En nu vakantie!! - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu En nu vakantie!! - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu

En nu vakantie!!

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

25 Mei 2009 | Kameroen, Kumba

Het is een week geweest met hele leuke dingen maar ook een met heel vervelende dingen. Ik ben nu toch wel op een punt gekomen dat ik het niet erg zou vinden om naar huis te gaan. Ik heb hier super veel meegemaakt en het is iets waar ik mn hele leven iets aan zal hebben maar toch is het voor nu lang genoeg geweest. Het eind komt in zicht en dan is het toch wel leuk om er ook echt naar toe te leven. Ik kan niet wachten tot ik op het vliegveld aan kom waar mijn vrienden, familie en mijn lieve vriend Bart op me aan het wachten zijn. Toch heb ik hier in Cameroon nog 2 weken en daar ga ik nog een leuke tijd van maken. Maar niet meer in de clinic. Afgelopen week was mijn laatste werkweek dus nu heb ik eigenlijk vakantie!

Mijn laatste werkweek was een korte week aangezien woensdag het een nationale feestdag was en donderdag en vrijdag hebben we niet gewerkt vanwege omstandigheden. Maandag was het erg heftig in de clnic. Ik heb voor het eerst iemand zien sterven voor mijn ogen. Ik zat in de nursingspost toen ik geschreeuw hoorde. Als reactie liep ik meteen die richting op naar buiten de receptie. Daar zat de man met twee familieleden die net nog in de maleward lag, vanwege een hernia aan zijn scrotum. De hernia was zo groot dat ie meteen verwijdert moest worden maar daarvoor moest hij naar de General Hospital. Hij zat te wachten buiten maar begon vreemd te ademen. Toen ik hem zag zitten zag ik al dat het niet goed ging. De man snakte naar adem, er was ook al geen bloeddruk meer te meten. De taxi om hem op te halen was inmiddels gearriveerd maar ik zei dat het echt niet kon in deze toestand. Ik stuurde iemand om Mr. John te halen. Zijn volgende actie was met een rolstoel terug op bed leggen. Op dat moment zag ik dat de man glazig uit zn ogen keek en zn mond open hing. In de rolstiel viel zn hoofd naar achteren, voor mij was dat al een teken dat het flink mis was. Ze ondersteunde zijn hoofd toen hij naar de maleward gereden werd. Ze legde hem op bed en ik voelde aan zn arm dat hij ijskoud was. Ik moest zijn hartslag checken maar ik hoorde niks. Mr. John verklaarde hem op dat moment dood. De vrouw van de man begreep het meteen en werd helemaal gek. Ze reden en schreeuwde over straat, heel vreemd om te zien. Een paar minuten laten was ook de rest van de familie er en ook die gingen helemaal door het lint. Deze hele show heeft wel een indruk op me gemaakt hoor. Ik heb overal mee moeten helpen tot het moment dat het lichaam in de taxi werd gelegd. Wat een ervaring....
Dinsdag is er niet veel bijzonders gebeurt. Ik en Marion wisten toen nog niet dat dat meteen ook onze laatste werkdag zou zijn..
Woensdag was het hier een nationale dag, de dag dat Noord en Zuid Cameroon verenigd zijn. Die dag stond een trip naar Buea gepland maar we zijn s'ochtends eerst naar de Grand Stand gegaan. Daar gingen die dag de hoge piefen marcheren en dus was het allemaal goed geregeld en het begon zelfs op tijd! Het was erg gezellig.. We hebben het samen met de mensen van de Brasseries gekeken en laten zagen we ook nog de andere blanken.. ;) Maar om half 4 was het toch echt tijd om naar Buea te vertrekken want daar zou weer een concert plaatsvinden. We wisten totaal niet van wie het concert was maar we waren uitgenodigt door onze vrienden dan. Het concert zou om 7 uur beginnen maar pas toen begonnen we aan de promotietrip door Buea. Weer met een stoet auto's toetert door de straten van Buea.. Ik moest de auto besturen van de Artist Denzyl dus dat was wel lachen. Uiteindelijk begon het concert om half 11 op de campus van Salatiel. Het was echt heel gaaf en ook onze vriend Sley moest daar zingen dus hadden we ook wat liedjes om me mee te zingen. Donderdags waren we in de ochtend alweer op tijd terug in Kumba aangezien we een middagdienst moesten draaien. Echter werd de dag een beetje anders.. we kwamen er namelijk achter dat er veel geld van ons gestolen was. Dus donderdag en vrijdag daar mee bezig geweest, wat een rompslomp. Het politiebureau ken ik nu van binnen en van buiten.
Zaterdagochtend dus maar besloten om lekker een weekend weg uit Kumba te gaan, naar Limbe. In limbe kwamen we toevallig drie blanken uit Kumba tegen die we vorige week ontmoet hebben op het feest.. Austin, Justine en Sigal. Daar een beetje het weekend mee doorgebracht. Zaterdag aan de zee zitten relaxen en andere delen van Limbe ontdekt. En s'avonds was het helemaal feest. We zijn eerst naar een bar gegaan en daar lekker gek gedaan met het personeel. Hierna naar de Nightclub gegaan en tot ons verassing waren Salatiel en Weg uit Buea ook gekomen om met ons op stap te gaan. Erg gezellig! Gisteren zijn we naar het strand gegaan, deze keer een andere dan we normaal naar toe gingen, en ik heb voor het eerst echt kunnen zonnen. Ik wil natuurlijk niet meemaken dat ik dadelijk thuis kom en jullie zijn bruiner dan mij terwijl ik naar Africa ben geweest. Haha.. Na een paar uur was ik de zon wel beu want hij fikte enorm. Dus rond 4 uur richting Buea gegaan met de public transport. Nou.. dat was ook nog een hele happening. We waren door een taxi gebracht naar de busparc in Limbe maar ik weet dat het ooit uren kan duren voordat een bus vol zit en dan ook echt gaat. Dus ik liet de taxichauffeur een personal car zoeken zodat we voor een klein beetje meer geld meteen mee konden. Echter kon hij er geen vinden maar wel een bus waar nog maar 2 mensen in zaten en die wilde vertrekken. Alleen konden we niet met deze bus mee omdat er al 2 personen in zaten en ze moesten eerst voorbij de Gate voordat ze meer mensen mochten meenemen. Ik snapte er niet veel van maar de taxi chauffeur had iets met de buschauffeur besproken. We zouden iets gaan doen waardoor we wel met die bus mee zouden kunnen maar dat de chauffeur geen problemen zou krijgen. Dus de taxichauffeur reed ons naar de Gate waar politie stond en keerde om en vroeg ons uit te stappen. Meteen stond de politie bij de taxi of dat er problemen waren. Zegt die taxivent: no.. they ask me to stop here. Dus vroeg de politie aan ons wat het probleem was. Zo.. we werden even voor het blok gezet omdat we niet wisten wat we moesten doen. Toen de taxichauffeur me aankeek begreep ik ineens wat er van me verwacht werd. Ik zei tegen de politie dat ik de taxi hier had laten stoppen omdat hij toch veel te veel geld vroeg. Ze vroegen me hoeveel en waren het met me eens. Ze beveelde ons te wachten totdat er een bus zou komen die ons mee kon nemen naar Limbe. Hahahaha.. Na 5 minuten wachten komt diezelfde bus aan als waar de taxichauffeur mee gepraat had en de politie vroeg hen ons mee te nemen. Haha.. zonder problemen gelukt dus. Ik begin hier de spelletjes een beetje door te krijgen. Na een half uur waren we in Buea en daar zijn we onze vrienden nog gauw even op gaan zoeken. Natuurlijk waren die weer druk druk in de studio bezig en iedereen was overal en nergens. Rond 7 uur richting Kumba vertrokken waar we om 8 uur aankwamen.

Vandaag een relax dagje en we moeten nog even kijken hoe we deze twee weken in gaan vullen. We willen nog wel wat dingen gaan doen maar we moeten eerst op ons geld wachten die ze thuis weer opgestuurd hebben. Verder willen we wel veel in Kumba blijven omdat dat toch 4 en een halve maand onze thuis is geweest en we dadelijk hier gewoon weg zijn. Heel vreemd idee hoor.

Heel veel liefs,
Ntube xx

  • 25 Mei 2009 - 19:50

    Anke:

    Heeey meis,

    Heftig zeg, wat je verteld, Pff..En dat nog op het laatste.
    Je werk is voorbij daar, en de vakantie kan beginnen.
    Dus..
    Hele fijn vakantie!! :D
    Geniet van de laatste 2 weken, daarna begint het normale leven weer.
    Nog eventjes en we zijn weer bij elkaar :D:D
    Kuz

  • 26 Mei 2009 - 15:38

    Pa En Ma:

    Bijna thuis
    Het schiet al op nog 2 weken vakantie en dan terug naar Nederland , we kijken er al naar uit.!!!!!

    Dikke kus van ons

  • 26 Mei 2009 - 16:11

    Carla En Cees:

    hoi Kim
    nou je hebt weer genoeg meegemaakt afgelopen week wij zullen straks je verhalen missen op internet
    geniet van jullie welverdiende vakantie
    groetjes Carla en Cees pootjes van Tara en Kira

  • 26 Mei 2009 - 19:24

    Marjo:

    fijn dat je weer naar huis komt,ik zal je verhalen heel erg missen.Kom gauw een keer langs in de winkel.Maar eerst Bart Mam en Pap helemaal plat knuffelen. liefs marjo

  • 27 Mei 2009 - 08:28

    Harrie En Leny:

    kim je hebt de laatste week nog heel veel meegemaakt geniet nu maar van je welverdiende vakantie
    groetjes

  • 27 Mei 2009 - 09:10

    Gitte:

    Hoi Kim,

    ik heb met veel plezier je verhalen gelezen, het is wel snel voorbij gegaan!
    Fijne vakantie nog en tot snel,

    Gitte

  • 27 Mei 2009 - 12:56

    Naomi:

    hee kim,

    je bent al weer bijna thuis, ik kijk er naar uit.
    ik heb je wel gemist op verjaardagen.

    nog een fijne vakantie en tot snel

    xx naomi

  • 27 Mei 2009 - 17:14

    Bart:

    Wat kijk ik er naar uit om naar het vliegveld te gaan! :) Nog even..... Ik ben zo blij dat je dit allemaal hebt mee mogen maken! Je verdiend het!!!
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx van mij (L)

  • 28 Mei 2009 - 06:29

    Annie Cox:

    Hallo Kim,

    Vervelend dat jullie laatste week in de clinic zo een beetje de mist is ingegaan. En nu ben je ook nog niet lekker. Knap maar snel op zodat jullie nog kunnen gaan genieten van je vakantie.
    Ik kijk er naar uit om jou en Marion volgende week daar te ontmoeten.

    Heel veel liefs van de moeder van Marion

  • 28 Mei 2009 - 15:58

    Niek:

    Hey ntuubke! Je bent niet echt lekker hoorde ik. Ik begin je wel een btje te missen zus, kom maar snel weer naar huis! Nog 13 dagen!
    Beterschap, dikke kus je Broer

  • 31 Mei 2009 - 13:04

    Ans:

    Hoi Kim,
    ik weet niet of je dit nog ergens leest voordat je weer terug bent, maar ik wil je toch nog even een fijne vakantie en een hele goeie reis terug naar Best wensen!
    Zal je verhaaltjes missen elke week!
    xxx ans xxx

  • 31 Mei 2009 - 19:51

    Wil En Ina:

    Hoi Kim,
    We zijn blij om te horen dat het weer beter met je gaat, dus doe nog maar even hele leuke dingen de laatste week en wij zien je 20 juni weer, fijn om je dan weer te zien.

    Kus van ons xx

  • 02 Juni 2009 - 20:00

    Ingrid & Dan:

    Lieve Kimmie,
    Wij wensen je 'n hele fijne vakantie toe na deze zware week.Geniet ervan want je hebt het verdiend.Niet al te lang,
    want we tellen nu de dagen af tot 10 juni as!
    Veel liefs,Dikke Kus.

  • 04 Juni 2009 - 10:59

    Naomi:

    hee kimmie,

    je bent al weer bijna thuis, ik heb je gemist.
    nog een fijne vakantie

    xxx naomi

  • 05 Juni 2009 - 10:13

    Irma:

    Heey Kim,

    Het zal wel weer wennen zijn straks in Nederland
    maar ik ben echt benieuwd naar al je verhalen!
    Tot snel

    Xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

HBO-verpleegkundige en oprichtster van Stichting Needs For Children

Actief sinds 27 Okt. 2008
Verslag gelezen: 515
Totaal aantal bezoekers 266695

Voorgaande reizen:

27 December 2012 - 31 December 2022

Kameroen, Kumba als woonplaats

10 Januari 2012 - 10 Juni 2012

Vrijwilligers werk & voor de stichting in Kameroen

16 November 2010 - 06 November 2011

Vrijwilligers werk in Kameroen

13 Januari 2009 - 10 Juni 2009

Stage in Kameroen

Landen bezocht: