Het eind komt in zicht.. :( - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu Het eind komt in zicht.. :( - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu

Het eind komt in zicht.. :(

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

31 Mei 2012 | Kameroen, Kumba

Mijn verhaal is deze keer een halve week te laat maar dit komt door mijn Yaoundé trip. Ik moest namelijk WEER naar Yaoundé voor de registratie van mijn Stichting. Vorige week dan ook heel de week druk geweest met het voorbereiden van de documenten. Op vrijdag had ik alles in orde en het enigste wat nog moest gebeuren was het inbinden. Er moesten 8 boeken gemaakt worden van ongeveer 25 bladzijdes. Ikke met alle vertrouwen mijn documenten achter gelaten bij een man die hierin gespecialiseerd is. Aan het eind van de dag ga ik ze ophalen, is het wel zo ontzettend slecht gedaan. Ikke in paniek natuurlijk want ik kon ze zo niet achterlaten bij de ministry in Yaoundé. Alle documenten opnieuw uit moeten printen (die man had namelijk alles aan elkaar vast geplakt) en het zelf ingebonden. In de nacht was ik er pas mee klaar. Ik moest wel want die zaterdag zouden ik en Eric samen naar New Town Barombi gaan, een klein dorpje waar een familiemeeting zou plaatsvinden. Net voordat we vertrokken kreeg ik het nieuws dat het appartement waar ik mee in agreement ben gekomen verkocht is aan iemand anders. De persoon had het geld meteen en dus hebben ze die aan hem gegeven ondanks de overeenkomst die we al gemaakt hadden. Het blijkt wel weer: je kunt niks afspreken, je kunt niemand vertrouwen en geld gaat voor alles. Helaas….

New Town Barombi is ruim een uur van Kumba af. Aangezien we wat verlaat waren door dat gedoe met het appartement vertrokken we per okada. Op het moment regent het vrij veel hier in Kameroen en dus waren de zand/modder wegen erg glad. Ik heb dan ook veel mensen op hun bek zien gaan onderweg. Op sommige stukken is het zooo glad dat er mensen uit het dorp langs de weg staan om te helpen als iemand hulp nodig heeft (in ruil voor geld natuurlijk). Daarnaast staan ze er om hard te lachen als iemand valt. Gelukkig zijn wij heelhuids bij het dorpje aangekomen. Helaas niet veel gezien omdat het flink regende. Verder vooral binnen gezeten bij een meeting die nog niet eens was begonnen toen wij alweer vertrokken. Na 2 uur wachten hadden we er namelijk al wel weer genoeg van. Heb helaas geen foto’s van dit dorpje wat heb zelf ook eigenlijk niks gezien. De terugweg afgelegd met een auto wat ook weer een avontuur was. Ach, het heeft zo zijn charme!

De nacht van zaterdag op zondag vertrokken we richting de hoofdstad van Kameroen: Yaoundé. Helaas flink wat vertraging opgelopen omdat er een ongeluk was gebeurt. Daarbij zijn de mensen hier nieuwsgierig dus de hele bus liep leeg om het ongeluk van dichtbij te bekijken. Voordat die weer terug in de bus zaten waren we weer een half uur verder. Gelukkig kwamen we nog in het licht aan. Meteen het hotel opgezocht want de dag erna, maandag, zou een drukke dag worden. Afgelopen maandag stonden we om 8 uur voor de poort van ‘ministry of external relations’ maar ze zouden pas om 11 uur open gaan. 3 Uur gewacht! Om 11 uur gingen we naar binnen. Eric werd tegengehouden want hij droeg een spijkerbroek en dat was verboden. Dus moest ik alleen en dat hier in een gebied dat alleen Frans spreekt. Gelukkig ontmoette ik al vlug een man die engels sprak en me verder wilde helpen. Hij bekeek mijn documenten en liet al meteen merken dat dit niet voldoende was. Ik brak volledig. 5 Maanden ben ik al bezig met dit gedoe en telkens weer geeft men verkeerde informatie. De man was erg behulpzaam en beloofde me te helpen om het in orde te maken. Ik miste nog de ‘internal rules and regulation’ en ‘certificate of non-conviction’. Voor dat laatste moesten we naar het politiebureau. Hij ging met me mee en binnen 2 uur had ik het certificaat in mijn handen. Tijdens het wachten had ik de regels al opgesteld en uitgeprint. Terug bij de ministry of external relations hebben we de boel in elkaar gezet en uiteindelijk hoefde ik maar één ingebonden document af te geven (stond ik daar met 8 :S ). Het was inmiddels 6 uur toen we helemaal klaar waren. Ik bedankte de man hartelijk voor al zijn hulp. Ik weet dat hier in Kameroen mensen altijd geld verwachten als ze je geholpen hebben. Ik wilden hem dus wat geven voor zijn hulp maar hij wilde het niet. Ik schaamde me diep dat ik nu ook mee doe met de cultuur van hier en dat ik nu toevallig iemand ontmoet die wel eerlijk is. Hij vertelde me het geld voor de kinderen te gebruiken. Eindelijk was alles dus goed afgerond. Helaas was het al te laat om terug naar Kumba te gaan en dus zijn we in Douala gestopt om te overnachten. Onderweg weer een ongeluk meegemaakt. Dit keer wat ernstig: een grote vrachtwagen had een man aangereden, waardoor hij zijn twee benen had verloren. De man lag nog steeds op de weg en de mensen stonden er omheen te kijken. Verschrikkelijk! Ik ben in de bus blijven zitten hoor.

Dinsdag dus terug in Kumba aangekomen. Meteen die dag nog even langs het weeshuis geweest om te kijken hoe ver ze zijn. Het is bijna af!! Alles is gestuukt en betegeld. Het enigste wat nog moet gebeuren is het schilderwerk. De wc’s zijn gisteren geplaatst! Dus nu moeten we de opening gaan regelen :)

De tijd gaat ontzettend snel. 10 juni vertrek ik alweer uit Kameroen om in de nacht van 10 op 11 juni aan te komen in België. Voor mijn gevoel ben ik er nog niet klaar voor om terug naar Nederland te gaan. Natuurlijk ben ik blij dat ik iedereen weer ga zien en weer leuke dingen met iedereen kan gaan doen. Maar aan de andere kant laat ik mijn projecten voor de NGO en mijn liefde achter. Heel erg moeilijk!

Maar afgelopen week heeft me wel laten zien dat uit iets negatiefs altijd iets positiefs valt te halen.
Hier zeggen ze:
- Every dissapointment is a blessing.
- There is no problem without a solution.

Heel veel liefs,
Kim Ntube

Ps. Daan, ik hoop dat je mijn smsje gehad hebt met de felicitaties! Hoop dat je een fijne dag hebt gehad! De borrel doen we over anderhalve week nog wel een keer over ;)

• 31 Mei 2012 - 08:49

Mariëll:

Och,och,lieve Kim,wat moet jij een engelen-geduld hebben zeg..pffffffffffffff
    Ja,ik miste je verhaal al aan het begin van de week!!Zal het nog gaan missen ;-)
    Gelukkig zijn nu eindelijk alle papperassen in orde!!
    Maar?? PakketJE??Zeg maar gerust PAKKET!!Geweldig!!
    Maak er nog een paar mooie en fijne weken van daar!!
    Liefs,Mariëll XX

• 31 Mei 2012 - 10:35

Mama:

Hé lieverd,

We snappen wel dat het met pijn in je hart zal zijn om alles daar achter te laten, Maar we zijn ook blij dat je nog terug komt. En..... je weet dat je terug zal gaan....Dan kom je misschien alleen nog maar naar Nedereland voor vakantie. Wie weet ???? We zien ook wel dat je daar veel meer kunt doen dan hier.

Dus Kimmy geniet er nog van en tot gauw,

KuSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS van ons

• 31 Mei 2012 - 13:04

Anke:

Hey meis,

Het lijkt me ook moeilijk om alles achter te laten als je zo ver bent..
    Maar toch ben ik weer heel blij als je weer hier bent.. :)
    Wat ziet het goed uit op de fotos! :D Echt super! :D
    Tot snel!

Kuz

• 31 Mei 2012 - 14:13

Carla En Cees:

hoi Kim
    wat vliegt de tijd want over 10 dagen kom je weer terug naar Nederland
    de verbouwing van de toiletten loopt in ieders geval naar jou wens.
    onze hondjes moeten in Juli weer getrimd worden dus hopelijk zien we jou bij jullie thuis om je verhalen aan te horen.
    nou geniet van deze laatste dagen in Kumba.
    groetjes Carla en Cees

• 31 Mei 2012 - 14:19

Debby En Yinn:

Wauw Kim wat wordt 't mooi! Fijn voor je hoor!!
    Geniet nog van de laatste paar daagjes daar!

Groetjes Debby en Yinn.

• 31 Mei 2012 - 17:31

Hannie:

Ha Kim,
    Een tijd van komen......... Geniet nog van de laatste loodjes.
    Ik was natuurlijk ook even over de braderie gelopen, met ons kleinkind, en bij de kraam van jullie mam was het hartstikke druk!! Ik heb niets gekocht maar deed wat geld in een bus. Een mevrouw die jouw moeder hielp, zag dat en zei: Je geeft alleen maar, hier is een aapje voor je kleine meid! Nou Kim, Tara slaapt ermee, knuffelt het en is er zooooo blij mee. Bedank die mevrouw nog maar.
    Oma heeft vorige week nog een kaarsje voor je aangestoken, met lichtjes in haar ogen!!
    Liefs

• 31 Mei 2012 - 19:11

Adri:

Hoi Kim, fijn dat het papierwerk allemaal klaar is, dat heeft heel wat moeite gekost maar het is gelukt!!
    En de bouw van de w.c.'s, wat gaat dat hard vooruit zeg daar mag je trots op zijn, een hele klus.
    De tijd gaat inderdaad erg snel, wel fijn dat je weer even naar Nederland komt.
    Kim geniet nog maar even van de tijd dat je daar bent en tot ziens in Best.
    Groetjes Adri.

• 31 Mei 2012 - 19:28

Pa:

He wimke

Heb het bed al opgemaakt.
    Tot over 11 dagen.

Xxx pa

• 31 Mei 2012 - 20:40

Hans En Miranda :

je hebt het druk met de bouw,maar het word wel mooi,je hebt weer veel meegemaakt,en ook een leuke boottocht gemaakt.
    straks als alles klaar is zullen de kinderen en jij er veel aan hebben.
    leuk dat je op vakantie komt naar nederland. tot gauw

groetjes hans miranda niels en stan

• 01 Juni 2012 - 13:35

Ina:

Hoi lieve KIm,

Ten eerste een compliment over de toiletten, wat mooi en snel gegaan, daar doe je het toch allemaal voor toch? Fijn dat de papieren nu ook in orde zijn en fijn dat je natuurlijk terugkomt al is het misschien niet voor heel lang. We gaan je snel weer zien, voor ons is het pas als je alweer een paar dagen thuis bent maar je weet wel waarom dat is. Geniet nog even van alles en iedereen.
    Liefs Ina en Wil

• 02 Juni 2012 - 11:44

Niek:

Zus wa lus je drinken dan haal ik het alvast :) Heb ginne kokosmelk haha!
    Tot gauw! Dikke vette kus!

Je brothaa xx

• 06 Juni 2012 - 07:55

Harrie En Leny:

kim sorry dat we zo laat reageren maar we zijn pas terug van vakantie
    wat een gedoe met die papieren maar met al je doorzettings vermogen is het je toch weer gelukt wat moet je daar toch een engelen geduld hebben
    wat gaat de bouw van de toiletten hard zeg
    kim we wensen je een goede terug reis

grt harrie en leny