Druk druk druk.. en stoffig - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu Druk druk druk.. en stoffig - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu

Druk druk druk.. en stoffig

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

05 December 2010 | Kameroen, Kumba

Ik weet niet goed waar te beginnen want heb een ongelooflijke drukke maar leuke week gehad. Op het werk is het nu super leuk en gezellig. Begin mijn draai te vinden in de farmacie en het is heel gezellig met mijn collega welk in dezelfde ruimte als mij zit. Ik zie nu pas hoe hard het werken is in de farmacie en vooral hoe moeilijk. Er is nu nog geen goed systeem om controle te houden op alle medicatie. Nu word er in het weekend gewoon medicatie uit de farmacie gehaald door de dokter en door de weeks schiet iedereen de ‘drug store’ in als er iets op is. Dus hopelijk zal het computersysteem hier verandering in brengen. Maar tot op heden werkt deze dus nog niet, ik ben benieuwd wanneer wel. Buiten mijn werk in de farmacie ben ik ook nauw betrokken bij alles wat er in de wards gebeurt. Afgelopen woensdag hadden we een operatie: het verwijderen van een blinde darm. Ik had als taak de patiënt onder narcose brengen en het in de gaten houden van de vitale functies tijdens de operatie. De vorige keer dat ik in de Ejed Clinic was heb ik dit nooit gedaan dus het was nieuw voor me. Het was leuk en interessant maar vind het wel jammer dat je dan niet veel meemaakt van de operatie zelf. De operatie is verder prima gegaan dus was geslaagd in mijn nieuwe functie ;). Verder was het deze week erg druk met patiënten; de wards lagen goed vol. Sinds ik hier ben hebben we al twee patiënten gehad met Cholera. Dus dat is niet zo goed nieuws. Hopelijk blijft het hierbij maar ben er bang voor….

Buiten het werk om ben ik iedere dag wel op pad of bezig geweest. Zowiezo heeft mijn telefoon me nogal bezig gehouden. Het is nieuw dat je voordat je een sim kaart koopt jezelf moet registreren. Iedereen had als deadline afgelopen woensdag. Ik ben me maandag gaan registeren maar woensdag werd mijn simkaart geblokkeerd. Blijkt dat mijn document nog niet naar Douala is gestuurd en dus ‘te laat’ is. Ben heel de week bezig geweest om te vechten voor heropening van mijn simkaart. En de aanhouder wint… Mijn telefoon werkt weer! Dus ben weer bereikbaar.
Dinsdag ben ik met mijn collega Bridgit naar de markt geweest om materiaal te kopen voor Afrikaanse jurken. Die dag ook samen met haar naar de taylor gegaan en er zijn nu drie jurken in de maak! Morgen kan ik ze ophalen dus ben erg benieuwd. Begin steeds meer een afrikaan te worden zo…… Alleen kan ik nog niet goed wennen aan het weer. Het is hier erg heet en droog. Dit resulteert in heel veel stof! Ik kan niet meer normaal van de kliniek naar huis lopen want dan ben ik een grote zandkorrel. Ik heb nog nooit zo vaak gedoucht op een dag. Gelukkig valt er zo nu en dan nog wel een flinke regenbui waardoor de stof weer modderig word. Dat is ook niet alles. Donderdag was het de dag van “Keep Kumba Clean”. Dan worden de wegen vrij en schoon gemaakt. Ook in het ziekenhuis waren de studenten flink aan het poetsen. Die dag ben ik samen met Nelson, die woont in hetzelfde huis, gaan wandelen en heb ik delen gezien van Kumba die ik nog niet kende. Geweldig om weer nieuwe dingen te zien en mee te maken.
Vrijdag heb ik mijn Afrikaanse danskunsten kunnen uitoefenen in de nightclub. Ik en de dokter waren uitgenodigd voor de opening van de nieuwe nightclub in de Vianello Hotel “Club 100”. Samen met een vriend van de dokter, die tevens ook chief is, zijn we daar naar toe gegaan. Het was erg druk maar heel gezellig. Ik was de enigste blanke daar maar ook het enigste meisje dat heel de avond op de dansvloer heeft gestaan. Ik vond het weer heerlijk! Om 4 uur kwam een vriend van mij naar me toe om te zeggen dat het beter was als ik met de dokter nu naar huis zou gaan, hij lag namelijk te dutten. Hahaha, maar we hebben een hele leuke avond gehad! Zaterdag moest ik weer vroeg op om mijn kleren te wassen dus veel slapen zat er niet in. Hierna zijn ik en Nelson naar de Mbo Barombi Lake gegaan. Vorig jaar konden we nog met de taxi er naar toe maar dat zat er nu niet in aangezien de weg er naar toe erg slecht is. Dus zijn we te voet gegaan. Ik werd weer overweldigd door het mooie natuur! Wat is het daar prachtig en rustig. Deze keer hebben we geprobeerd om rond het meer te gaan wandelen. Helaas moesten we na een half uur terug omdat de paden begroeid waren. Het was een heerlijke trip.

Dus zoals je kunt lezen hou ik me hier goed bezig! Wel heb ik veel aan Nederland gedacht. Deze week is Bart vertrokken naar Costa Rica en tot nu toe heb ik hem nog niet gesproken. Wel via via gehoord dat het goed met hem gaat. Maar zoals jullie misschien wel begrijpen is deze stilte om gek van te worden. En dan is alleen in Kumba toch maar alleen..

Heel veel liefs,
Ntube

  • 05 December 2010 - 19:09

    Mama:

    he meisie,

    Je hebt weer van alles mee gemaakt.
    Geweldig toch dat je weer andere dingen in de clinic hebt mogen doen. We volgen je verhalen en genieten van de mooie foto s. Heel veel sucses de komende week en we houden contact.......

    groetjes en een big hug.......mama

  • 06 December 2010 - 06:41

    Ingrid En Dan:

    Weer een mooi verslag. We zijn blij dat het goed met je gaat.
    Bart heeft ook veel moeite om contact te leggen. Internet werkt ook in costa rica niet zoals het moet.
    Hij vind het ververveld dat hij ondanks al de pogingen jou niet kan bereiken.
    Ik hoop dat je mijn sms hebt ontvangen dan weet je dat hij maandagavond om 22.30 onze tijd op internet is als het lukt.
    Nu kim weer een fijne week toegewenst en we lezen volgende week wel hoe het geweest is.
    Dikke xxx dan en ingrid.

  • 06 December 2010 - 08:27

    Anke:

    Heeey meis!!
    Super om weer een verhaal te lezen en fotos te zien. Echt super fijn om te horen dat je je draai weer gevonden hebt. :)
    Ik denk aan jou....
    Kuz

  • 06 December 2010 - 09:39

    Leny En Harrie:

    wat een mooi verslag en mooie foto;s fijn dat het goed me je gaat kim veel succes de komende week

    liefs

  • 06 December 2010 - 09:39

    Leny En Harrie:

    wat een mooi verslag en mooie foto;s fijn dat het goed me je gaat kim veel succes de komende week

    liefs

  • 06 December 2010 - 15:10

    Mariëll:

    Lieve Kim,
    Geweldig zoals je je leventje daar omschrijft!
    Alle respect voor je!
    Veel succes en veel liefs,
    Mariëll xx

  • 06 December 2010 - 15:24

    Veerle:

    Hee meid!

    Woow klinkt echt super leuk allemaal! Ik kan echt niet wachten totdat ik ook daarheen mag komen! Nog 35 dagen ;) Dan hoop ik dat het ook wat makkelijker voor je is, als je niet de enige blanke bent ;)

    Ik ben ook een beetje bang voor die cholera, misschien toch maar laten inenten dan?

    Wij hebben op school bloed leren prikken, ik denk dat is wel handig voor in Kameroen ;) Normaal krijg je dat niet op de opleiding dus wij hebben geluk gehad!

    Maar ik blijf je volgen en zie je over een maandje! ;)

    xx

  • 06 December 2010 - 17:52

    Nange:

    Hey Ntube,

    Je hebt weer van alles mee gemaakt in Kumba. Leuk om te lezen en fijn dat alles goed gaat. Veel plezier de komende week!

    Liefs Nange

  • 06 December 2010 - 22:46

    Bart Stuve:

    Lieve schat,

    Hier een berichtje van mij! Het is erg fijn om te lezen dat het goed gaat met je! Ik vind het erg moeilijk allemaal, want we hebben nog geen seconde contact gehad. Vandaag op internet geweest en je laten weten dat ik op msn was, maar je helaas niet meer gesproken! Met mij gaat alles goed en heel veel nieuwe indrukken! Ik mis je echt ontzettend, want zonder contact is het echt niks! Ik ga je morgen proberen te bellen...Weet nie hoe, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden;) Ik hou ontzettend veel van je!
    Dikke kus van mij!!

  • 07 December 2010 - 09:10

    Carola:

    Hey Kim,

    Geweldige foto's zeg, je ogen komen te kort.
    Geniet ervan want ik denk dat er maar weinig zijn die dit ooit kan vertellen.

    xxx Carola

  • 07 December 2010 - 10:08

    Anneke:

    Wat fijn om te lezen dat je het goed maakt! Ik vind je verslagen en foto's erg indrukwekkend.

    Veel plezier en succes daar! Ik ben benieuwd naar je volgende verslag.

    Liefs

  • 07 December 2010 - 14:53

    Michelle:

    Hee Kim!

    Leuk om te lezen dat je zoveel nieuwe dingen mag doen! :D
    Misschien moet je ze wat dansmoves van ons aanleren ;) hahah

    Heel veel plezier nog !
    xx

  • 08 December 2010 - 14:30

    Irma:

    Wauw! Wat een super vette foto's weer!
    Echt een heel mooi landschap!
    En je hoort er echt weer helemaal bij he, ik begrijp dat je je daar weer thuis voelt.
    Heel leuk om te horen!
    Liefs x

  • 11 December 2010 - 10:16

    Opa En Oma Van Omme:

    lieve Kim.
    Je reisverslagen gelezen je hebt al heel veel mooie dingen gezien en gedaan We zijn jaloers op het mooie weer , hier is het pet sneeuw ijs en
    regen.hart groetjes en wees voorzichtig


  • 11 December 2010 - 10:16

    Opa En Oma Van Omme:

    lieve Kim.
    Je reisverslagen gelezen je hebt al heel veel mooie dingen gezien en gedaan We zijn jaloers op het mooie weer , hier is het pet sneeuw ijs en
    regen.hart groetjes en wees voorzichtig


  • 11 December 2010 - 13:42

    Kirsten:

    Hee meid,
    Wat fijn om te lezen dat het goed met je gaat. Echt leuk om je avonturen mee te beleven op deze manier. Enne.. je zit daar dan wel alleen maar er zijn in ieder geval genoeg mensen die hier in Nederland aan je denken! Take care!
    Veel liefs

  • 11 December 2010 - 14:58

    Alice:

    Hé Kim!
    Fijn dat je het weer zo naar je zin hebt.
    En weer nieuwe dingen hebt geleerd en gezien. Leuk om weer een verhaaltje te lezen en de foto's te bekijken. Krijg ik er toch meer een indruk van. Wel vervelend zeg dat je nog geen contact kunnen hebben met Bart.
    Succes! Liefs, Alice

  • 12 December 2010 - 20:50

    Julia:

    Lieve Kim,

    Woow! Wat is het toch geweldig om jouw avonturen terug te lezen! Echt geweldig hoe consequent jij bent in het schrijven van je verslagen en heerlijk om te lezen en de foto's te bekijken. Net als iedereen blijf ik trots op je en misschien is alleen maar alleen, maar kijk op zo'n moment in je hart en dan zal het tegendeel bewezen worden. Of kijk naar de reacties op je verslagen ;)
    Ik zal Bart ook maar eens in de gaten gaan houden en verwacht dat jullie elkaar ondertussen al gesproken hebben!!

    Heel veel liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

HBO-verpleegkundige en oprichtster van Stichting Needs For Children

Actief sinds 27 Okt. 2008
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 267045

Voorgaande reizen:

27 December 2012 - 31 December 2022

Kameroen, Kumba als woonplaats

10 Januari 2012 - 10 Juni 2012

Vrijwilligers werk & voor de stichting in Kameroen

16 November 2010 - 06 November 2011

Vrijwilligers werk in Kameroen

13 Januari 2009 - 10 Juni 2009

Stage in Kameroen

Landen bezocht: