Een super toffe week! - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu Een super toffe week! - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu

Een super toffe week!

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

04 Juli 2011 | Kameroen, Kumba

Heb afgelopen week gezelschap in de kliniek gekregen en wel van een Amerikaanse Dayton student. Ze zal twee weken in de kliniek blijven als oriëntatie voor haar keuze wat ze wil gaan doen na haar school. Vanaf de eerste dag klikt het al heel goed tussen ons. Ze is erg leergierig en vraagt dan ook heel veel. We wisselen ervaringen en gedachtes uit en dat is heel interessant. Maandag had ze niet zo’n geluk omdat er niet veel te doen was in de kliniek maar die dag hebben we elkaar wel beter leren kennen. Dinsdag was het ineens heel druk en zo heb ik haar vanalles kunnen laten zien. Met de jongen waar ik het in het vorige verhaal over had gaat het een klein beetje beter. Hij heeft geen neussonde meer en kan gewoon zo pap doorslikken. Echter kun je nog geen contact met hem krijgen en reageert hij ook niet op aanspraak. Hij is nog steeds niet weggeweest voor een hersenscan vanwege geldgebrek terwijl dat toch eigenlijk echt nodig is. We doen onze best wat nursingcare betreft.
Woensdag hadden we een Scrotal Hernia Operatie en dat was voor mij de eerste keer om daarbij te assisteren. Het was dan ook best spannend. En al helemaal toen we merkten, na de eerste incisie gezet te hebben, dat hij niet goed reageerde op de narcose. Hij bewoog zijn benen wat ons hinderde in ons werk. Het ging zelfs zo ver dat iemand zijn voeten moest vasthouden. Gelukkig sloeg de narcose enkele minuten later wel aan en konden we rustig verder. Een hernia operatie is erg ingewikkeld maar het ging me gelukkig goed af. Ik begreep de dokter zijn aanwijzingen vlug dus zo werkten we efficiënt samen. We sloten de operatie af met het plaatsen van de drain. Ben erg trots op mezelf dat ik het toch maar weer gedaan heb!

Donderdag en Vrijdag hebben ik en Sara niet gewerkt want we mochten mee naar Mamfe en Okoroba. De trip heb ik nu al meerdere malen gemaakt maar ik vond het nu extra leuk omdat ik samen met Sara zou gaan. Op donderdag de trip naar Mamfe was goed gegaan. We waren onderweg niet gestopt omdat de dokter op tijd in Mamfe moest zijn. Hij werkt tegenwoordig ook samen met Sonel, een electriciteitsbedrijf, en hij moest in Mamfe de werkers zien. Ondertussen dat de dokter zijn werk deed hebben wij gerust in het hotel. Naderhand zijn we met z’n alle in een restaurant typisch Kameroenees gaan eten. Ik en Sara hadden rijpe Plantains met kip in een sausje. Nou…. Ik dacht dat ik kapot ging.. zo ontzettend heet maar ook zo ontzettend lekker. Dokter wilde meteen iets anders bestellen voor me maar ik gaf niet zomaar op. Heb dan ook alles opgegeten terwijl alles in brand stond. Mama.. ik kan dus al wat beter tegen heet eten ;) Geen apart voedsel meer dus ;).
Na het eten zijn we terug naar het hotel gegaan om om 7 uur in de avond weer op stap te gaan. Dokter ging weer werken maar deze keer voor TRC en wij gingen met Emanoe de Satom Brug bekijken. In de avond met z’n alle nog wat gedronken totdat de dokter zijn ogen dichtvielen. Toen zijn we maar terug naar het hotel gegaan.. ;)
Vrijdag hebben we uitgeslapen tot half 8. Na een goed ontbijt zijn we richting Okoroba gegaan. Onderweg op mooie plekken gestopt en foto’s gemaakt. In Okoroba de werkers weer gezien en weer bijgebuurt. Hierna richting Nguti gereden. In Nguti gestopt omdat ik graag mijn oud collega’s in het Sint John Of God Hospital wilde begroeten. Altijd fijn om de mensen daar weer te zien. Ze zijn zo hartelijk en vragen ook altijd hoe het met mijn moeder gaat. En of ze veilig thuis is gekomen ;). Deze keer zag ik ook weer iemand die ik vanaf 2009 al niet meer gezien had. Toch wel heel gek hoor allemaal. Na Sara een rondleiding gegeven te hebben zijn we doorgereden naar Konye. Onderweg gestopt om foto’s te maken van de FlyOver Bridge. Een enorme lange brug die je in de forest niet zou verwachten. In Konye zijn we ook gestopt om de Hammock Bridge te bekijken. Voor mij allemaal ouwe koek maar elke keer weer geweldig om te zien. De kinderen komen me dan ook fort begroeten als ‘Aunti Kim’. Oh.. ik word hier overal te bekend! Ik had Sara geleerd wat je moet zeggen als je je medeleven wil tonen aan iemand: ‘Ashia’. Sara zei het tegen de kinderen met een gek accent en daar lagen de kinderen dan ook volledig van in de deuk. Dus bleven ze roepen: ‘Ashim’. Gelukkig kan Sara dat goed hebben en hebben we er flink om gelachen. Na de stop in Konye zijn we richting Kumba gegaan. Onderweg hebben we nog fruit gekocht welke ik niet kenden: MonkeyCola. Ja…. De trip was ontzettend leuk.

Zaterdag ben ik naar de markt gegaan om zomaar wat rond te kijken. Heb er uiteindelijk noodgedwongen 5 uur moeten blijven omdat het stormden. Daar zat ik dan in kleding tentjes met jongemannen die alleen maar konden zeveren. Oh, wat ongemakkelijk allemaal! Gelukkig kon ik in de avond relaxen want ik en Sara zijn naar New Mexico geweest om de avond goed in te luiden. Het was heel gezellig maar om 11 uur moesten we toch echt naar de Nightclub. Daar waren namelijk de andere Amerikaanse studenten. Het was ontzettend leuk met z’n alle en we hebben een toffe avond gehad.

Al met al een hele leuke week. Heb trouwens mijn Residence Permit aangevraagd. Was nog een heel gedoe want ze schreven mijn naam steeds verkeerd enzo maarja… het zou eens goed gaan ;) Op donderdag ochtend moest ik mijn tijdelijke identiteitskaart ophalen maar er stond een hele lange rij. Ik had echter een afspraak omdat ik die dag naar Mamfe zou gaan en vlug moest zijn. Dus ik was meteen aan de beurt. Toen ik naar buiten liep hoorde ik de mensen zeggen: ‘Ashe, we have to change our colour’. Ik lag in de deuk. Achja, heeft blank zijn ook een keer een voordeel eh!

Vandaag heb ik trouwens weer een pakketje van ons thuis ontvangen. En ik ben zo blij verrast door alles wat erin zat. Ik wil dan ook iedereen die hier een bijdrage aan geleverd hebben bedanken! Super blij me alles! Jullie zijn toppers!

Liefs,
Kim Ntube


Ps. Meiden, ik heb ‘Planking’ nu ook geïntroduceerd in Kameroen ;)

  • 04 Juli 2011 - 20:29

    Mama:

    Heee Lieverd,

    Alle foto's staan er nog niet op maar ik ben blij dat je er weer goed uit ziet. Dat heb ik al gezien na 4 foto's. Leuk dat je het pakketje al hebt ontvangen. Het pakketje is 2 weken onderweg en het komt ook echt aan. Het is elke keer weer leuk om het allemaal te verzamellen en in te pakken.
    Heel leuk om iedereen weer te zien,en dat je plezier hebt. Lieverd we wensen jou een fijne week toe en we zijn trots op jou.........

    Heeeeeel veeeeel knuffels van ons
    Papa en Mamaxxxxxxxxxxxxxxx

  • 04 Juli 2011 - 20:29

    Lieske:

    Hey Kimmie,

    Je hebt weer een leuke week achter de rug. Erg leuk om te lezen.
    Maak er nog een leuke tijd van daar in Kameroen.

    Liefs Lieske

  • 05 Juli 2011 - 10:42

    Mariëll:

    Lieve Kim,
    Fijn om te lezen dat het weer goed met je gaat!!
    Leuk ook dat je tijdelijk gezelschap hebt!
    @ Liesbeth,sleep de potten sambal maar alvast aan dan als Kim weer thuis komt!!!:-)
    Maak er weer een fijne en leerzame week van!
    Liefs,Mariëll XX

  • 05 Juli 2011 - 14:09

    Harrie En Leny:

    hey kim

    we zijn zaterdag bij je ouders geweest
    we hebben al je filmpjes bekeken wat doe je daar toch fantastisch werk hebben erg veel respect voor je
    je ziet er ook goed uit
    we kijken elke week uit naar je verslag wat je daar allemaal meegemaakt hebt je bent ook goed ziek geweest maar gelukkig zie je er nu weer goed uit wat fijn voor je dat je een leuke student hebt die kan heel veel van je leren we hopen dat je weer een leerzame week hebt
    veel liefs harrie en leny

  • 05 Juli 2011 - 19:41

    Adri:

    Hoi Kim,
    Leuke fotos en je hebt een hele fijne week gehad, gelukkig maar want dat heb je zo af en toe wel nodig, daar krijg je een hele hoop energie van!
    Veel plezier de komende week en tot het volgende verhaal.
    Groetjes Adri.

  • 05 Juli 2011 - 20:48

    Lisanne:

    Olla guapa,
    Zelf hier op het mooie ibiza hou ik je verhaaltje bij;) Echt leuk dat je er voor die 2 weken een leuke meid erbij hebt, kan je er weer fris tegen aan! En de planking foto is wel echt TE vet whaha geweldig, hopelijk krijg ik anke ook nog zover om dat hier een keer met z'n 2e te doen hihi...
    Succes meis we denken aan je, ohja en fijn dat je je pakketje hebt ontvangen!! Altijd fijn als je iets wegstuurd en veilig aankomt:)...
    Dikke kuss lisanne

  • 07 Juli 2011 - 08:53

    Anke:

    Hey meis,
    Jeetje wat een leuk verhaal weer :)
    Fijn dat er een leuk meisje bij is gekomen. Ook super dat je het pakketje gekregen hebt...Zit nu hier op Ibiza jou verhaaltje te lezen. Lisanne slaapt nog :p Maar ik dacht jou verhaaltje mag ik niet missen! We bellen weer als ik terug ben in Nederland. Goed?
    Hele fijne week nog!
    Veel Liefs (En ook op Ibiza denk ik aan jou :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

HBO-verpleegkundige en oprichtster van Stichting Needs For Children

Actief sinds 27 Okt. 2008
Verslag gelezen: 334
Totaal aantal bezoekers 266760

Voorgaande reizen:

27 December 2012 - 31 December 2022

Kameroen, Kumba als woonplaats

10 Januari 2012 - 10 Juni 2012

Vrijwilligers werk & voor de stichting in Kameroen

16 November 2010 - 06 November 2011

Vrijwilligers werk in Kameroen

13 Januari 2009 - 10 Juni 2009

Stage in Kameroen

Landen bezocht: