Even een uitstapje - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu Even een uitstapje - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu

Even een uitstapje

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

13 December 2010 | Kameroen, Kumba

Je begint hier in Kumba echt te merken dat we richting de Kerst lopen. Er worden al menu’s gemaakt voor wat te eten die dag, eten word al ingeslagen en mensen lopen massaal naar de taylors. Echter zit er ook een minder leuke kant aan deze kerstmishype. De criminaliteit in Kumba is op dit moment zeer hoog en je kunt ‘s avonds echt alleen de straat niet meer op. Van de week is er bij ons in de straat ergens ingebroken en er is een vechtpartij geweest. De jongen die was overvallen en in elkaar geslagen zag ik de volgende dag bij ons in de kliniek. Hij heeft een gescheurde lip en flinke wonden op zijn hoofd en benen. Waarschijnlijk hebben de dieven hem in de gaten gehouden want het is een gerichte actie geweest. Toen Amina de wonden aan het verzorgen was werd ik voor het eerst echt misselijk. De wonden zagen er erg uit en het idee van hoe het is gebeurt is misselijkmakend. Dus het is goed opletten op straat…. In de kliniek is het verder erg druk geweest. De dokter heeft een nieuwe samenwerking met het bedrijf ‘Soneil”, een elektriciteits bedrijf, en dus kwamen alle medewerkers zich consulteren bij ons in de kliniek. Dus het was aanpoten met het uitgeven van medicatie. Woensdag hadden we weer een operatie bij een jong meisje van het verwijderen van de blinde darm. Dit is mijn tweede operatie maar het verliep allemaal heel soepel en het lijkt net of ik het al jaren doe. Aangezien ik meteen na de operatie de farmacie weer in moest had ik geen controle op het meisje hoe het met haar ging. Dus zo af en toe ging ik toch bij haar kijken. Toen ze bij kwam zei ze heel schattig: ‘Aunti Kim, Thank you”. Nu elke dag als ik haar zie begint ze te zwaaien en roept ze tante Kim! Super leuk. Dus ook al ben ik tijdelijk in de farmacie geplaatst, ik houd mezelf ook wel bezig met wat er in de wards gebeurt. Zo af en toe komt Amina mij ook roepen om haar te helpen met het verzorgen van een wond. Erg afwisselend dus!

Naast het werk in de kliniek heb ik afgelopen week veel met mijn collega Bridgit rondgehangen. Hier en daar wat drinken, mensen ontmoeten en we zijn dinsdag naar ‘Tradefare’ geweest. Tradefare is een evenement dat plaatsvindt in de amusementpark in Kumba de gehele maand December. Je kunt er zwemmen, spelletjes spelen, drinken, eten en natuurlijk dansen. De spelletjes zijn te lachwekkend. Je moet een muntje gooien op een groot bord en het nummer waar je muntje op terechtkomt kan een prijs opleveren. Dit kan zijn een plastic bord, beker of schaal. En ze halen hier echt plezier uit, heel mooi om te zien. Verder heb ik dinsdag mijn Afrikaanse jurken opgehaald. Ben er super trots op! Ik heb er nog geen foto’s van omdat ik ze in de kast heb hangen tot kerstmis en nieuwjaar. Dus de foto’s hebben jullie nog tegoed! Kijk er ook echt naar uit om ze te kunnen dragen

De reden dat mijn bericht er nu pas op staat is omdat ik dit weekend naar Buea-Limbe ben geweest. Een vriend van me had op zondag een meeting in Buea dus vroeg hij of ik met hem mee ging op zaterdag zodat we die zaterdag naar de Nightclub in Limbe konden gaan. Ik ken hem, Valery, al van mijn vorige keer in Kameroen dus natuurlijk wilde ik gaan en even uit Kumba is ook niet verkeerd. Maar hij moest eerst door de keuring bij de dokter. Dus na een lang gesprek met heel veel vragen gaf de dokter toestemming om te gaan. Dus zo vertrok ik zaterdag naar Buea. Het is een uur rijden maar wow! wat een temperatuurverschil. Ik heb het voor het eerst koud gehad in Kameroen! In Buea de broer van Valery leren kennen en samen met hem en nog een vriend richting Limbe gegaan. We hebben een top avond/nacht gehad in de Nightclub daar! Die zondagochtend wel weer teruggereden naar Limbe aangezien het klets is om voor een paar uur een hotel in Limbe te boeken. We zouden die zondag eigenlijk naar de zee gaan in Limbe maar aangezien het weer er dreigend uitzag hebben we ons nog goed vermaakt in Buea. Tegen de avond zijn ik en Valery weer terug gegaan naar Kumba. Als je wilt reizen in kumba kan dat of met je eigen auto of je moet naar een bus verzamelplaats en daar kun je dan wachten totdat de bus volzit. Eerder gaat die niet. Ik weet nog van de vorige keer dat buiten deze verzamelplaatsen ook wel eens personal cars staan die toch die richting in moeten en dan gelijk mensen tegen betaling meenemen. Dus natuurlijk kozen ik Valery voor de laatste optie. Op de terugweg naar Kumba zat er een man naast ons die viel accuut in slaap en werd niet meer wakker. We zijn zelfs onderweg gestopt om hem wakker te krijgen, de chauffeur stompte de man en schreeuwde. De man werd wakker en 10 sec later sliep hij weer. In Kumba aangekomen moesten wij eruit en we hebben de man er letterlijk uitgerold. Wat hebben wij een lol gehad. In Kumba overviel de hitte me weer. We waren om 8 uur thuis en om 9 uur was ik dit verhaal aan het typen. Echter werd ik vanmorgen om 7 uur wakker met de laptop nog op schoot. Dus vandaar een dag later mijn bericht..

Eigenlijk hoort vandaag niet meer bij mijn verhaal van vorige week maar wat ik vandaag mee heb gemaakt moet ik toch even kwijt. Vanmorgen aan de ontbijttafel vertelde de dokter me al dat de wards vol lagen en dat er zelfs patiënten geplaatst moesten worden in de surgical en private wards. Dit omdat er vannacht 9 mensen binnen zijn gebracht als gevolg van een ongeluk. Het verhaal zit zo: In een straat was een ongeluk gebeurt met een okada (scooter). Het is hier altijd zo dat als er iets gebeurt mensen er meteen op afstormen. Dus het was erg druk rondom de okada. Nu kwam er een auto aan en een andere bus wilde die auto inhalen maar door het stof zag die bus niet dat hij richting een massa mensen reed. En zo reed hij twee mensen dood en de rest heeft flinke wonden. Ik werd dan ook meteen deze ochtend door Amina geroepen om mee de wonden te verzorgen. We hebben ieder een deel van de patiënten gedaan aangezien het er zo veel waren. En het was zo druk met familie in de wards! Aangezien Amina en ik tegelijk wondverzorging deden moest ik het in de ward zelf doen en Amina zou het in de treatmentroom doen. Ik moest elke keer een hele massa mensen de ward uitsturen anders had ik zoveel bliekers. Flink wat wonden verzorgt vandaag dus…..

Ik laat het hierbij voor deze week aangezien het ontzettend veel tijd kost om de foto’s op de site te zetten en jullie die natuurlijk ook willen zien!

Heel veel liefs,
Ntube

  • 13 December 2010 - 17:36

    Mariëll:

    Lieve Kim,
    Wat een verhaal weer zeg.....
    En nog steeds vind je het fijn om daar te zijn??hihihi....nee, hoor ben je aan het plagen,ik vind het SUPER goed en knap van je dat je dit doet!Mijn grote complimenten!!
    Je liefje Bart ben ik ook aan het volgen,2 lieve mensen ,jullie!
    Vèèl liefs en veel succes daar!
    Mariëll xx

  • 13 December 2010 - 17:56

    Anke:

    Heeey meis!
    Jeeeeee wat een verhaal. Maar zelf 2 doden...
    Fotos zijn leuk! Vraag je wel een keer free free free aan in de disco :P
    Kuz

  • 13 December 2010 - 21:00

    Bart ( Tu Novio):

    Hola guapa, Wat een heftig verhaal zeg. Je hebt alweer veel meegemaakt lees ik! Het is ontzettend fijn om weer iets van je te lezen. Ik ben net terug uit Panama, en het was daar onwijs gaaf! Ik mis je ontzettend, en het is soms erg moeilijk om dingen niet te kunnen delen met je!Je ziet er goed uit op de foto{s en dat vind ik erg leuk om te zien :) te quiero mucho!

  • 13 December 2010 - 21:51

    Pa:

    hai Wimke

    Het is weer een vet verhaal.
    Veel indrukken , mooie fotos ,geniet ervan , je beni al 1 maand weg gaat toch snel .
    We houden contact.

    Grt xx pa

  • 14 December 2010 - 07:18

    Ingrid En Dana:

    Lieve Kim,
    Bij jou gaat het er heftig aan toe.
    Je zelf ontspannen is dan ook erg belangrijk.
    We hebben het druk met het bijhouden van jullie belevenissen maar het is erg fijn om te zien dat het met jullie beide goed gaat.
    Ben benieuwd naar de foto's van je nieuwe jurken.
    Zal vast een hele belevenis zijn kerst te vieren in een warm land.Zeker nu het hier koud en veel sneeuw is.
    Kimmie geniet van alles wat je meemaakt en hou je sterk bji de moeilijke belevenissen.
    Veel liefs en dikke kus Ingrid en Dana

  • 14 December 2010 - 13:30

    Lieske:

    Hey Kim,

    Wat een geweldige verslagen allemaal. Je maakt weer genoeg leuke, minder leuke en spannende dingen mee.
    Ben jalours op je. Nu krijg ik nog meer zin in mijn project.

    X Lies

  • 14 December 2010 - 14:19

    Hildegard:

    Hoi Kim,
    Echt ontzettend leuk om je verhalen te lezen! En de foto's komen zo bekend voor allemaal! Het gaat weer helemaal kriebelen! Geniet er van!
    Groetjes Hildegard

  • 14 December 2010 - 15:57

    Nange:

    Hey Ntube,

    Mooi verhaal heb je weer geschreven en weer veel dingen meegemaakt. Goed te lezen dat het nu een stuk drukker is in de kliniek en je dus voldoende uitdagingen hebt. Veel plezier en succes komende week! Doe ze de groetjes daar.

    Liefs Nange

  • 14 December 2010 - 21:18

    Adri:

    Hoi Kim,
    Wat maak jij veel mee zeg en dan ben je er nog maar net.
    Gelukkig heb je het goed naar je zin zo te lezen.
    Lees met veel plezier iedere keer je verhaal, heel veel groetjes.

  • 15 December 2010 - 08:11

    Marjan (tnt):

    Hoi Kim
    Heb net weer vol bewondering je verhalen gelezen en je foto's bekeken.
    Wat een ervaring weer . Nou geniet maar van alles en van het weer want hier ligt er weer een beetje sneeuw.
    Groeten Marjan

  • 18 December 2010 - 14:15

    Carla & Jan:

    He die Kim
    Erg leuk verhaal wat je hebt geschreven.
    We hopen dat je je draai daar weer gevonden hebt.
    Zo te zien op de foto's is het warmer dan hier (-2)
    Heel veel plezier daar, groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

HBO-verpleegkundige en oprichtster van Stichting Needs For Children

Actief sinds 27 Okt. 2008
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 266334

Voorgaande reizen:

27 December 2012 - 31 December 2022

Kameroen, Kumba als woonplaats

10 Januari 2012 - 10 Juni 2012

Vrijwilligers werk & voor de stichting in Kameroen

16 November 2010 - 06 November 2011

Vrijwilligers werk in Kameroen

13 Januari 2009 - 10 Juni 2009

Stage in Kameroen

Landen bezocht: