Yaoundé - Mbalmayo - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu Yaoundé - Mbalmayo - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu

Yaoundé - Mbalmayo

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

04 Februari 2013 | Kameroen, Kumba


Zoals ik vorige week al in mijn verhaal vertelde ben ik afgelopen week in Yaoundé geweest om even weer tot mezelf te komen na alle tegenslagen in Kumba. Ik verbleef bij Marco, een italiaan die voor een houthakkersbedrijf werkt (voor degene die het nu nog niet weten), in een dorpje ongeveer 30 minuten van Yaoundé af genaamd: Mbalmayo. De trip er naar toe is enorm mooi; veel natuur en langs de weg kun je zelfs handgemaakte spullen kopen. Rijk en arm ligt ook hier weer enorm dicht bij elkaar. Huisjes van takken en bladeren naast een stenen huis, echt heel triest. Verder valt het me op dat er veel blanke in de omgeving van Yaoundé zijn, natuurlijk ook omdat dit de hoofdstad van Kameroen en daar de economie goed draait. Zo heb ik ook een kerk bezocht welke gesponsord is door Nederlandse mensen, echt heel mooi! Ja, Ik heb mijn ogen uitgekeken in Mbalmayo.

Ik kan wel zeggen dat ik enorm verwend ben afgelopen week wat betreft eten. Ik ben denk ik wel een paar kilo aangekomen ben en voel me dan ook weer topfit. Ik heb de hele week echt gerelaxt. Marco vertrok elke morgen al vroeg naar zijn werk en kwam regelmatig even thuis om te kijken hoe het met me ging en om eten klaar te maken. Daarnaast heeft hij een mannelijke huishulp die ook enorm goed kan koken en me zo af en toe gezelschap hield. Het was echter wel wat moeilijk communiceren omdat ik geen frans kan en hij geen engels. Kameroen is namelijk twee talig en Yaoundé ligt in het Franstalige gedeelte dus ik kwam er niet zo goed vanaf. Het is alleen woensdag dat ik echt actief bezig ben geweest. In alle vroegste ben ik richting Yaoundé gegaan om daar een vriend van doctor’s familie te ontmoeten. Zijn vrouw werkt voor de ministerie en zou me verder kunnen helpen met mijn documenten voor de stichting. Vorig jaar heb ik namelijk mijn documenten moeten inleveren voor de registratie van de stichting. Tot nu toe heb ik nog niks gehoord en ik was erg benieuwd hoever het ermee zou staan. Ik ontmoette de vrouw in een heel groot huis waar een minister en zijn vrouw woont. Ik mocht meteen aanschuiven aan het ontbijt. Wat een luxe! Dan kun je het verschil tussen arm en rijk wel goed zien. Ook wat betreft de onderwerpen die er aan tafel besproken worden. Alles heeft veel meer diepgang. Kumba is een primitief dorpje waar mensen wonen met een erg laag educatief niveau waardoor het al gauw zo knullig word. Hier aan tafel werd echt iets besproken en ook over de toekomst ipv alleen maar over jongens, meisjes, seks en trouwen. We hebben ook flink gelachen omdat ik natuurlijk uit Kumba kom en dan ook goed het verschil kan uitleggen. Ze kwamen niet meer bij! Na het ontbijt zijn de vrouw en ik richting de ministerie gegaan en van het een naar het ander gestuurd maar uiteindelijk weten we nu waar de documenten liggen. Namelijk bij de ministerie van security. Ze zijn op dit moment mij dus aan het natrekken in Kumba. Hoe ik me gedraag en mijn moralen. Ik moet nu dus extra opletten dat ik geen verkeerde dingen doe.

En daar heb je het al….. Ik zit op dit moment midden in een puinhoop! Ik zal het uitleggen. Ik kwam op zaterdag terug uit Yaoundé. Ik had net een voet in het huis gezet toen ik werd gebeld dat ik meteen naar de kliniek moest komen omdat de schilder en Mike daar waren en er waren problemen. Ik er naar toe. Nou, ik heb nog nooit zoiets verschrikkelijks gezien. Het is nu 3 weken geleden dat ik de man een gedeelte heb betaald om het werk te starten en tot nu toe is er nog bijna niks gedaan. Ja, de balustrade is geverfd en dat terwijl het gebouw zelf nog niet geverfd is! Daarnaast is mijn kantoor blauw ipv de geel wat ik vroeg. De kleuren zijn allemaal verkeerd en het is allemaal heel slordig. De man die verantwoordelijk is stond er als een zoutzak bij en zei alleen maar dat het allemaal wel goed komt. Ik werd furieus en heb hem dan ook echt mijn ware aard laten zien. Het deed hem allemaal niks. Dit heeft me doen beslissen dat ik zijn werk per direct stop en iemand anders zoek. Ik heb hem gevraagd om mij de balans van het geld terug te geven. Zegt de man: ‘je bent mij nog geld schuldig, ik niet jou’. Nou, ik werd er niet goed van. Nu hebben we dadelijk weer een afspraak om het hele zaakje met die vent af te sluiten dus ik ben benieuwd. Ik ben bang dat ik naar het geld kan fluiten. Maja, ik vind goed werk toch ook wel heel belangrijk.

Tja.. zo zie je maar weer. Een andere mentaliteit en cultuur kan echt tot problemen leiden. Maar ik hou me sterk en ik laat me niet onder sneeuwen. Ik ga nu dan ook gauw weer aan het werk want dat kantoor MOET deze week af! Dus hopelijk heb ik in het volgend verhaal goed nieuws..


Heel veel liefs,
Kim Ntube

DE FOTO'S KOMEN VANAVOND WANT HET INTERNET DOET HET NIET GOED. DUS VOOR DE FOTO'S CHECK MORGEN NOG EEN KEER!

  • 04 Februari 2013 - 11:22

    Pa:

    He Wimke

    Fijn dat je weer een beetje bijgetankt hebt je zult het weer goed kunnen gebruiken.
    Die schilder zal wel kleurendoof zijn geweest , maak je eigen maar niet druk alles komt wel goed .
    Rustig blijven dat kunnen wij zo goed!!!!!!!!!!!
    Nou nog een goeie week en werk ze.

    Grt xxx pa

  • 04 Februari 2013 - 16:25

    Mariëll:

    Lieve Kim,
    Pfff...wat frustrerend die schilder,je zou hem toch...!!
    Fijn dat je weer een beetje er bovenop bent,zo`n weekje moet je misschien vaker inplannen????!!!
    Zorg goed voor jezelf en ik kijk uit naar de foto`s en naar je volgende verhaal!!
    Liefs,Mariëll xx

  • 04 Februari 2013 - 18:51

    Anke:

    Hey meis,
    Je klinkt een stuk beter als vorige keren..En je trekt je mond weer open! Goed zo!
    Fijn dat je even gerelaxt hebt.. :D Nu er weer tegen aan!!
    Kuz

  • 05 Februari 2013 - 20:01

    Anneke:

    Hey Kim,
    Wat fijn dat je weer een beetje opgeknapt bent. Wat balen van die schilder zeg! Maar goed dat je hem de waarheid verteld hebt! Succes met je kantoor! Ik weet zeker dat het een prachtige ruimte gaat worden!!
    Liefs Anneke

  • 08 Februari 2013 - 15:39

    Lydia Van Ruremonde :

    Beste Kim,

    In het afgelopen jaar/ jaren heb je al verschillende keren mijn aandacht naar je site of waarbenjij.nu weten te trekken. Een Facebook bericht of artikel in plaatselijk krantje en dan denk ik " Goh, dat doet ze toch knap! " Met een glimlach denk ik dan ook even terug aan ons avontuur in Cevita Castellana al weer jaren geleden.

    Ik heb ontzettend veel bewondering voor mensen die de daad bij het woord voegen en zich daadwerkelijk in zetten voor een betere wereld, al zal het soms een druppel op een hete plaat zijn en vraagt het ook veel van jezelf.

    Zelf heb ik na de middelbare school gezondheidwetenschappen gestudeerd en werk ik nu als adviseur zorg in een ouderenstichting. Ook op mijn werk zie ik dagelijks mensen in een positie die ze liever anders hadden gezien, maar dit staat nog in schril contrast met wat jij dagelijks meemaakt.

    Zoals ik net al zei vind ik het het bijzonder wat je doet en daarom bied ik je graag mijn ondersteuning aan. Wellicht kan ik iets voor je beteken vanuit mijn vakgebied op bijvoorbeeld beleidsmatig of organisatorisch vlak, als je hier behoefte aan hebt.

    Bovenal heel veel succes en ik zou het leuk vinden om met je in contact te komen.

    Hartelijke groeten,

    Lydia van Ruremonde
    Oud-klasgenoot Havo 4-5
    L.vanruremonde@gmail.com


  • 10 Februari 2013 - 06:32

    Pieter:

    Kimmie,

    Zijn er opnames van dat gesprek tussen de schilder en jij ??
    Wat zou ik niet graag in zijn schoenen staan.........
    Maaruh, volgende keer bel je mij maar, ik weet wat geel is en herken een kwast dus kom een heel eind.
    Fijn dat je bijgetankt bent !

    Groeten vanuit Huize Kakelbont

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

HBO-verpleegkundige en oprichtster van Stichting Needs For Children

Actief sinds 27 Okt. 2008
Verslag gelezen: 853
Totaal aantal bezoekers 266437

Voorgaande reizen:

27 December 2012 - 31 December 2022

Kameroen, Kumba als woonplaats

10 Januari 2012 - 10 Juni 2012

Vrijwilligers werk & voor de stichting in Kameroen

16 November 2010 - 06 November 2011

Vrijwilligers werk in Kameroen

13 Januari 2009 - 10 Juni 2009

Stage in Kameroen

Landen bezocht: