Officieel Bakossi lid - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu Officieel Bakossi lid - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu

Officieel Bakossi lid

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

01 Maart 2009 | Kameroen, Kumba

Een rustige werkweek achter de rug! Dinsdag hadden we een operatie aan de appendix dus het verwijderen van de blinde darm. Het was deze keer bij een jonge vrouw en 's ochtends werd ik verrast met het feit dat ik moest gaan assisteren, dus de instrumenten aangeven aan de dokteren en assisteren bij het opereren. Ik werd een beetje voor het blok gezet en omdat ik totaal niks wist van de instrumenten had ik besloten het maar niet te doen. Maar de volgende keer zal ik toch echt moeten, dus dat is wel heel gaaf. Na de operatie hallucineerde het meisje en vertelde allemaal rare dingen. Best wel raar om haar zo te zien. Bij het opruimen van de theatre kreeg ik ineens de appendix in mijn hand geduwd met de boodschap het aan de moeder te geven. Meteen toen ik het de moeder gaf, moest ik met haar en de blinde darm op de foto. Heel bizar. Verder me die dag geïrriteerd aan de sloomheid van sommige collega's. Er kwam een klein meisje van nog geen jaar buiten bewust zijn binnen en het bleek dat ze hoge koorts had. De lab zou uit moeten wijzen wat het meisje mankeerde. Echter toen ik naar het laboratorium liep met de vraag wie me kon helpen met een spoedgeval, reageerde er niemand. Dat maakt me echt wel pist. Maar goed, daar moet je hier nou eenmaal mee leren omgaan en dan zelf maar je best doen waar je kunt.

Woensdag ochtend moesten ik en Marion werken tot 1 uur want daarna zouden we vertrekken naar Okoroba, daar is een houthakkersbedrijf en daar is een nursingspost. Amina zou er tot en met vrijdag niet zijn dus dat betekende voor mij die dag dat ik er alleen voor stond wat betreft de wondverzorging. Erg leuk al die verantwoordelijkheid. Om 1 uur zijn we naar huis gegaan en hebben we wat gegeten en de auto ingelaaid. Tegen 3 uur vertrokken we pas. Emanuel was de chauffeur en we gingen met nog een man genaamd Bernard. Hij zou in Okoroba het werk van Ivo overnemen, die er al een maand had gezeten. De trip duurde een paar uur en dat in de hete zon. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet van de natuur genoten heb. Adembenemend! Van bush bush naar een klein dorpje naar een rivier naar een tropisch oerwoud en naar watervallen. Heb zoveel gezien; dat valt gewoon niet vast te zetten op een foto of film. We hebben onder andere de dorpen van Munge, Ivo, Emanuel, Mr. John en Jerome gepasseerd. Heel gek om te zien hoe ze het eigenlijk hebben, sta ik niet altijd bij stil. Veel verschillende dorpen gezien; heel veel huisjes gemaakt van modder maar ook huisjes gemaakt van hout. Veel tegenstrijdigheden. Tegen half 7 waren we in Nguti waar we de nacht door zouden brengen in een hotel. Het was een leuk en mooi hotel met een generator en beperkt water. Dus dat was ook weer een avontuur. 's Avonds zijn we Nguti nog even ingeweest om daar naar het plaatselijke ziekenhuis te kijken en wat te drinken in een pub. Het ziekenhuis was heel erg mooi en vooral ook groot, maar het leukste en interessantste om te zien was toch dat er veel andere ziektes en casussen te vinden zijn dan in de Ejed Clinic. Hier komen namelijk ook veel kinderen met vergroeiingen die hier in het ziekenhuis dan geopereerd kunnen worden. Heel interessant dus. In de pub heb ik mijn ogen uit gekeken! Er liep me daar toch een dronken politieman rond, echt heel vreemd! Tegen 10 uur lag ik in bed want de volgende ochtend moesten we weer om 5 uur op. Om 6 uur vertrokken we naar Okoroba en om half 8 kwamen we op het TRC terrein aan. Om 8 uur begonnen met de werknemers te screenen, HIV test afnemen en een oogcontrole laten doen. Niet zo veel bijzonders en om 11 uur waren we dan ook alweer klaar. Rond half 1 zijn we vertrokken nadat Ivo en Bernard gewisseld hadden en Ivo dus met ons mee terug ging. Omdat we zolang de tijd hadden om terug naar huis te rijden hebben we wat stops gemaakt. Eerst stopte we bij het ziekenhuis in Nguti omdat de dokter voor ons wilde regelen dat we daar een week stage zouden kunnen lopen, en dat is gelukt! We zullen daar zijn van 29 maart t/m 4 april. Heel erg veel zin in! De tweede stop was bij de hangbrug genaamd Hammock. Ontzettend leuk om te zien en de mensen in het dorp waren ook erg vriendelijk. Tegen half 7 waren we thuis. Onderweg veel regen gehad. Eigenlijk heb ik voor heel de trip geen woorden, want het was zo overweldigend.

Vrijdag in het ziekenhuis een rustige dag gehad en dus hebben ik en Marion deze keer heel de Male Ward maar gepoetst.

Wat betreft het geld van de sponsoractie, deze word op dit moment goed besteed. Maandag zijn ze begonnen met het schuren van het ziekenhuis en de plafon te witten. Volgende week word er gestart met het verven. Leuk om alle reacties te zien van patiënten, doet me wel goed!

Gisteren, zaterdag, hadden we een meeting in het huis met de Bakossi mensen van de dokter. De dokter wilde perse dat we erbij zouden zijn maar wij wisten niet waarom en hadden al een avondje stappen gepland. Echter kwamen we er al vlug achter dat de meeting/ceremonie voor ons bedoeld was. Omdat de dokter mij en Marion Bakossi namen heeft gegeven moesten we nu wel officieel benoemd worden tot lid van het Bekossi stam. Echt heel erg leuk; ze deden allemaal rituelen. Zo dansten de vrouwen een dans wat ze normaal dansen als er een kind geboren is. Nu dansten ze het voor ons omdat we nieuwkomers waren en dat is een soort geboren worden. Na de dans werden we nog geblesst en moesten we iets van sterke drank drinken en drinken meenemen die ze voor ons gekocht hadden. Heel vreemd allemaal maar wel ontzettend leuk om mee te maken. Na de tradities hebben we nog heerlijk gedanst op Afrikaanse muziek totdat het 11 uur was en iedereen naar huis ging. De volgende dag moesten we namelijk allemaal om half 7 in de kerk zijn voor de eerste mis, dit is ook een traditie na het feest. Echter zijn ik en Marion toch nog even naar de Nightclub geweest waarvan we om half 5 thuiskwamen. En dus heb ik maar een uur geslapen want toen ging mijn wekker weer voor de kerk. Heb bijna liggen slapen in de kerk maar toen ik daarna eenmaal thuis was, was mijn moeheid over. Vandaar mijn berichtje vandaag en niet morgen!!

Verder niet veel meer te vertellen, alleen dat ik het nog super goed naar mijn zin heb!!

Liefs,
Ntube xx
:)

  • 01 Maart 2009 - 13:00

    Pa En Ma:

    Hallo Kim ff niet meer gesproken maar met dit verhaal zijn we weer helemaal bij,we zijn al weer 1.5 maand onderweg en het gaat jou goed.
    Daar zijn wij alleen al blij om.
    Grt van ons xxx

  • 01 Maart 2009 - 13:19

    Bart:

    Hee lieverd! Wat een leuke ervaringen weer!En wat ook fijn is dat je daar zo goed op gevangen word en dat de mensen je overal bij betrekken! Die dingen je die daar meemaakt zul je nooit meer vergeten! Vandaag heb ik moeten voetballen en met 3-1 gewonnen, we staan nu tweede en hebben nog zicht op het kampioenschap. Dus voor zaalvoetbal en veldvoetbal kunnen we nog kampioen worden.Voor de rest krijg je de groeten van mijn mede-voetballers. Ik wens je weer een super leuke en leerzame week daar! Love xx

  • 01 Maart 2009 - 13:29

    Anke:

    Heeey meis,
    Jij schrijft het nu net of het allemaal normaal is wat je mee maakt. :P
    Even daarheen, even daarheen, daar nog even kijken. Whahah Je bent helemaal gewend! Super! Doet me echt goed om dit te horen!
    Fijne week weer, en khou je in de gaten..:P
    Kuz

  • 01 Maart 2009 - 17:34

    Cees En Carla Smans:

    Hoi Kim , wat leuk om die verhalen elke week te volgen.Wat doe je daar veel bijzondere ervaringen op.Het gaat je gelukkig erg goed.Groetjes.

  • 01 Maart 2009 - 17:55

    Marjan (post):

    Hoi Kim,

    Heb van jullie pap het mail adres gekregen van marion want hij zei dat daar ook mooie foto's op staan van jullie maar het zal hem wel over dat gele vogeltje gaan dat ik dat moest zien . Maar zoals ik lees gaat het je daar goed nou veel plezier nog en ik wacht weer op het volgende bericht van je .
    groeten Marjan

  • 02 Maart 2009 - 07:33

    Ingrid En Dan:

    hoi lieverd,
    weer een heel leuk stuk we willen graag een weekje met je ruilen om ook al die mooie natuur te zien. Maar ja dat gaat nu eenmaal niet.
    Je stage is ook erg interessant, je maakt daar dingen mee die je hier nooit zult zien. Je zult er veel van leren.
    We wensen je deze week weer veel plezier en succes
    xxxx Ingrid en Dan

  • 02 Maart 2009 - 16:17

    Kirsten:

    Hee meisje,
    What goed om te lezen dat je het allemaal zo goed naar je zin hebt! Hoop ervaring die je daar opdoet zo! Ben blij dat het zo goed gaat! Geniet ervan en take care!
    Liefs

  • 02 Maart 2009 - 17:50

    Leny En Harrie:

    hoi kim
    wat leuk voor jullie dat je stage kunt gaan lopen in een ander zkh met al je ervaring zal dat zeker gaan lukken ik heb weer erg genoten van je verhaal heel veel groetjes

  • 05 Maart 2009 - 14:42

    Berry En Myrthe:

    Heey Kim!

    Echt fijn dat je het zo naar je zin hebt daar!
    Maar er weer een leuke week van..we wachten weer op je volgende verhaal:D

    Kus van ons

  • 05 Maart 2009 - 21:28

    Kelly:

    hey kimmetje,
    leuk om te horen dat je het daar zo leuk vind!
    iswel saaj hoor hierzo zonder jou, maar daar zal het ook wel leuk zijn.
    gaat wel snel, had niet verw8 dat je alweer anderhalve maand daar was!
    je krijgt de groetjs fn onspap&mam, en nog veel plezier daar. klet wel n beetj op bart(A) haha
    xxx, Kellyy

  • 07 Maart 2009 - 09:31

    Kim:

    Heee meid,

    Wat kan jij schrijven zeg! Ik vind het echt zo gaaf wat je daar allemaal mee maakt!
    Respect!

    Liefs, Kim!

  • 08 Maart 2009 - 13:45

    Marian:

    hallo Kim,
    gisterenavond waren we bij Ans en de Leen, jullie pap en mam Ina Wil Antonet en Theo waren er ook. Het was heeel ouderwets gezellig.
    Jullie pap en mam zeiden dat jij het zo leuk vindt om deze berichtjes te lezen, dus.... hier een berichtje voor je. By the way:
    Jullie pap en mam zijn echt heel trots op je... en dat mag.

    Met heel veel plezier lees ik telkens jouw avonturen. Jeetje wat een ervaring doe je daar op. Erg knap van je, petje af. Toen ik zo oud was als jij, was ik nog niet van de harde weg afgeweest HA HA, en jij zit helemaal in Kameroen.

    Nou dat was het dan weer.
    Pas goed op jezelf Kim, werk met zin en vooral genieten van dit mooie land, de bevolking, de natuur daar en van je mooie werk
    groetjes vanuit Spoordonk, waar het al een klein beetje lente wordt HOERA
    xxx marian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

HBO-verpleegkundige en oprichtster van Stichting Needs For Children

Actief sinds 27 Okt. 2008
Verslag gelezen: 376
Totaal aantal bezoekers 266671

Voorgaande reizen:

27 December 2012 - 31 December 2022

Kameroen, Kumba als woonplaats

10 Januari 2012 - 10 Juni 2012

Vrijwilligers werk & voor de stichting in Kameroen

16 November 2010 - 06 November 2011

Vrijwilligers werk in Kameroen

13 Januari 2009 - 10 Juni 2009

Stage in Kameroen

Landen bezocht: