Buea, Limbe en Melongo - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu Buea, Limbe en Melongo - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu

Buea, Limbe en Melongo

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

04 Mei 2009 | Kameroen, Kumba

Allereerst sorry dat ik een week overgeslagen heb en dus een week niks van me heb laten horen.... Heb twee ontzettende drukke maar leuke weken achter de rug!

In de clinic gaat het zn gangetje. Veel wonden verzorgt en het begint nu routine voor me te worden. Ook heb ik geassisteerd bij een operatie aan de appendicitus, samen met nog twee italianen. Ik had de rol van Amina en dat houd in dat je dan instrumenten moet aangeven die dokter nodig heeft en moet helpen waar er handen te kort zijn. Erg leuk maar een nadeel was dat de airco en het licht het niet deed. Aan het eind van de operatie was ik dan ook doorweekt van het zweet. Maar dat heeft ook weer z'n charme, echt afrika dan eh. De verhalen over de clinic laat ik even voor wat het is aangezien ik nog zoveel te vertellen heb.

Zaterdag 25-4 en Zondag 26-4: Weekendje Limbe
Dit weekend stond gepland doordat Salatiel (een vriend van ons uit Buea die we kennen van het feest van Esther) ons had uitgenodigt om in Limbe naar een concert van zijn vriend te gaan. Om half 1 werden we opgehaald door Salatiel en de zanger Sley. Zaterdag was een ontzettende lange dag want we gingen eerst naar Buea. Salatiel werkt in een studio waar liedjes gemaakt worden en die moesten we natuurlijk wel even zien. In Buea was ook de plek waar alle vrienden van Sley verzamelden die naar het concert zouden gaan. In een stoet al toeterend vertrokken we naar Limbe, het leek wel of er een hoogheid in de auto zat. Daar ook nog een paar rndjes gereden en om 7 uur waren we dan eindelijk in het hotel. Om 6 uur zou het concert eigenlijk beginnen maar dat hadden we al niet gered. Het werd half 10 voordat het begon. Nog voor het concert hebben vier afrikaanse meisjes mijn bakala en raster uit mijn haar gehaald want het begon me toch te jeuken! Het concert was een sucses, de zanger en de band waren geweldig. Salatiel speelde op de keyboard en zong op de achtergrond mee. Na het concert zijn we met z´n alle nog naar de Nightclub gegaan waar we pas om half 6 van terug kwamen. Ik was helemaal kapot maar echt tijd om te slapen had ik niet. Om 9 uur werden we wakker gemaakt want we zouden naar het strand gaan. Echter regende het waardoor we pas rond 11 uur konden gaan. Op het strand wat gerelaxt en gezwommen, heerlijk toch! Daarna geroosterde vis gaan eten en toen de tocht naar huis ondernomen. Het was een gaaf weekend en we hebben er weer een nieuwe groep vrienden bij.
Gelukkig kwamen ze de week erop nog tweemaal naar Kumba want Salatiel en een achtergrondzangeres doen mee met de zangcompetitie Muzig Star. Echt heel gezellig dus.
Ons volgende weekend is nu ook al gepland.. namelijk naar Buea!

Labourday 1 mei
Niek was deze dag jarig maar veel tijd om daar aan te denken kreeg ik niet. De dag van de arbeid word hier namelijk groots gevierd. Wij als medewerkers van de Ejed Clinic droegen dezelfde tshirt en pet en zouden ook gaan marcheren. Om 10 uur stonden we daar al maar om 12 uur begon het pas, verschrikkelijk. De zon scheen fel en de massa mensen was enorm. Toen we eindelijk mochten gaan marcheren bleek dat maar voor 2 minuten te zijn en toen was de route al klaar. Nou.. Daar had ik toch niet uit bed voor hoeven te komen. Hierna naar de Kanton gegaan om te gaan eten met z´n alle en daarna te feesten. Af en toe ook naar andere kroegjes gegaan om andere bedrijven op te zoeken waar ik mensen van kenden. Het was een gezellige maar lange dag. Amina is trouwens ook weer terug in Kumba en dat wil zeggen versterking in de clinic.

Afgelopen weekend: Melongo
Zaterdagochtend was het de planning om vroeg te vertrekken maar uiteindelijk werd het in de middag. De auto was namelijk niet in orde. Misschien kwam het ook wel goed uit want.... 's ochtends met Marion naar de clinic gegaan om haar een malaria test te laten doen, deze bleek positief te zijn. Ondertussen zou ik even een kijkje gaan nemen in mijn treatmentroom. Ik deed de deur open en er kwam me toch een lucht uit! Daarnaast waren alle instrumenten weg en was het er een puinhoop. Wat bleek nou.. Er was die nacht een spoedgeval geweest van een jongen die tijdens een gevecht gestoken was. Spijtig genoeg is deze 18 jarige jongen overleden. Nu blijkt dat een man vlakbij de markt twee jongens gestoken heeft. Beide zijn aan de verwondingen overleden. Echt heel schokkend. Toen ik die ochtend naar de markt ging zag ik ook dat er veel militair rond hing vanwege het geval van de dag ervoor; als reactie waren namelijk al veel dingen vernield. Echt wel heel eng allemaal.
Ik was dan ook blij dat we in de middag uit Kumba vertrokken. Na een stop bij de tante van de dokter kwamen aan op de plaats waar we de auto zouden achterlaten. De berg die voor me lag zou ik moeten gaan beklimmen om vervolgens af te dalen naar het dorpje van de dokter: Melongo. De berg op viel me enigzins wel wat tegen. Totaal geen conditie en de verkeerde schoenen aan. Toch was de dokter degene die het meeste aan het klagen was en dat terwijl hij vroeger als kind meerdere malen pet dag de berg op en af rende. Die ochtend had het geregent dus dat maakte dat het nogal glad was. Op ging dan nog wel maar af was een ramp. Het was zo glad en zo steil dat ik bang was om naar beneden te glijden, daarnaast werkte mijn schoenen ook niet echt mee. Onder begeleiding van Aruna ben ik de berg afgeschuifeld. Jammer vind ik dat ik niet echt heb kunnen genieten van de prachtige natuur, de route was een ware jungle met slechte paden. Ik heb zo op m'n passen moeten concentreren dat ik af en toe vergat om me heen te kijken. Omdat we pas in de middag waren vertrokken kwamen we in het donker in Melongo aan. We werden hartelijk ontvangen alleen was er geen electriticiteit waardoor ik ze de volgende dag al niet meer (her)kenden. In Nzume's huis nog wat gegeten en gekletst maar om 10 uur zijn we toch echt naar bed gegaan. Oja, nog wel oog in oog gestaan met een super grote spin. Gister (zondag) werd ik al om 8 uur wakker in het geweldige Melongo. Echter wel in m'n kleren van de vorige dag en die ik die dag ook nog zou dragen. Maar goed,, het is Afrika. Nadat ik mezelf wat geholpen had met deo en een borstel was ik klaar om de dag te beginnen. Omdat ik Melongo nu voor het eerst in het licht zag ben ik wat rond gaan kijken. Houten huisjes in een prachtige natuur; echt adembenemend. Om 9 uur ging voor de derde keer de bel en dat wil zeggen dat je dan in de kerk moet itten. Wij dus vlug nog wat gegeten en naar de kerk gegaan. Toen we binnenkwamen waren ze al aan het binnen met de rozenkrans in de hand. Volgens mij gingen ze die helemaal af want het durude zooooooooo lang. Ondertussen kwamen er nog meer mensen binnen en voor ons zaten opeens een hele hoop kinderen. Toen ze stopte met bidden begroette “de pastoor” de kerk. Ik zet het tussen haakjes want ze hebben geen echte pastoor. Na een praatje kwamen de instrumenten te voorschijn en gingen ze muziek maken en zingen: Gewel dig. De kinderen voor ons zag je meebewegen met de muziek; wat een ritmegevoel hebben die zeg. Toen de mis voorbij was zijn we gaan wandelen naar een dorpje verderop. De kinderen waren niet van ons af te slaan. Ontzettend leuk maar ook erg benauwd. Een kokosnoot gegeten en toen weer terug naar ons huisje gegaan. Daar gedanst met de kinderen en toen, rond half 2, was het tijd om aan de terugtocht te beginnen. Ik had voor deze tocht toch maar een wandelstok gezocht wat de uitglijden zou me niet nog een keer gebeuren. Wonder boven wonder ging dit erg goed en heb genoten van de trip. Af en toe stil gestaan bij het feit dat we echt midden door de jungle aan het wandelen waren. Net een droom. Terug bij de auto begon het te regenen, geluk dus. Tegen half 8 waren we weer in Kumba. Wel helemaal kapot en gebroken maar wel met een mooi stukje ervaring in onze rugzak. Om uit te rusten hebben we dan ook vandaag vrij. Erg genoeg zitten m'n handen en boeten onder de muggenbulten dus veel rusten zal ik niet doen vandaag.

Lekker druk gehad dus. Koninginnedag hebben ik en marion hier op onze eigen manier gevierd: de hele dag in een oranje tshirt gelopen en wat gedronken. Jammer was wel het nieuws dat we kregen uit Nld, het word steeds gekker daar. Misschien kom ik wel gewoon niet meer terug!

Wat betreft het week is het nu echt regenseizoen. Overdag is het heel benauwd en dan savonds is het noodweer. Jammer genoeg koelt het dan ook helemaal niet af. Een keer zijn ik en Marion de ramen vergeten te sluiten omdat het zo'n goed weer leek te zijn. Toen we terug kwamen was heel mijn bed nat en Marion haar papieren die op de tafel lagen. Je kunt dus wel nagaan dat het echt een tropische regenbui kan zijn hier.

Hier laat ik het vandaag maar bij want anders kan ik blijven schrijven en heb weer een drukke dag vandaag!
Heel veel liefs, Ntube

  • 04 Mei 2009 - 11:03

    Bart :

    Goh,ik ben echt wel benieuwd naar de foto's van Melongo! Zo te horen en te lezen, heb je het nog super naar je zin en daar ben ik heel blij mee :) Dikke kus van mij

  • 04 Mei 2009 - 14:07

    Anke:

    Heeey meissie,
    Wow de jungle, kokosnoot, spinnen, Je maakt wat mee zeg. Echt leuke foto's!! Jammer van je vlechtjes, stond echt super!! Veel plezier de komende week. En WEL terug komen jij!!
    Kuz

  • 04 Mei 2009 - 14:40

    Miranda:

    Staat je goed Kim !

  • 04 Mei 2009 - 14:41

    Miranda:

    Heb je goed geregeld ! Hahaha.

  • 04 Mei 2009 - 14:44

    Miranda:

    Sorry Kim, had de opmerkingen onder 2 foto´s bedoeld...Staat je goed met dat mooie meisje op schoot. En goed geregeld is bedoeld voor de foto dat je op de rug zit van iemand met de rivier oversteken! Prachtig verhaal weer met hele mooie foto´s !

    Tot de volgende keer !

    Groetjes en X van ons

  • 04 Mei 2009 - 16:19

    Nathaly :

    Hey Kim

    Zo te horen en te zien goed na je zin daar!! Ziet er ook echt wel vet uit allemaal! Top joh..

    xxx

  • 04 Mei 2009 - 19:35

    Marjo:

    Je haar is zo ook erg leuk.En dan die SPIN je kent me ik had alles bij elkaar gegild.tot volgende week met weer leuke verhalen.liefs marjo

  • 04 Mei 2009 - 20:44

    Pa En Ma:

    He meisje, wat maak je toch veel mee. GEWELDIG en UNIEK. Geniet er van, maar wel weer naar huis komen hoor!!!!!!

    Nog heel veel plezier .....
    Groetjes en kusjes van het thuisfront.xxxxxxx

  • 05 Mei 2009 - 10:01

    Ingrid En Dan:

    Hoi kim weer een erg leuk bericht heb het met plezier gelezen.
    Je ziet zo toch wel wat van de wereld. Echt herinneringen waar je lang aan terug zult denken. Geniet er maar van.

    xxxxxxxxxxx ingrid en dan

  • 05 Mei 2009 - 13:27

    Harrie En Leny:

    hoi kim

    wat heb je toch weer veel meegemaakt daar je foto;s zijn prachtig geniet er nog maar van want over 1 maand ben je weer thuis

    vele groetjes

  • 05 Mei 2009 - 14:29

    Ans:

    Wat een ervaringen Kim...
    Geweldig hoor!
    En aan een borstel en deo heb jij meer dan genoeg aan de foto's te zien. Je ziet er goed uit.
    Liefs, ans

  • 06 Mei 2009 - 06:51

    Pa:

    Hai Kim
    Ik mis je verzorging nu , ha ha verveel me nu al,kom je wel ophalen hoor dan heb ik loopgips. Nog een fijne werkweek.
    xxx pa

  • 07 Mei 2009 - 08:18

    Nicole En Timothy:

    Hey Kim,

    Het klinkt allemaal super leuk wat jullie doen. Volgens mij genieten jullie met volle teugen.
    En ik kan jullie geen ongelijk geven!!

    Geniet nog van de laatste weken want het einde komt nu in zicht.

    Veel plezier nog!!

    Groetjes Nicole en Timothy

  • 08 Mei 2009 - 16:58

    Adri:

    Hoi Kim,
    Heb vandaag met je moeder ook lekker gewandeld, naar Oirschot, hebben niet zoals jij een berg hoeven te beklimmen of een jungle gezien,wel een kanaal, haha, of muggen bulten opgelopen
    maar wel kleine groene rupsen.Je verhaal is weer spannend en fijn dat je weer veel vrienden erbij hebt gekregen!
    Heb nog een voorstel namelijk het volgende, ik las in een van je verhalen dat ze een mooie jurk voor jou gemaakt hadden.
    Als je aan restanten zou kunnen komen, liefst heel veel verschillende stofjes, dan maak ik voor jou een quilt, dit is een lappendeken of kleiner, als blijvende herinnering aan Afrika.Lapjes v.d. afmeting 50x50cm is al groot genoeg.Ik weet ook niet wat je allemaal aan gewicht weer mee naar huis mag nemen, dus kijk maar of je iets met dit idee wil doen.
    Als je nog vragen hebt hoor of zie ik het wel een keer.
    Heel veel plezier komende week en groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

HBO-verpleegkundige en oprichtster van Stichting Needs For Children

Actief sinds 27 Okt. 2008
Verslag gelezen: 504
Totaal aantal bezoekers 266692

Voorgaande reizen:

27 December 2012 - 31 December 2022

Kameroen, Kumba als woonplaats

10 Januari 2012 - 10 Juni 2012

Vrijwilligers werk & voor de stichting in Kameroen

16 November 2010 - 06 November 2011

Vrijwilligers werk in Kameroen

13 Januari 2009 - 10 Juni 2009

Stage in Kameroen

Landen bezocht: