Hot n Cold - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu Hot n Cold - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu

Hot n Cold

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

15 Februari 2009 | Kameroen, Kumba

Weer een volle maar leerzame week achter de rug waarvan ik iedere minuut heb genoten..
In het ziekenhuis is het op het moment niet druk in de wards. Per dag liggen er ongeveer 3 tot 4 patiënten opgenomen en dat is niet veel voor een kliniek met ongeveer 28 bedden. De dokter zegt dat dit komt omdat het nieuwe jaar is begonnen en de mensen niet zoveel geld hebben na kerst en oud&nieuw. Maar dat wil niet zeggen dat het niet druk is in de kliniek zelf. Maandag was een zware werkdag en heb dan ook geen minuut stilgezeten. In onze kleedruimte staan dozen vol met spullen die ze van studenten hebben gekregen om te gebruiken in het ziekenhuis. Echter staan ze daar al een hele tijd want er lag zo'n dikke laag stof op dat ik bang was dat we de helft weg zouden kunnen gooien. Gelukkig viel dat nog mee en ik heb samen met Amina alle spullen kunnen uitzoeken en de dozen weg kunnen werken. Er zaten echt heel veel bruikbare spullen in en ik snap dan ook niet waarom het daar zolang heeft gestaan. Toen we net klaar waren riep mister John me om te assisteren bij de besnijdenis van de baby van de keizersnede van vorige week. Ik had zoiets nog nooit eerder gezien en wilde dus maar al te graag assisteren. Het was binnen 10 minuten gebeurt, alleen vond ik het wel heel erg zielig voor de baby. Maar goed.. Liever nu dan dat ze wat ouder zijn en alles meekrijgen.
Dinsdag was een rustig dag in de kliniek en hebben we wat spullen aangevuld in de threatmentroom en gazen gevouwen. Natuurlijk ook weer wat wonden verzorgt maar niet iets aangrijpends.

Woensdag hadden we een vrije dag in verband met Youth day. Dit is een dag dat alle studenten vrij hebben en moeten gaan marcheren door de straat. Dit wilde ik natuurlijk heel graag zien en we moesten er dan ook al om 10 uur zijn omdat het dan zou starten. Echter begon het om half 12 en was ik al bijna gekookt door de zon. Ook werd het zo ontzettend druk dat ik moeite had om alles te zien. Maar ik moest me houden aan de lijn waar achter ik moest staan en dat viel niet mee met al die douwende mensen. Binnen de kortste keren was iedereen, het publiek, over de lijn heen tot irritatie van de politie. Wat fokken die zichzelf snel op zeg. Ze haalde hun riem uit hun broek en sloegen iedereen die niet naar hun zin stond, echt heel gruwelijk. Dit maakte dat we rond 2 uur zijn vertrokken, ookal was het nog lang niet afgelopen. Maar het was heet en de zon was heel fel dus ik kon het ook niet langer volhouden om naar al die marcherende kinderen te kijken. Eenmaal thuis kregen we nog visite van Frank, want die had ons al een paar dagen niet gezien dus die vroeg zich af hoe het met ons ging. Verder die dag veel lol gemaakt met mijn huisgenootjes!

Donderdag moesten we gewoon weer aan de slag en dit is een indrukwekkende dag geworden. Heb met Amina een gesprek gehad over de stand van zaken in de kliniek. Dit moest ik allemaal weten omdat de volgende dag een meeting zou plaatsvinden over ons gesponsorde geld. Ben blij dat Amina ons tips geeft en ons meehelpt. Zo hebben we de dag ook een lijst opgesteld met dingen waarvan wij vinden dat ze opgelost moeten worden. Dit was leuk en interessant want iedereen had weer totaal anderen ideeën. Het zou dus afwachten worden wat de boardmembers van onze ideeën zouden vinden. Maar het bleef niet alleen bij praten want we moesten die dag ook nog in actie komen. In de Female Ward lag namelijk een patiënt met een zwelling bij haar oor . De dokter had besloten dat mister John een incissie zou maken bij het oor en dat ik zou gaan moeten assisteren. Maar als ik dit van te voren had geweten.. wat er uit haar zwelling kwam was verschrikkelijk, super veel stinkende pus en dat droop allemaal in haar oor. Echt heel erg naar om te zien. En met pus ben ik geen held en dus was ik geen goede assistent deze keer. Gelukkig had ze veel diazepam ingespoten gekregen waardoor ze totaal van de wereld was en er dus ook niks van meekreeg. Verder deze dag ook een man geholpen waarvan de zoon in zijn oor gebeten had en er was werkelijk waar gewoon een hap uit z'n oor. Echt een heel sneu gezicht. Tja.. Ik maak hier wat dingen mee!
Vrijdag was om 11 uur de meeting over het geld wat we ingezameld hadden met de boardmembers of the Ejed Medical foundation. De doctor had het buitengewoon goed geregeld en had alle papieren dan ook netjes in orde. Dit was trouwens ook de allereerste keer dat er zo'n meeting plaatsvond (het personeel wist dan ook niet wat er gaande was en wie die mensen toch waren!). Tijdens het gesprek werd me duidelijk dat we wel serieus genomen worden en dat onze ingevingen ook erg belangrijk zijn. Na een discussie van 3 uur hebben we nu duidelijk op papier wat en hoeveel er besteed gaat worden voor welke onderdelen. Hier hou ik me dan ook maar aan vast.

Naast het werk in de kliniek was het ook weer tijd voor ontspanning en vrije tijd.
Maandag ben ik samen met Nelson naar de markt geweest. Ik vind het steeds leuker om te gaan omdat ik ook steeds meer doorkrijg hoe ze hier te werk gaan op de markt. We moeten er namelijk rekening mee houden dat voor ons alles het dubbele is van de normale prijs en dat we dus gewoon moeten afdingen als Afrikanen. Dit gaat me steeds beter af en dat maakt het 'shoppen' ook leuker. Nelson moest een broek hebben en die had hij dan ook zo gevonden en gekocht. Wel raar is dat ze hier niks passen en gewoon op de gok kopen. Alleen is het wel zo dat je hier al een broek kan kopen voor 7 euro. Dus binnenkort ga ik ook maar eens goed rondneuzen.
Donderdag hadden we dan eindelijk de langverwachte salsales. Ookal doe ik al een paar jaar salsa, het is toch weer helemaal nieuw. Ik ben er samen met Marion en Alfred naartoe gegaan en het is een ontzettend leuke avond geworden. De maestro is erg goed en geeft leuk les. We zijn de les begonnen met wat theorie en geëindigd met de basispassen. Naast salsa gaan we ook Rock & Roll en nog wat dansen leren. Dus dat is wel erg leuk. We hebben nu iedere dinsdag en donderdag van half 8 tot 9 uur les.
Vrijdagavond ben ik samen met Marion, Gilbert en Esther naar de avondwake van de mifwife geweest. Het is nu twee weken na haar overlijden en ze werd zaterdag pas begraven. Het is hier blijkbaar normaal om een lijk in de vriezer te doen totdat de familie tijd, geld en zin heeft de persoon te begraven. Je kunt dan ook nagaan dat de overledene er niet meer zo mooi uitziet. Ik was dan ook erg geschrokken en heb dat beeld nog op mijn netvlies. De avondwake was verder een groot feest, maar ik vond het niet zo heel veel aan. Het was ontzettend druk en er werd wat gezongen maar voor de rest zat je maar wat op je stoel. Ik begrijp niet dat de familie zoveel geld kan uitgeven voor een avondwake, en dat terwijl ze het geld eigenlijk hard zat nodig hebben.
Zaterdag was eigenlijk de begrafenis maar wij konden niet gaan omdat we een bruiloft hadden van de neef van Aaron. Het zou om 1 uur in de kerk beginnen maar het begon om half 3. De mis in de kerk was ontzettend mooi en feestelijk. Het lijkt grotendeels wel op hoe we het in Nederland doen. Alleen gaan er tradities aan vooraf die wij niet kennen. Zoals het betalen van de vrouw als de man haar ten huwelijk vraagt etc. 's Avonds ook naar de receptie geweest met Arnold en Alfred, maar dat was allemaal zo langdradig. We zijn dan ook tegen 12 uur naar de nachtclub geweest waar we het tot half 5 volgehouden hebben. Alleen ben ik vanmorgen niet naar de kerk geweest omdat ik daarvoor te moe was.

Het weer is hier deze week erg wisselvallig.. Met Youthday was het bloedheet en met valentijnsdag echt zeikweer.. Dus elke dag een verassing! Met de bruiloft savonds had ik het zelfs Koud! Ik begin aan de hitte te wennen denk ik!

Wat betreft de post snap ik er hier niks meer van. Vorige week mijn eerste post binnengekregen en deze week weer helemaal niks terwijl ik weet dat er een hoop onderweg is.. Erg frustrerend! Dus stuur het op tijd op als je het voor een bepaalde datum wil sturen.. zoals mn verjaardag bijvoorbeeld ;)

Liefs van Ntube

  • 15 Februari 2009 - 12:15

    Wil En Ina:

    Hoi Kim heb net je bericht weer gelezen. Opnieuw weer een mooi verhaal.
    Tot je volgende bericht.
    xxx Ina en Wil

  • 15 Februari 2009 - 13:15

    Bart:

    Schatje, wat een mooi verhaal en super leuke foto's!! Ben trots op je!!
    xxxx!

  • 15 Februari 2009 - 14:40

    Anke:

    Heey meis,

    Natuurlijk heb ik je verhaal weer gelezen, en twas weer gaaf. Maar zijn de kleren daar echt zo goedkoop?
    Kdenk da k even langs kom om te shoppe :D
    Suc6 weer!!

    Kuz

  • 15 Februari 2009 - 15:46

    Pa Ma En Niek:

    Hallo kim
    Weer een gaaf verhaal,
    Wij hebben thuis straks geen dokter meer nodig hoor ik wel,fijn jou gezien te hebben op de webcam,je ziet er goed uit.
    vele groetjes en kusjes van ons xxx

  • 15 Februari 2009 - 18:16

    Erwin,Claudia,kids:

    Hee, Kim
    Alles goed daar?
    Je hebt je weer prima vermaakt deze week, dat lees ik wel.
    Bij ons is het smerig weer en koud. Het houd maar niet op.
    Je weet dat wij zouden verhuizen naar Oirschot, maar dat gaat niet door we blijven waarschijnlijk gewoon in Best. Gezellig toch!!
    Ik denk, zal maar eens iets over ons schrijven anders weet je dadelijk helemaal niets van wat er hier gebeurd, toch?
    We houden mekaar wel op de hoogte zo.
    Heel veel groetjes van Erwin Claudia en de kids.

  • 15 Februari 2009 - 18:22

    Leny En Harrie Smits:

    hoi kim
    wat leuk die foto waar je het uniform aan hebt staat je erg goed heb weer met veel plezier je verhaal gelezen wat maak je daar toch veel mee vele groetjes harrie en leny

  • 16 Februari 2009 - 08:59

    Ingrid En Dan:

    hoi meisje,
    Wij zijn blij dat alles zo goed met je gaat.
    Je zag er goed uit op de webcam. Wij genieten van je verhalen. Ze zijn uitgebreider dan de verhalen die bart ons vertelt. Echt een jongen
    snel een klein verslagje doen.
    Wij kijken uit naar je volgende verslag en denken aan je post.

    veel liefs en kusjes ingrid en dan

  • 16 Februari 2009 - 16:29

    Carla En Cees Smans:

    hoi Kim
    wij houden met veel interesse jou verhalen bij zeer indrukwekkend wat jij allemaal meemaakt groetjes Carla en Cees

  • 17 Februari 2009 - 11:56

    Tessy:

    Heey Kim,

    Wat maak je toch veel mee daar. Snap goed dat het allemaal veel indruk op je maakt. Maar zo lezen breng je het er allemaal goed vanaf, knap hoor!
    En ook aan het dansen daar? Goed bezig! Lijkt me ook leuk salsa :D
    Have fun & take care!

    Liefs xx Tessy

  • 17 Februari 2009 - 14:13

    Jolien:

    Hee meis!

    Jeetje wat indrukwekkend zeg! Zoals jij het al schrijft hier ben ik al onder de indruk kan me voorstellen dat het nog veel indrukwekkender is als je het zelf meemaakt! Echt supertof! Wel knap dat je op de been blijft bij al die operaties! Heel veel liefs en pas goed op jezelf
    xx Jolien

  • 17 Februari 2009 - 16:44

    Nicole:

    Hey Kim,

    Wat leuk om te lezen wat jullie afgelopen week weer hebben meegemaakt. Mooie foto's.

    Veel plezier nog komende week.

    groetjes Timothy en Nicole

  • 18 Februari 2009 - 12:36

    Tiny En Angelique:

    Hoi Kimmie,

    Jezus wat maak je weer allemaal mee. Van pus zijn wij ook niet zo'n fan. Trouwens van al dat dokterswerk waarbij gesneden wordt zijn wij niet zo'n fan, daarom maar goed dat jij dat wel bent. Wij maken niet zoveel mee dan jij. De kanarie's van Tiny zijn al aan het broeden. De kippen leggen nog steeds kun ei, en langzaam aan zijn de dagen aan het lengen en zo af en toe komt het zonnetje door. Alles op z'n tijd. Let je goed op tijdens de salsa lessen, dan kunnen wij bij jou op les als je terug bent. Misschien een nieuwe hobby voor onze Tiny nu hij sinds februari "gepensioneerd" is. Groetjes / Kusjes

  • 22 Februari 2009 - 18:53

    Familie Van Grinsven:

    heey kim, hier de familie van grinsven en dilia.
    wij vinden het kei sterk dat je daar bent en zo goed je best doet, daarom van deze kant de groetjes en hou vol hé

    kusjes van iedereen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

HBO-verpleegkundige en oprichtster van Stichting Needs For Children

Actief sinds 27 Okt. 2008
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 266675

Voorgaande reizen:

27 December 2012 - 31 December 2022

Kameroen, Kumba als woonplaats

10 Januari 2012 - 10 Juni 2012

Vrijwilligers werk & voor de stichting in Kameroen

16 November 2010 - 06 November 2011

Vrijwilligers werk in Kameroen

13 Januari 2009 - 10 Juni 2009

Stage in Kameroen

Landen bezocht: