Het ene stopt, het andere begint - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu Het ene stopt, het andere begint - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu

Het ene stopt, het andere begint

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

14 Mei 2012 | Kameroen, Kumba

Eindelijk is de bouw van de 2 toiletten en de 2 badkamers voor het weeshuis van start gegaan. Afgelopen week woensdag hebben we het contractovereenkomst ondertekend en dus kon het project eindelijk beginnen. Donderdag heeft de aannemer materiaal gekocht en vrijdag zijn ze al begonnen met stenen te maken. Helaas zat die dag het weer nogal tegen waardoor ze het werk hebben moeten staken. Zaterdag hebben ze gelukkig meer kunnen doen en toen ik gisteren ging kijken zag ik dat ze al aan het graven zijn. Dus dat is goed nieuws. De aannemer zet zelfs op zondag mensen aan het werk. Het enigste wat ik nu hoef te doen is iedere dag gaan kijken of het werk vooruit en netjes gaat. De kinderen zijn door het dolle heen en iedere dag komt de aannemer met prachtige verhalen over de opmerkingen van de kinderen.

Van de week ook weer een Outreach Programma gehad en deze keer naar Barombi Mbo. Om dit dorpje te bereiken moesten we eerst de Barombi Lake met een kano oversteken, en die trip duurde 45 minuten. Maar voordat we überhaupt bij het meer waren moesten we eerst 20 minuten door de jungle. Ik had deze trip al eerder gemaakt dus ik wist wat we konden verwachten. Echter had ik drie mannen bij me die alle drie nog nooit in Barombi Mbo geweest waren en die alle drie als de dood voor water waren. Er gaan ook vreselijke verhalen rond over het meer; dat het behekst zou zijn en zo. Maar goed, ze moesten maar iets over hebben voor de NGO ;) En zo vertrokken we afgelopen donderdag richting Barombi Mbo. We vertrokken ruim een half uur later dan gepland vanwege het te laat komen van Terence. De stemming werd daar helaas wat minder van. Ook bleek dat hij geen extra batterijen had gehaald voor de megafoon waardoor dat ook nog even moest gebeuren. Ik en Eric besloten alvast naar de entree van de weg van het meer te gaan om daar te wachten terwijl Mike en Terence batterijen gingen halen. Ook dit duurde weer 30 minuten waardoor iedereen nog meer geïrriteerd raakte. Mike was inmiddels wel al teruggekomen omdat hij niet wist waar Terence naar toe gegaan was. Het was erg chaotisch. Uiteindelijk vertrokken we te voet naar het meer en daar kwamen we anderhalf uur te laat aan. De kano was al op ons aan het wachten dus dat was best wel schandalig. Echter toen we het meer zagen waren we alle ellende weer vergeten. Ik geniet altijd ontzettend van deze omgeving; zo stil en zo mooi. De mannen waren alleen maar bezig om zich voor te bereiden op de kano trip. Onder de hete zon stapten we de kano in en vertrokken we richting het dorpje. Ik moet zeggen dat ze allemaal aardig stil waren en als ik me bewoog kreeg ik boze blikken. Stiekem lag ik in de deuk, drie stoere mannen met een grote mond waren nu ineens heel klein. 45 Minuten later kwamen we aan en konden we allemaal opgelucht ademhalen. We hadden het gehaald zonder problemen. Het dorpje lag er maar kalm bij en we hadden al snel door dat we hier geen grote populatie moesten verwachten. Na een voorbereiding van een uur moesten we beginnen, want we wilden voor het donker weer terug zijn. Met een kleine populatie van rond de 50 kinderen begonnen we het programma. Het was veel intiemer dan de andere dorpjes omdat we met een klein aantal kinderen te maken hadden. Het ging dan ook allemaal heel relax en het was hartstikke leuk. Tegen 5 uur moesten we afronden omdat het hier om 6 uur – half 7 al donker begint te worden. Toen we helemaal klaar stonden om te vertrekken begon het super hard te regenen. Daar zaten we dan, vast in Barombi Mbo. Ook begon het te onweren wat betekende dat we MOESTEN wachten want het was te gevaarlijk om het meer over te steken. Ook om rond het meer te lopen ivm het gevaar dat bomen om kunnen vallen. Uiteindelijk werd het weer wat rustiger om 6 uur en konden we vertrekken. We stapte de kano in met angst want het miezerde nog steeds EN het begon al donker te worden. In het pikke donker kwamen we aan de overkant aan. Niemand had een zaklamp bij en dus werd het op de tast door de jungle. Deze keer was ik degene die met angst rondliep. Het was modderig, glad en ik wist dat de afgrond langs ons lag. Het was verschrikkelijk. Gelukkig kwamen we heelhuids bij de weg aan. Bij een ‘off-license’ (zo noemen ze hier een drinktentje) hebben we getoast op de prachtige dag en zo het Outreach Programma afgerond voor dit jaar. Dit omdat ik over 4 weken alweer naar Nederland vertrek en omdat we nu hard bezig zijn met het toilettenproject voor het weeshuis.

Naast het NGO gebeuren gaat alles goed met mij. Het werk in de kliniek staat op een laag pitje omdat ik gewoon heel druk ben met de NGO. Iedereen weet me onderhand te vinden in mijn kantoortje. Echter word ik zo nu en dan nog wel eens opgeroepen voor een operatie. En dat vind ik wel een leuke afwisseling!
Verder gaat het met iedereen in het huis goed. Ze hebben de haren van Maria Grazia afgeknipt en dus heeft ze een kort koppie. Ik zal er volgende week een foto van op zetten. Het gaat goed met haar en ze heeft flink wat praatjes! Heerlijk kind!

Voor alle moeders, hoop dat jullie een fijne Moederdag hebben gehad!

Heel veel liefs,
Kim Ntube

  • 14 Mei 2012 - 10:58

    Mama:

    Hé Lieverd,

    Wat ben je toch goed bezig. Ook hier hebben we het maar druk met de stichting.
    Er zijn zoveel mensen die met alles helpen. En als ze dan zien hoe het daar gaat weten ze dat het niet voor niets is.
    Zondag hebben we een kraam op de braderie in het Wilhelminadorp. Dus we hopen dat het mooi weer word en dat het weer net zo druk zal zijn als vorig jaar.

    Heel veel sucses de komende week en een dikke kus van ons.

  • 14 Mei 2012 - 15:47

    Rein En Rita:

    Ha kimmie,

    Wel eng hoor, in het donker over dat meer, gelukkig goed aangekomen.
    Ben erg benieuwd naar de wc's, wat een luxe zal dat zijn voor de Kids.
    En ja, ik heb een fijne Moederdag gehad.
    Veel succes weer komende week.

    Dikke kus wij xxxxxxxxx

  • 14 Mei 2012 - 17:04

    Mariëll:

    Lieve Kim,
    Ow ,bah dat enge verhaal over dat kanovaren,pffffff...
    Maar dan die snoetjes van die mooi kindjes,zo lief!!
    Ja,toiletten,voor ons zo gewoon hè!!
    Mooi verhaal weer van je hoor!
    Maak er weer een mooie week van lieve Kim!!
    Liefs,Mariëll XX

  • 14 Mei 2012 - 19:55

    Adri:

    Hoi Kim,
    fijn dat de bouw voor de toiletten en badkamers begonnen is!
    Ook het Outreach Programma gaat jullie iedere keer goed af,
    mooi verhaal en foto's weer.
    Fijne week nog en heel veel groetjes!

  • 15 Mei 2012 - 10:23

    Lisanne:

    Heey Kim,
    4 weekjes nog maar. sow wat gaat dat toch weer snel voorbij die tijd!
    En alles wat je daar alweer gedaan heb in die paar maanden super.
    Echt fijn dat ze ook begonnen zijn met toiletten enzo nu hopen dat het over 4 weekjes klaar is voordat je weggaat ;)
    Geniet er echt nog even van die laatste paar weekjes. Ben trots op je!!!!
    Kuss Lisanne

  • 15 Mei 2012 - 20:12

    Hannie:

    Goed bezig Kim en fijn dat ze met de toiletten begonnen zijn.
    Ik heb ook een leuke moederdag gehad en op het werk hadden alle dames een roos als corsage!!
    Weer een fijne week gewenst, doei doei.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

HBO-verpleegkundige en oprichtster van Stichting Needs For Children

Actief sinds 27 Okt. 2008
Verslag gelezen: 599
Totaal aantal bezoekers 266437

Voorgaande reizen:

27 December 2012 - 31 December 2022

Kameroen, Kumba als woonplaats

10 Januari 2012 - 10 Juni 2012

Vrijwilligers werk & voor de stichting in Kameroen

16 November 2010 - 06 November 2011

Vrijwilligers werk in Kameroen

13 Januari 2009 - 10 Juni 2009

Stage in Kameroen

Landen bezocht: