Doorzetten! - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu Doorzetten! - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu

Doorzetten!

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

14 Januari 2013 | Kameroen, Kumba


Sorry sorry sorry voor mijn iets wat aan de late kant verhaal. Ik weet dat jullie gewend zijn om op zondag mijn verhaal binnen te krijgen. Maar voor alles is een reden dus ook voor dit. Ik ben namelijk, jaja nu komt het, verkouden (!). Natuurlijk niet van de kou maar van de stof die hier buiten hangt. De hoofdweg in Kumba is geasfalteerd maar de rest van de wegen niet. Zelfs Alaska Street heeft een zandweg en dat terwijl er toch allemaal wat rijkere mensen wonen. Tja, misschien is een reden dat ze een auto hebben en er toch niks van merken. Maar IK moet iedere dag of te voet of met een brommer taxi die straat door en zandhappen! Maar goed, dat heeft dus geresulteerd in een verstopte neus wat verder is gegaan naar mijn voorhoofd. Want wat heb ik toch continue een hoofdpijn!

Dit is allemaal begonnen in de loop van vorige week, terwijl ik bezig was met belangrijke dingen. De kans is namelijk groot dat ik eind deze week mijn eigen kantoor heb voor de Stichting. De Ejed Clinic heeft namelijk recent een stuk aangebouwd wat moet gaan dienen als waitingroom, laboratorium en een extra kamer (waarschijnlijk nu dus mijn kantoor). Echter is de afwerking gestopt vanwege geldgebrek. Nu is het idee om de verbouwing af te ronden in ruil voor het kantoor. Dit is geaccepteerd(!) dus deze week komen de deuren, word de boel geschilderd en de vloeren gedaan. Oh, de ligging van het kantoor is zo mooi dat het nog te mooi om waar te zijn is. Eerst zien dan geloven! Gelukkig ziet de dokter ook in dat het kantoor van de Stichting in de kliniek hoort. Het is voor hem reclame en daarnaast associëren al heel veel mensen de kliniek met de stichting. Zo kwam ik vorige de kliniek in om mijn labtesten te laten doen toen de receptionist me een envelop gaf. Iemand had een job application letter geschreven voor een baan binnen de stichting. Oh, wat voelde ik me trots =) Ja, de Stichting heeft al een goede naam. Over een paar weken op zoek naar auto! Afgelopen zaterdag ben ik namelijk weer met mijn neus op de feiten gedrukt hoe ongezond het is om met een okada (brommertaxi) richten een dorpje te gaan. Mike en ik zijn namelijk richting 3/corners Bekondo gegaan om daar de meisjes te bezoeken welke we vorige jaar geholpen hebben omdat ze ernstig ziek waren. De trip duurde weer ruim een uur en dat was echt geen pretje. Ik was namelijk al ‘verkouden’ en dat werd alleen maar erger gedurende de trip. Er komen namelijk regelmatig wagens voorbij gereden die het zand doen opwaaien en dat is niet zo’n beetje! Ik had een zonnebril op, plastic tas voor mn mond en was goed aangekleed. Toen we na een uur in Bekondo aankwamen zagen we er echt uit als twee zandmannetje. Op een blanke huid is het nog niet zo zichtbaar, tenzij het nat word dan, als op een donkere huid. Bijgevoegd een foto van Mike’s gezicht, dan snap je wat ik bedoel. Aangekomen in Bekondo kwam Ebane Mary al op ons afgerend en gaf ons een flinke knuffel. Ja, dat is het, dat is waarvoor ik hier ben, dat is waar ik me op moet gaan focussen. Ze bracht ons naar haar moeder en buurtbewoners die ons hartelijk ontvingen. Na plaatsgenomen te hebben op een gammel bankje zijn we Ebane Mary’s gezondheid gaan bekijken. Van de infecties aan haar handen is helemaal NIKS meer te zien (ik voeg een foto toe van hoe het was). Ze functioneren ook allebei weer helemaal prima, zo mooi! Het enigste wat ze heeft zijn wondjes aan haar oren maar daarvoor komt ze deze week weer terug naar de kliniek. Het was zo fijn om zoveel positieve energie te krijgen en te weten dat er mensen zijn die je echt appreciëren. De moeder van Ebane was een typisch Kameroens maaltijd aan het maken: Ekwang. Aangezien ik en Mike toch even bij moesten komen van de trip heb ik een spoed cursus Ekwang gekregen van haar. Ik heb die paar uur echt genoten. Echter moesten we helaas weer gaan want de trip terug zou weer heftig worden en mijn hoofdpijn kwam weer opzetten. Okie Seiza was niet in het dorp op dat moment dus haar zoeken we later nog een keer op. De terug weg was nog vreselijker dan de heen weg en ik was dan ook blij toen ik weer thuis was. Ik heb een half uur onder de douche gestaan denkend schoon te worden. Toen ik me afdroogde met een witte handdoek bleek het anders te zijn. Zoveel zand dat er nog van mn lijf kwam, walgelijk gewoon.

De rest van het weekend rustig aan gedaan aangezien ik niet topfit ben. Zondag weer naar de kerk gegaan maar daar ben ik eerder van weggegaan want mijn rug deed zo’n zeer. Vandaag heb ik een injectie gekregen tegen de hoofdpijn en pillen voor allergie, verkoudheid en malaria. Maar dit alles houd me niet tegen.. ik zeg: doorzetten en waarmaken die droom :D


Liefs,
Kim

  • 14 Januari 2013 - 22:27

    Mama:

    Hé lieverd,

    Het was een drukke week, maar je doet het kei goed daar. Wel goed voor jezelf zorgen hoor, anders gaat de rest ook niet door. We zijn heel erg trots op jou!
    Verder heb ik hier alweer een kraam besproken voor de vlooienmarkt, en de braderie.......ja, hier zitten we ook niet stil.
    Voor de komende week..... beterschap en succes!

    Dikke kuzzzz van ons.........................en van Kira en Nena een lebber.

  • 14 Januari 2013 - 22:41

    Mariëll:

    Lieve,lieve Kim,
    DIEP respect,dat is wat ik voor jou heb!!!!
    Ondanks dat je je knap beroerd voelt,ondanks dat je een slechte start hebt gehad,ga je er toch maar weer voor!!!Ongelofelijk!!!
    Waar haal je toch steeds weer die energie vandaan??
    Eigenlijk weet ik dat ook wel....hetzelfde op mijn werk,je maakt weer iets moois mee en je gaat er weer voor,want daar doe je het toch immers voor!!
    Ik snap dat er ook nog steeds minder goede dagen tussen zitten,maar je volgt je hart weer!!
    GO FOR IT!!!!
    Vèèl liefs en een dikke knuffel,Mariëll xx

  • 15 Januari 2013 - 07:50

    Anke:

    Hey Meis,

    Fijn om weer wat goeds te horen :)
    Ga zo door!!
    Er zijn altijd dingen in het leven die minder gaan...maar zo zie je maar weer...
    Na slechte tijden komen weer betere tijden! :)
    Ik ben trots op jou!

    Kuz

  • 15 Januari 2013 - 09:46

    Carla En Cees:

    hoi Kim
    fijn om te horen dat je weer positieve energie hebt gekregen hopelijk is je verkoudheid snel over.
    maak er een mooie week van in Kumba en we blijven je volgen
    groetjes Carla en Cees pootjes Tara en Kira

  • 15 Januari 2013 - 20:24

    Buurtjes:

    Hoi Kim, fijn om te lezen dat het weer wat beter gaat, op die verkoudheid na dan. Hier ligt volop sneeuw. Dat is wat anders dan zand he. Groetjes van Lotte en ons. Xxx

  • 16 Januari 2013 - 11:23

    Anneke:

    Hey meis,

    Wat goed om te horen dat het wat beter met je gaat! En een eigen kantoor... wat goed zeg!! Dat is een mooie stap vooruit voor je stichting!
    Hoop dat je je snel weer fit voelt. Keep up the good work!!

    Liefs Anneke

  • 21 Januari 2013 - 02:14

    Wim Van Haaren :

    Kim: ik ben trots op je. Wat ben je toch een fantastische doorzetter. Wil je alvast heel veel groeten doen aan Gilbert en Esther van zowel mij als van Annemiek? Ik zal Gilbert binnenkort uitgebreid mailen en proberen te bellen, ook jou!
    Heel veel lieve groeten,
    Wim.

    Tie hard a beg!

  • 21 Januari 2013 - 15:17

    Beppy Van Zutphen:

    hallo kim,

    ja stof happen is niet fijn maar zorg voor voldoende drinken.je zult het ook binnen krijgen en dan kan ik me voorstellen dat je er hoofdijn van krijgt.
    richt je op goede en mooie dingen die op je pad komen.
    veel liefs, beppy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

HBO-verpleegkundige en oprichtster van Stichting Needs For Children

Actief sinds 27 Okt. 2008
Verslag gelezen: 795
Totaal aantal bezoekers 266437

Voorgaande reizen:

27 December 2012 - 31 December 2022

Kameroen, Kumba als woonplaats

10 Januari 2012 - 10 Juni 2012

Vrijwilligers werk & voor de stichting in Kameroen

16 November 2010 - 06 November 2011

Vrijwilligers werk in Kameroen

13 Januari 2009 - 10 Juni 2009

Stage in Kameroen

Landen bezocht: