Last Part - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu Last Part - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu

Last Part

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

05 Juni 2009 | Kameroen, Kumba

Ik ben alweer even niet op internet geweest maar dat komt omdat ik nog even veel wilde gaan doen voordat ik dinsdag naar huis komt. Stage is afgelopen in de kliniek en dat betekende nog even genieten van de vrije tijd hier in Afrika.
Vorig weekend zijn we met iemand van de Brasseries meegemogen richting Nguti, hij moest daar werken als dj. Vrijdags zijn we gestopt in Nguti, dit is de plek waar we een week gewerkt hebben en dus was dit een ideaal moment om daar nu echt afscheid te gaan nemen. Wel heel erg raar hoor omdat je weet dat je die mensen gewoon nooit meer ziet. Maar toch fijn om het nog even te kunnen doen. De entertainmentavond in Nguti was zeer geslaagd. De volgende dag zijn we naar Konye gegaan want ook daar moest hij werken. Echter hebben wij niet zo heel veel met Konye en dus was het zoeken wat we de hele dag moest gaan doen. We zijn nog even gaan kijken naar de Hammock brug maar die hadden we al ooit eens gezien dus niet echt veel bijzonders. Terwijl we aan het wachten waren op het tijdstip dat de dj zou gaan draaien werden we uitgenodigt om naar een dorpje verderop te wandelen, Mombo. Dit is een Bakossi dorpje en onze namen “Ntube en Nange” vielen daar natuurlijk al meteen in de smaak. Voordat we bij het dorpje aankwamen moesten we een stuk de jungle in en een houten brug wiebelende brug oversteken. Erg gaaf! Bij Mombo aangekomen kwam heel het dorp even kijken wie die “white mens” toch waren. Na wat gekletst te hebben kwamen we erachter dat er zelfs bekende van de dokter woonde en dat maakte het allemaal nog vertrouwder. Echter moesten we na een uur weer gaan omdat we niet wisten wat het weer zou doen en we moesten nog een eind terug. Terug in Konye gezellig gedronken en gedanst en hierbij sloten we het weekend samen af.

Maar tijd om uit te rusten van het weekend hadden we niet want zondag stond een trip naar Bamenda op de planning. We hadden besloten om in de nacht te reizen omdat we dan mee konden met een bekende. We vertrokken om 10 uur savonds en we kwamen om 5 uur in de ochtend aan. Helemaal gebroken zijn we een hotel gaan zoeken en daar hebben we zowat de hele maandag gezeten. Nee.. voor mij geen snachts reizen meer. Daarnaast wel een beetje Bamenda verkend maar op zich vond ik er niet zo veel aan omdat het een stad is en dus super druk. Ik was dan ook blij dat die vriend van ons ons uitgenodigt had om naar zijn dorpje, Baba I, te komen. Er zou die dinsdag een begravenis plaatsvinden van zijn oom en dit feest zou drie dagen duren. Dus zo zijn we dinsdag ochtend vertrokken naar Ndop, 1,5 uur van Bamenda vandaan. Het was een hele andere Afrika waar ik nu in terechtkwam. Ontzettend veel bergen en groen en de dorpjes zagen er ook heel anders uit. In Ndop even de markt op geweest en toen door gereden naar Baba I. We werden hartelijk ontvangen en meteen rondgeleid. Er werd uitgelegd dat de oom al begraven was en dat er nu alleen nog maar gefeest werd. Er stond ons dus een gemaskert feest te wachten en dit hadden we nog nooit eerder gezien. Op het open veldje waar het zou plaatsvinden was het al aardig druk en mensen waren al aan het dansen. Ik ben tussen de menigte gaan staan en zo eens alles goed bekeken. Er stonden mensen op trommels te slaan met eromheen een grote kring dansende kinderen. Ik vergat al snel dat ik eigenlijk op een begravenis was. Feesten is toch wel wat anders dan huilen en rouwen. Al hebben ze hier ook hun eigen tradities en rituelen. Zo moet de vrouw van de overleden man een paar dagen op de grond leven. Die vrouw ook ontmoet en dat was toch wel heel gek. Toen ik naar de dansende mensen stond te kijken werd ik geconfronteerd met een ander traditioneel gebeuren. Ineens was het paniek en rende er vrouwen weg. Tegen mij werd gezegt dat ik me klein moest maken door naar voren te hangen, en op m'n knieen te steunen. Alle vrouwen deden dat. Ineens kwam er een man verkleed het plein op. Je kon niks zien, alleen zijn voeten. Hij had een stok in zijn had en maakte allemaal gekke bewegingen. Alle vrouwen waren bang voor hem wat mij natuurlijk ook schrik gaf. Opeens was hij weer weg en de vrouwen kwamen weer tevoorschijn. Dit heeft echt een indruk op me gemaakt. Iedereen was weer ontspannen toen die man weer terug kwam. Ik wist nu wat ik moest doen, en gek genoeg was dat ook mijn eerst reachtie. Alleen nu was hij niet alleen en er liepen nog meer mannen met stokken rond. Deze beveelde de vrouwen om nog lager te gaan hangen. Nu al die manner er waren kwam er ineens een kostuum het plein op van een bladersoort. Ze hielde deze met touwen vast of eigenlijk in bedwang. Af en toe sloegen ze elkaar met de stok. Heel apart om te zien allemaal. Na deze hele happening even terug naar het huis gegaan om alles te laten bezinken. Echter moesten we al vlug weer terug want er was weer een traditionele dans. Deze keer met mannen met geweren. Ja het was allemaal heel erg gaaf om te zien. Maar na een dag met zoveel indrukken, handjes schudden en de zin “snap me” was ik wel gebroken en moe. In Ndop overnacht en de volgende dag terug naar Bamenda gegaan. Vanuit daar 8 uur gereist naar Buea want daar zou de finale plaatsvinden van de competitie “Muzig Star”. Wel heel erg leuk om weer samen met onze vrienden te zijn. Vandaag terug gekomen uit Buea en ben nu weer in Kumba. Hier zal ik mijn laatste daagjes doorbrengen met mijn vrienden. Het afscheid hier komt nu toch wel erg dichtbij.. nog maar 4 daagjes. Toch kijk ik er ook wel weer naar uit om naar huis te gaan!

Hierbij dus mijn laatste bericht op deze site, ik hoop jullie voldoende op de hoogte te hebben gehouden. Ik vond het erg leuk om steeds mijn verhaal te doen ondanks dat het zoveel werk was aangezien het internet hier niet altijd mee werkt. Iedereen heel erg bedankt voor de reacties.

Tot de dinsdag!

Liefs,
Ntube xx

  • 05 Juni 2009 - 19:09

    Anke:

    Helemaal geweldig!!

  • 05 Juni 2009 - 19:35

    Nancy:

    Heey meiske,

    Wat heb je daar toch veel meegemaakt. Ik krijg iedere keer post van je in m'n mailbox, echt super! En ook dat je dit doet, vind het echt dapper!
    Maar...het einde komt in zicht en je zult wel ontzettend blij zijn om familie en Bart weer te zien. Dat is begrijpelijk. Geniet nog van je dagen en ik zal je vast snel spreken.

    Dikke kus van Nancy xxx

  • 05 Juni 2009 - 21:32

    Bart:

    Wat heb je daar toch een mooie tijd gehad! Het is je echt gegunt! Maar ik ben toch wel heel blij dat je straks weer hier bent!
    Tot woensdag lieverd!! Hvje!!!(K)

  • 06 Juni 2009 - 15:00

    Miranda En Fam.:

    Hey Kim,

    Het was SUPER om iedere keer weer jou verhaal te lezen en de foto´s te zien ! Een hele goede reis terug en wel thuis !

    Groetjes Harry, Miranda, Mike en Liz
    XXX

  • 14 Juni 2009 - 20:41

    Nicole En Timothy:

    Hoi Kim,

    Hoe is het om weer terug te zijn in Nederland?
    Ben je al een beetje gewent? En ook al aan het weer? Want dat is toch wel een heel verschil he.

    Groetjes Nicole en Timtohy

  • 14 Juni 2009 - 20:41

    Nicole En Timothy:

    Hoi Kim,

    Hoe is het om weer terug te zijn in Nederland?
    Ben je al een beetje gewent? En ook al aan het weer? Want dat is toch wel een heel verschil he.

    Groetjes Nicole en Timtohy

  • 15 September 2011 - 09:50

    El-tony:

    hey kim ik ben afkomstig van kameroen , ik woon in amsterdam en ik werk bij de VUMC ik wil je veel sterk toe wensen echt bravooooooooooo!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

HBO-verpleegkundige en oprichtster van Stichting Needs For Children

Actief sinds 27 Okt. 2008
Verslag gelezen: 581
Totaal aantal bezoekers 266666

Voorgaande reizen:

27 December 2012 - 31 December 2022

Kameroen, Kumba als woonplaats

10 Januari 2012 - 10 Juni 2012

Vrijwilligers werk & voor de stichting in Kameroen

16 November 2010 - 06 November 2011

Vrijwilligers werk in Kameroen

13 Januari 2009 - 10 Juni 2009

Stage in Kameroen

Landen bezocht: