05 Maart 2014 - 19:30

    Hannie:

    Ha Kim, wat een verhaal en wat triest dat het meisje is overleden. Je moet er maar tegen kunnen! Petje af voor al je goede zorgen en ik zou zeggen GA ZO DOOR! Hoop op veel steun door mensen om je heen. Groeten van oma!!

  • 10 Maart 2014 - 15:05

    Julia:

    Lieve Kim,

    Jeetje, wat vervelend voor je dat dat meisje overleden is! Goed dat je wel gemotiveerd blijft en verder gaat. Knap ook dat je besluit welke kindjes de stichting beter kan steunen. Dat is vast geen makkelijke besluit met al dat leed om je heen. Ik ben erg benieuwd naar je plannen. Terugkijkend op al je eerdere verslagen realiseer ik me net dat je echt enorm bent gegroeid! Ik volg je dan ook met plezier en hoop ook snel wat bij te kunnen dragen aan jouw stichting. Houd vast aan de zielen die je wel hebt kunnen redden en probeer het verlies van een andere kant te bekijken: aan de andere kant wacht een beter leven op die lieve kindjes.
    Nog bedankt voor je felicitatie, vond ik erg leuk dat je aan me dacht!

    Liefs, Juul

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

HBO-verpleegkundige en oprichtster van Stichting Needs For Children

Actief sinds 27 Okt. 2008
Verslag gelezen: 1075
Totaal aantal bezoekers 266053

Voorgaande reizen:

27 December 2012 - 31 December 2022

Kameroen, Kumba als woonplaats

10 Januari 2012 - 10 Juni 2012

Vrijwilligers werk & voor de stichting in Kameroen

16 November 2010 - 06 November 2011

Vrijwilligers werk in Kameroen

13 Januari 2009 - 10 Juni 2009

Stage in Kameroen

Landen bezocht: