Mijn laatste verslag - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu Mijn laatste verslag - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu

Mijn laatste verslag

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

08 Juni 2012 | Kameroen, Kumba

Vele van jullie zullen al wel het een en het ander gehoord hebben over de afgelopen week. Voor degene die het verhaal nog niet kennen, hierbij alsnog mijn laatste verhaal voor dat ik weer terug naar Nederland kom.

Kribi, 7 uur van Kumba af, de plaats van de prachtige stranden en de watervallen. Vorige week vrijdag vertrokken ik en Eric richting Kribi. We kwamen er in de middag aan. Die dag een hotel gezocht en wat van de zon, zee en strand genoten. Op zaterdag vertrokken we richting Lobe waterfall. Maar voordat we daar aan kwamen gingen we eerst langs de Pygmeeën. We moesten een uur met de kano voordat we het dorpje bereikt hadden. Ontzettend mooi natuur! Aangekomen bij de Pygmeeën had ik al meteen door dat het anders is dan 3 jaar geleden toen ik ze ook bezocht. Voordat je het bos in gaat kom je al langs een bord dat ze vallen onder de ‘ministry of culture’. De man die ons kwam begroette speelde dan ook leuk toneel dat hij net wilde gaan jagen. Na wat foto’s gemaakt te hebben, vertrokken we weer maar we moesten ze wel 1000 cfa (1 euro 50) geven. Op de terugweg zagen we de volgende blanken toeristen alweer aankomen. Beetje jammer. Ik had een korte broek aan en ben op het water flink gestoken door de muggen! Terug aangekomen gingen we door naar het waterval. Ook daarvoor moesten we in een kano maar dat was maar een trip van 5 minuten. Aangezien het regenseizoen is was de waterval wel erg mooi en groot. Ter afsluiting van de dag nog garnalen gegeten. Goed leven!
Zondag hadden we een relaxdag. Heel de dag in het zwembad grenzend aan de zee. Die dag echter wel flink verbrand.

Maandag begon de drama. Ik stond op met koorts, rillingen, pijn in mijn gewrichten en ik voelde me zwak. Ik wist meteen dat dat Malaria moest zijn. Wij dus malariatabletten gehaald maar die kwamen er die avond meteen weer uit. Ik voelde me ineens zo beroerd; het kwam er van voor en achter uit. Ik had er geen controle meer over. Die maandagavond dan ook met spoed naar het ziekenhuis gegaan; een military hospital. Daar werd ik opgenomen en meteen aan het infuus gelegd. Quinine. Dit help o.a. voor acute malaria. Ik weet dat Quinine infuus heel heftig kan zijn en dat heb ik dus ook mee gemaakt. In het ziekenhuis had ik continue buikpijn en voelde me misselijk. Kreeg daarvoor heel veel verschillende injecties. De Quinine infuus liep voor 5 uur. Gedurende die 5 uur, in de nacht, voelde ik dat ik naar de wc moest. Eric liep met me mee om de infuuszak hoog te houden. Nadat ik klaar was op de wc liep ik terug naar mijn bed, waarvoor ik eerst buitenom het gebouw moest. Echter werd ik flink duizelig en zakte ik in elkaar. Toen ik wakker werd zat ik naast mijn bed in mijn eigen diarree. Ik heb nog nooit zoiets gênant meegemaakt. Die nacht geen oog dichtgedaan door alles wat Quinine met mijn lichaam deed; voelde me misselijk en mijn oren klapte dicht. Na de Quinine infuus nog twee keer metronidazole infuus gekregen voor mijn buik. Er was namelijk voedselvergiftiging en dysenterie geconstateerd. Na het infuus voelde ik me wat beter en ben ik terug naar het hotel gegaan. Die nacht ook goed geslapen. Woensdag vertrokken ik en Eric in de middag terug naar Kumba. De reis was erg vermoeiend want ik moest me continu concentreren op mijn buik dat die niet raar zou doen en had steeds het gevoel dat ik moest overgeven. In Kumba aangekomen nieuwe medicatie gekregen en voelde me al een stuk beter. Gisteren, donderdag, ging het weer wat minder. Door de diarree en het overgeven heb ik zoveel vocht verloren dat ik me ontzettend zwak voelde. Opnieuw werd ik opgenomen in het ziekenhuis en kreeg ik 1,5 liter vocht toegediend. Daarnaast werd Malaria geconstateerd. Na dit infuus voelde ik me weer enorm sterk!

Vannacht goed geslapen. Net goed gegeten en kan het gelukkig binnen houden. Voel me echter nog steeds zwak en mijn buik doet zo nu en dan eens raar. Waarschijnlijk kom ik maandag gewoon naar huis. Ik ga nu mijn koffers pakken zodat ik wat tijd heb samen met Eric voordat ik vertrek.

Tot snel!

Heel veel liefs,
Kim

Ps. De toiletten en badkamers zijn af!! Morgen gaan we de sleutels overhandigen en kunnen de kinderen eindelijk gebruik maken van hun nieuwe toiletten. Ben er gisteren geweest en de kinderen zijn razend enthousiast. En het is heel mooi geworden!

  • 08 Juni 2012 - 10:20

    Mariëll:

    Maar ,maar lieve Kim toch......:-(
    Wat moet jij toch veel doorstaan :-(
    Vreselijk om aan de andere kant van het bed te "staan" ......jij die zoveel voor een ander doet.....
    Wel fijn is dan weer om te zien dat het bouwen goed gaat!!
    Ik wens je heel veel sterkte,om daar afscheid te nemen,maar zeker ook door je ziek zijn!!
    Goede terugreis!!
    Vèèl liefs,Mariëll XX en een dikke knuffel!!

  • 08 Juni 2012 - 10:21

    Mama:

    Lieve Kim,
    Wat een week, en wat is Kameroen dan ver weg........Wat zijn de toiletten mooi geworden.
    We hopen dat we jou maandag in de armen kunnen sluiten..
    Dag Lieverd en .......beterschap.

    Kussssssssssssssss mama

  • 08 Juni 2012 - 11:11

    Julia:

    Hoi Kim,

    Echt schandalig, maar ik kwam er vandaag pas aan toe om het gros van jouw verslagen te lezen. Pfff... Wat gaat de tijd snel en wat heb je ontzettend veel meegemaakt!!! Wel echt mooi om te lezen dat je doorzet. Ik wens je nog veel plezier en sterkte de komende dagen en natuurlijk een hele fijne terugreis. Succes ook met bedenken hoe je het dan aan gaat pakken! Wellicht zou je ander soort betaald werk kunnen doen zodat je in ieder geval je leven daar kan bekostigen. Er zijn vast wel wat instanties via internet te vinden die je daar mee kunnen helpen.

    Hopelijk tot snel :)

    Liefs, Juul

  • 08 Juni 2012 - 11:58

    Kinzi:

    Jeetje Kim, wat heftig allemaal zeg!
    Ik hoop dat het afscheid ook een beetje opweegt (hoe lastig ook) tegen het weerzien met je ouders, broer en vriendinnen!!
    Wie weet zie ik je snel een keertje in Best. Goede reis en sterkte met het afscheid!!
    X Kinzi

  • 08 Juni 2012 - 12:52

    Adri:

    Hoi Kim, wat vervelend moet je dat nog net meemaken,wat ben jij ziek geweest!
    Hoop dat je weer oke bent als je aan de terugreis gaat beginnen.
    De toiletten en badkamers zien er mooi uit, wat zullen de kinderen blij zijn.
    Kim ik wens je veel sterkte met afscheid nemen en een behouden terugreis tot maandag!!
    Groetjes uit Best.

  • 08 Juni 2012 - 14:48

    Ria Mitchell:

    Hoi die Kim, Wat een ellende, mag je ook een keertje een beetje vakantie houden.
    Zo zie je maar je weet nooit wat je tegekomt of gratis krijgt.
    Zoals al die pijnen, Gelukkig heet jij Kim en ga gewoon door.
    Lieve groetjes en goede reis naar Huis. Ria Mitchell.

  • 08 Juni 2012 - 17:07

    Roel Dijkstra:

    Beste Kim, heftig!! Dat kun je wel zeggen, trouwens ook van de hele periode die je nu bijna afsluit. Gefeliciteerd met het voltooien van je toilet/douche project voor het weeshuis. Dit is een structurele en blijvende verbetering in de leefomstandigheden van deze kinderen. Fantastisch dat je dit gelukt is.
    Doe mijn hartelijke groeten in "the house" en ik wens je een hele goede reis naar Nederland toe.
    hartelijke groet en tot horens,

    Roel

  • 08 Juni 2012 - 20:07

    Anke:

    Lieve kim,
    Dit was je laatste verhaaltje..
    Erg klote hoe de laatste week gegaan is. Wel fijn om te weten dat het weer beter gaat. Ik heb me zorgen om je gemaakt..
    Wat geweldig dat de wc's klaar zijn! Kan je met een gerust hart terug naar NL.
    Wat ben ik blij om jou weer te zien....
    Kuz

  • 09 Juni 2012 - 14:20

    COla:

    Lieve lieve schat,

    Hopelijk voel je je weer wat beter. Ik wens je alvast een hele goede reis toe en geniet nog eventjes met Eric.

    Dikke kus en zie je snel

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 10 Juli 2012 - 14:28

    HELLO:

    Hello
    I saw your nice profile,and something motivated me to communicate with you,My Dear in your usual time may it pleases you to write me back in email address ( jenicaithamar@yahoo.com ) so that i can send you my pictures and also tell you more about myself.A friendship is the foundation build on other relative things to come.May God bless you as i wait impatiently to hear from you. Your lonely friend,
    jenica

    ( jenicaithamar@yahoo.com )

    Hello
    I saw your nice profile,and something motivated me to communicate with you,My Dear in your usual time may it pleases you to write me back in email address ( jenicaithamar@yahoo.com ) so that i can send you my pictures and also tell you more about myself.A friendship is the foundation build on other relative things to come.May God bless you as i wait impatiently to hear from you. Your lonely friend,
    jenica

    ( jenicaithamar@yahoo.com )

  • 29 Oktober 2012 - 21:23

    Beppy Van Zutphen:

    hoi kim
    wat toevallig dat ik jouw site aanklik. jouw tijd zit er weer op en wat vervelend dat je nu ziek wordt. hopenlijk hebben alle medicatie hun werk gedaan.
    mijn dochter esther zit nu in antigua en mijn zus een stage in kaapstad, vandaar dat ik de site waarbenjioj.nu geregeld bezoek om op de hoogte te blijven
    wens je een goede terug reis en misschien zie ik je bij oma binnenkort. alleen deze week nog niet want ook oma is lekker op vakantie in waalre
    het allerbeste en de groeten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

HBO-verpleegkundige en oprichtster van Stichting Needs For Children

Actief sinds 27 Okt. 2008
Verslag gelezen: 1022
Totaal aantal bezoekers 266437

Voorgaande reizen:

27 December 2012 - 31 December 2022

Kameroen, Kumba als woonplaats

10 Januari 2012 - 10 Juni 2012

Vrijwilligers werk & voor de stichting in Kameroen

16 November 2010 - 06 November 2011

Vrijwilligers werk in Kameroen

13 Januari 2009 - 10 Juni 2009

Stage in Kameroen

Landen bezocht: