Ekata en Limbe - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu Ekata en Limbe - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu

Ekata en Limbe

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

11 Juli 2011 | Kameroen, Kumba

In het pakketje van wat ik van thuis toegestuurd had gekregen zat heel veel make-up dus daar heb ik mijn vrouwelijke collega’s mee blij gemaakt. Geweldig om te zien! Heel de dag zijn ze bezig geweest met elkaars make-up uit te proberen en te showen. Weg kwaliteit van zorg ;)….
Afgelopen week was er weer genoeg te doen in de kliniek. Veel casussen met Malaria, bacteriën in de ontlasting of urine, Typhoid en Rhomatic Fever. Met de jongen die buitenbewustzijn was en wat vorige week al beter ging gaat het nu nog beter. Hij kan nog niet praten maar wel lichamelijk reageren op wat je zegt. Echter is zijn rechter kant nog volledig verlamd. Het is zo mooi om te zien als je ’s ochtends aan z’n bed komt en er verschijnt een glimlachje op z’n gezicht. Het is fijn om te zien dat hij iedere week weer wat beter word. Echter is de hersenscan echt hard nodig.. wat voel je je dan machteloos! Op dezelfde afdeling is een man met ontzettende rugpijn. Zo erg dat hij niet echt meer kan lopen. Daarnaast heeft hij ook Oedeem in zijn voeten. We hebben hem voor een röntgenfoto doorverwezen naar de General Hospital. Terugkomend had de dokter daar beschreven dat hij Tuberculose vermoedde. Zelf kon ik dat niet plaatsen. Nu heb ik even op internet gezocht en vond dit: “”Tuberculose is een infectie die wordt veroorzaakt door Mycobacterium tuberculosis. Deze bacterie komt gewoonlijk met de ingeademde lucht het lichaam binnen en kan zich vanuit de longen verspreiden naar andere delen van het lichaam. De infectie kan ook de botten en gewrichten aantasten, wat in ontwikkelingslanden nog veel voorkomt. In bijna de helft van de gevallen van tuberculose van botten en gewrichten is de wervelkolom (ruggengraat) aangedaan; op de plaats van de infectie ontwikkelt zich dan de zogeheten ziekte van Pott oftewel spondylitis tuberculosa (wervelontsteking).” Dus dat klinkt wel heftig eh! De donderdag hadden we een operatie bij een jong meisje: Appendicectomy. Heb weer geassisteerd en het ging buitengewoon goed ;)! Die donderdagavond hebben ik en Sara er samen een op gedronken. We hebben samen een leuke tijd gehad maar helaas zou zij de volgende dag verder gaan reizen naar Yaoundé en Bamenda. Ze komen deze weekend nog wel even afscheid nemen dus ik hoop haar nog even te zien dan. Vrijdag was Amina niet op het werk dus had ik de verantwoordelijkheid. Dat was weer een uitdaging en alles is gelukkig goed gegaan. Heb zelf weer een Malaria test gedaan omdat dat weer even geleden was en ja.. het is weer positief. Ben echter vandaag pas met de medicatie begonnen omdat ik het weekend weg wilden. ;)

Zaterdag zijn ik en Mike (mijn maatje van het lab) richting Ekata gegaan om een bezoekje te brengen aan zijn nicht en haar pasgeboren zoontje. We zijn in Muyuka uitgestapt en vanuit daar met een okada naar het huis gegaan. Echter begon het hard te regenen onderweg dus we kwamen als twee verzopen katjes aan met onze broeken vol opgespatte modder. Nou, dat was een fijn begin van het weekend…. Het kindje maakte het goed; wat een pracht van een baby! De moeder had voor ons gekookt en dus hadden we heerlijk aardappelen met slakken te eten. Na het eten zijn Mike en ik de omgeving gaan bekennen. We kwamen uit op een klein ziekenhuisje; ik heb nog nooit zoiets treurigs gezien. De wards waren klein, oud en de bedden vielen bijna uitelkaar. En dan te bedenken dat dat het enigste dicht bijzijnde ziekenhuis is. Tegen 12 uur hebben we afscheid genomen van iedereen in Ekata en zijn we doorgegaan naar Limbe. Daar naar toe gegaan om eens goed te stappen in de Nightclub. Maar eerst natuurlijk vis gegeten op Downbeach. We hadden ons zo volgepropt dat we daarna wel even moesten rusten! Rond 11 uur zijn we richting de club gegaan. Toen we op en top in de nightclub waren, kwamen tot onze verrassing de medewerkers van de Brasseries uit Kumba ook binnen gewandeld. En die kennen we erg goed! Dus dat werd even een ander avondje dan ik verwacht had. Heb namelijk de hele avond met hen moeten dansen en ze beschermde mij te erg voor jongens van MIJN leeftijd! Oh die oude mannen ook…. Haha. Zondag heb ik uitgeslapen en later samen met Mike een neef van hem bezocht. Eindelijk een keer een andere kant van Limbe gezien. Niet het nette toeristische gedeelte maar een dorpje in de bergen met geweldig uitzicht over Limbe. Ik heb er foto’s van proberen te maken maar het is zo moeilijk om het in beeld te krijgen. Ik heb er in ieder geval van genoten. We werden in het huis van zijn neef verwelkomt door zijn vrouw en kinderen. Het is een traditie dat je, ook al blijf je 10 minuten, iets drinkt of eet. Dus zo zaten we al vroeg op de dag aan de wijn. Na een half uur zijn we gegaan want er vormde weer donker wolken en we wilden voor de regen zou beginnen in een bus naar Kumba zitten. Dus geen zon, zee en strand =( Dat wil dus zeggen dat ik de volgende keer als ik terug ga naar Kameroen er volledig van moet gaan genieten want in het regenseizoen is er maar niks aan. We waren dan ook al om 4 uur terug in Kumba. Helemaal kapot maar we hebben een leuk weekend gehad!

Deze week zal ik druk zijn met het voorbereiden van het feestje voor de weeskinderen die zal plaatsvinden aankomende zondag. Daarnaast zal ik de woensdag weer naar Douala moeten want heb weer problemen met mij oor….

Komt allemaal goed!

Mis jullie allemaal en het word al aftellen!

Heel veel liefs,
Xx




  • 12 Juli 2011 - 06:12

    Mariëll:

    Lieve Kim,
    Goed om te lezen dat er ook vooruitgang zit in de gezondheid van de mensen die jullie helpen!Dat geeft je denk ik een extra pep!!??
    Mooie foto`s ook weer!
    Ik hoop dat het niet doorzet met je oren...pleaseeeeeeeeee.....
    Maak er weer een mooie week van!!
    En ....aftellen???(jippieeeee...)
    Liefs,Mariëll XX

  • 12 Juli 2011 - 06:38

    Mama:

    Lieve schat,

    Echt niet leuk al die regen, maar ja het hoort er nu eenmaal bij. Ik ben heel benieuwd hoe het zal gaan a.s. zondag in het weeshuis. Hoop dat ik genoeg heb opgestuurd om uit te delen. Doe ze in ieder geval de hartelijke groetjes van mij. Heel veel succes morgen bij de oorarts, hoop dat het niet erger word.
    Een fijne week, en Kimmy we zijn trots op jou................

    Heel veel liefs Mama en Papa
    en lebbers van Nena en Kira

  • 12 Juli 2011 - 14:15

    Irma:

    Heey meis

    Wat fijn dat je zoveel kan betekenen voor de mensen daar, dat zal je wel veel voldoening geven. En wat een super mooie foto's weer. Je ziet zo de mooiste landschappen! Fijn om te horen dat het goed gaat en hopelijk gaat het ook weer beter met je oor! Sterkte!

    Liefs xx

  • 12 Juli 2011 - 18:52

    Adri:

    Hoi Kim,leuk zo'n pakketje he maar er is er weer één onderweg hoor heb er samen met je mams een ingepakt!!
    Wat heb je het druk gehad in de kliniek, fijn dat het beter met de mensen gaat die je allemaal verzorgt.Nu nog hopen dat het met je oor ook weer allemaal goed komt.Mooie foto's zoals altijd.
    Fijne week en groetjes.

  • 15 Juli 2011 - 09:01

    Cola:

    Het regen seizon is hier in Nederland ook van start. Hahhahaha. Ik voel wat jij voelt hihi.

    Heel veel plezier met het feestje en heel veel succes met je oor meis.

    Dikke kus Cola

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

HBO-verpleegkundige en oprichtster van Stichting Needs For Children

Actief sinds 27 Okt. 2008
Verslag gelezen: 380
Totaal aantal bezoekers 266771

Voorgaande reizen:

27 December 2012 - 31 December 2022

Kameroen, Kumba als woonplaats

10 Januari 2012 - 10 Juni 2012

Vrijwilligers werk & voor de stichting in Kameroen

16 November 2010 - 06 November 2011

Vrijwilligers werk in Kameroen

13 Januari 2009 - 10 Juni 2009

Stage in Kameroen

Landen bezocht: