Weer een stukje ontdekt; Diongo - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu Weer een stukje ontdekt; Diongo - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu

Weer een stukje ontdekt; Diongo

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

20 April 2009 | Kameroen, Kumba

Weer een lekkere drukke week achter de rug, heerlijk! In de clinic was het deze week niet zo heel druk maar had genoeg te doen met wondverzorging. Deze maand loop ik weer aan de chirugie kant mee dus nu Amina er niet is komt alles op mij. Het scheelt dat Marion ook al die kant heeft meeglopen dus als ik het even niet meer weet komt Marion helpen. Twee mensen weten meer dan 1. Echt heel veel wonden gehad deze week. Natuurlijk kom je ook vaak dezelfde mensen tegen die steeds voor dressing komen. Erg leuk is dan om de vooruitgang te zien! Ik merk ook wel dat ik steeds meer een band krijg met de mensen hier en daarom lijkt het ook alsof ik hier al jaren werk. Ik ken de patienten en de patienten kennen mij, erg leuk! Zo komt er iedere week een jongen met een wond op zijn been en sinds Amina er niet is doe ik de verzorging zelf. Deze week zei die jongen tegen mij: 'You did a good job!', dat is dan toch wel even fijn om te horen.Verder deze week wat emergencies gehad zoals een militair die door zijn collega's naar het ziekenhuis was gebracht vanwege een hoofdwond, door een gekregen kopstoot tijdens een ruzie. Die man had een flinke snee in zijn voorhoofd en dus besloten we dat het gehecht moest worden. Ik heb hierbij Mr. John geassisteerd. We hebben wel gelachen: een grote man maar hij gedroeg zichzelf als een klein kind; wat een held. Erg leuk was om te leren hechten maar ook wel een hele verantwoordelijk. Gelukkig was de wond mooi gehecht en kon hij weer verder aan het werk. Een ander emergencie was van een jongen met een wond op zijn voet die gehecht was, maar bleek niet goed gehecht te zijn. Nadat ik de hechtingen had verwijdert en de wond schoon aan het maken was, spoot het bloed er ineens uit. Mr. John stond gelukkig langs me en samen hebben we dan ook snel maar netjes gehecht. Echter kwam de jongen vandaag in de clinic en nu blijkt dat de wond geinfecteerd is dus dat is wel even een tegenvaller. Aan mij de taak dus om dit in de gaten te houden.
Ik heb nog veeeeeeeeeeeeeel meer te vertellen over alles in de clinic maar dat bewaar ik voor thuis ;)

Naast het werk in de clinic ook veel gedaan in onze vrije tijd. Afgelopen week zijn we naar een designer gegaan die nu een traditionele jurk voor ons aan het maken is van de materiaal die we van Gilbert en Esther voor onze verjaardag gekregen hebben. Ben heel benieuwd. Ook maar meteen een skabba besteld; dit is een wijde afrikaanse jurk. Verder niet veel meer naar de markt geweest, alleen nog om een haarnetje te kopen. WANT.. ik heb zaterdag mijn haar weer in laten vlechten; bakkala en rasta. Deze keer dus mijn hele haar en ik moet zeggen dat het me niet tegenvalt. Ze hebben wel heel veel Mesh (nep haar) gebruikt dus mijn haar is eens stuk dikker maar ook zwaarder. Heb veel moeite met slapen snachts omdat ik gewoon niet weet hoe ik moet gaan liggen. Haha, maar kan nu wel tussen de afrikanen lopen.. alleen mijn huidskleur nog.
Er was afgelopen week trouwens een soort talentenjacht aan de gang in kumba. Dinsdag was het in de Cabaret op Bongue Road en Woensdag in Dubai Centre in fiango. Beide keren zijn we daar naartoe gegaan want het was zo gezellig. De mensen van de Brasseries hadden het georganiseert en de dokter werkt daar ook voor dus we kenden ze allemaal nog van de First Aid dag. Heb wel echt moeten lachen want de kwaliteiten van zang was gemengd. Vele kandidaten deden een traditioneel liedje met dans.. Geweldig!

Vaak kom ik op zondag op internet maar gisteren niet omdat we naar een dorpje zijn geweest. We hadden beloofd om onze collega Jerome te gaan bezoeken in het dorpje Diongo. 's Ochtends om half 11 kwam hij ons ophalen en zijn we met de okada, brommertaxi, richting Diongo gegaan. Het was een half uur rijden maar de heenweg duurde echter 3 kwartier langer. We werden aangehouden bij een grens tussen twee dorpjes in door de politie. Normaal hebben we daar geen problemen mee maar nu moesten ze onze ID zien. Natuurlijk hadden we die weer eens niet bij en moesten we terug om het te gaan halen, en we waren al op de helft. Echter voordat we wilde gaan riep de politieman Jerome terug om te praten maar dit gesprek ging hij niet aan. Alles draait hier namelijk om geld; we zijn netjes terug gegaan om onze ID te halen. Daarna keek de politieman er 10 seconden in en was het goed. Onder de stof kwamen we bij Jerome z'n thuis aan, een heel klein primitief dorpje. Na wat gegeten te hebben zijn we rond gaan lopen. De zon brandde en alles lag ver van elkaar af dus we hebben flink wat afgelopen. Wel erg mooie dingen gezien. We zijn naar een brug gegaan, een riviertje bekeken en een wijkje ingegaan. Echt het afrikaanse leven zoals wij die kennen van tv, heel gek om te zien. Hier waren we weer echt strangers. Na een wandeling van ongeveer 2 uur kwamen we terug in het huis en zat er al wat familie te wachten om ons te begroeten. Na nog een keer gegeten te hebben zijn we zijn oudere broer gaan bezoeken. We kwamen aan bij een mooi huis met een chique inrichting. We kregen te horen dat hij de chief is/ of word van het dorpje. Echter is de jongen maar een nuchtere vent en det hij niet zo uit de hoogte. Het was dan ook erg gezellig. De planning was om na een bezoek van 2 a 3 uur in Diongo naar huis te gaan maar dit is echter een beetje langer geworden. Toen we wilde gaan kwam ik erachter dat we inderdaad in een klein afgelegen dorpje zaten. We moesten wel een half uur tot een uur wachten op een okada. Je moet hier gewoon geluk hebben als er eentje langskomt. Om 7 uur kwamen we weer veilig maar onder de stof in Kumba aan. Het was een ontzettende hete dag wat maakt dat ik goed verbrand ben!

Nu rond ik mijn verhaal weer af want ben kapot van een zware werkdag EN het is hier bloedheet in kumba. De zon brand zo erg dat het voor ons geen doen is om buiten te zijn. Maar goed.. dat zal wel betekenen dat er weer een flinke bui aankomt.

Liefs, xx

  • 20 April 2009 - 17:35

    Miranda:

    Ziet er prachtig uit je haren ! Kan me voor stellen dat slapen pijn doet !
    groetjes en XX-jes van ons allemaal

  • 20 April 2009 - 18:26

    Bart:

    Wooow die bos haren van jou!! Super mooi hoor :) Ik zie wel dat je weer mooie dingen hebt meegemaakt..... En kan je niet meedoen met die talentenjacht? ;) Win je zeker. Hier gaat alles goed en het weer wordt steeds beter:) Dat je dat weer vanuit Kameroen maar mee hiernaartoe neemt...Tot snel! Saia tjinta!

  • 21 April 2009 - 05:47

    Ingrid En Dan:

    Het is dinsdag morgen geworden i.p.v maandag
    Erg leuk je even op internet te hebben gezien
    je haar zit goed. Staat je wel.DVD's zijn onderweg en nog veel plezier.
    groetjes en xxxxxjes

    ingrid en dan.

  • 21 April 2009 - 05:55

    Anke:

    Mooi verhaal, mooie foto's!! En je haar is zooooooo mooi!!
    Weer helemaal top!
    Tot snel!
    Kuz

  • 21 April 2009 - 19:14

    Smam:

    He meisje mooi haar. Wat een klus is dat geweest.Ze zal het wel beter kunnen als mij,dat kan ik zo wel zien.Verder gaat alles goed hier. a.s.zondag gaan we naar de ouders van Marion.....limburgse vlaai eten,kei gezellig.

    Heel veel groetjes, kusjes en knuffels......

  • 22 April 2009 - 11:21

    Harrie En Leny:

    hoi kim
    een mooi verhaal heb je weer geschreven en wat een prachtige foto,s
    en wat zit je haar mooi

    groetjes van ons

  • 22 April 2009 - 12:23

    Irma:

    Heey kim

    vet jou haar!
    en echt leuk wat je allemaal meemaakt
    hopelijk wordt het hier nu net zo mooi weer ;)

    Xx

  • 22 April 2009 - 19:26

    Hannie:

    Ha Kim,
    Ik lees elke week je mooie verhalen en dit maak je maar eens in je leven mee!Geweldig.
    Vorige week was er een familie-avond en daar waren je moeder en je tante.Het was leuk maar als jij hier was geweest was jij zeker gekomen.
    Ik hou Oma ook op de hoogte en vanmorgen heeft ze weer een kaarsje voor je aangestoken. Als je haar gezicht gezien had, ze keek zo trots!!
    Leuk hoor.
    Ik blijf je site volgen. Maak er nog een mooie tijd van en blijf schrijven.
    Groetjes.

  • 26 April 2009 - 07:14

    Mariëll & Jan:

    Lieve Kim,
    Mooi zeg zo je haren!!!
    En zoals Bart al zei: als jij mee zou doen zou je zo winnen!!
    Mooi en indrukwekkend weer wat je allemaal meemaakt!!!
    Zijn trots op je hoor!!
    Veel liefs,Mariëll xxx & Jan xxx

  • 26 April 2009 - 13:08

    Adri:

    Hoi Kim,
    het is alweer een tijdje geleden dat ik gereageerd heb, maar ben weer helemaal bij met lezen!
    Wat heb jij veel meegemaakt en wat zit je haar leuk!
    Wens je een fijne week toe en kijk weer uit naar je volgende verhaal!
    Groetjes.

  • 27 April 2009 - 20:29

    Nicole:

    Hey Kim,

    Wat zien je haren er leuk uit, echt gaaf. Vind je het niet heel zwaar op je hoofd?
    Wat knap dat jullie zoveel voor de kliniek doen. ze mogen wel blij zijn dat jullie er zijn!!!!

    Nog veel plezier en geniet van de leuke momenten.

    Groetjes Nicole en Timothy
    (zus van Marion)

  • 28 April 2009 - 20:14

    Abi (buurvrouw):

    wauw echt gaaf die vlechtjes.En spannende verhalen.Nog veel plezier,groetjes abi en fam.

  • 29 April 2009 - 17:07

    Jis:

    We want more!!

    Gaaaf je haar!:D

  • 01 Mei 2009 - 19:12

    Erwin Claudia, Kids:

    Hallo Kim
    Het spijt ons dat we zo lang niks hebben laten horen. Alles gaat goed, lezen wij. kei leuk je haar! Je hebt zo ondertussen echt wel de nodige ervaring opgedaan zeg! Wat is het daar toch mooi.
    Er zullen ook wel mindere delen zijn, maar wat ik er zo van zie is echt wel mooi.
    Je houd het goed vol daar.
    Wij vinden het knap zoals je het allemaal doet.Zo, nou genoeg geslijmt. We zouden naar oirschot gaan verhuizen, maar dit is allemaal niet door gegaan. Nu gaan we in het batadorp wonen. Zo, ben je ook weer een beetje op de hoogte. Nog veel plezier daar. xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

HBO-verpleegkundige en oprichtster van Stichting Needs For Children

Actief sinds 27 Okt. 2008
Verslag gelezen: 449
Totaal aantal bezoekers 266679

Voorgaande reizen:

27 December 2012 - 31 December 2022

Kameroen, Kumba als woonplaats

10 Januari 2012 - 10 Juni 2012

Vrijwilligers werk & voor de stichting in Kameroen

16 November 2010 - 06 November 2011

Vrijwilligers werk in Kameroen

13 Januari 2009 - 10 Juni 2009

Stage in Kameroen

Landen bezocht: