Op zoek naar Plan B - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu Op zoek naar Plan B - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu

Op zoek naar Plan B

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

07 Januari 2013 | Kameroen, Kumba



Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen, wat ik zal zeggen en hoe ik het uit moet leggen. Het is voor mij ook nog moeilijk te begrijpen, te snappen en vooral te accepteren….

Het is een feit dat ik op dit moment even niet weet waar ik sta en wat mijn volgende plannen zullen zijn. Kun je je voorstellen dat je 6 maanden lang naar iets toegeleefd hebt, plannen gemaakt hebt en je hele gedachten erop hebt gezet en dat het dan helemaal in duigen valt?! Dat ineens Plan A wegvalt en je nog geen Plan B hebt?

Op zondag werd ik opgehaald door Eric en het was geweldig. Na 6 maanden elkaar gemist te hebben voelde het meteen weer goed en vertrouwd. In Douala hebben we overnacht en vrijdags zijn we naar Kumba gegaan. Daar zag ik iedereen weer en het voelde meteen weer normaal, alsof ik niet weggeweest ben. Mijn zusje Maria Grazia praat nu echter wel alsof ze al 5 jaar is terwijl ze nog geen 3 is. Geweldig intelligent kind! Op zaterdag ben ik Kumba weer wat gaan verkennen terwijl Eric naar Limbe moest voor zijn werk. Die dag is voorbij gevlogen. En toen was het zondag…. Die dag ben ik heel de dag bij Eric geweest. Het was leuk en vertrouwd maar toch merkte ik dat er iets was. Ik ga er niet teveel over uitweiden maar uiteindelijk komt het er op neer dat de verschillen in cultuur te groot zijn. Afgelopen week is dan ook moeilijk en verwarrend geweest. De situatie zit veel ingewikkelder in elkaar dan ik dacht. Dit heeft allemaal met tradities, beloftes, normen en waarden te maken.

Ik voel me verward en gekwetst. Alle vertrouwen die ik erin heb gestoken en dat dat dan zo beschadigd word. Ik moet eerlijk zeggen dat ik op dit moment geen één verhaal hier geloof en geen één persoon vertrouw. En dat vind ik moeilijk want ik ben juist iemand die erg gesteld is op de waarheid; alles recht toe recht aan.

Ik moet verder.. ergens anders op focussen. Zaterdag avond stond ik op het punt om uit te gaan met een vriendin van mij toen ik plotseling een bloeding kreeg na het plassen. Ik ben opgenomen geweest in het ziekenhuis voor een injectie om de bloeding te stoppen. Mijn zus ‘Munge’ en goede vriendin ‘Juliet’ waren er om me te steunen en dat voelde goed! Ik mocht diezelfde nacht nog naar huis ook al was de bloeding nog niet geheel gestopt. Dit was voor mij een punt om eens goed na te gaan denken of deze stress het me allemaal wel waard is. Gisteren, zondag, ben ik naar de Apostolic Church geweest om eens alles op een rijtje te zetten. De dokter en zijn vrouw gaan hier sinds een paar maanden naartoe en het heeft hun leven tot nu toe verrijkt. Ik ben er dus gisteren naartoe gegaan, met bloeding en al maar ik moest en zal er naar toe gaan. Het was een levendige mis met heel veel goede boodschappen. Daarnaast was er tijd voor testimony en confessions, Heel indrukwekkend allemaal. Toch ben ik altijd wat sceptisch maar deze mis van 6 uur heeft me toch wel wat gedaan. De ‘Man Of God’ legde zijn hand op mijn hoofd wat dan iets met je moet doen. Ik voelde natuurlijk niks (begon wel ineens hard te janken) maar toen ik later thuis kwam en naar de wc ging zag ik vol verbazing dat mijn bloeding gestopt was!! En nog steeds!! Tja, als je er maar in gelooft denk ik ;)

En nu moet ik gaan geloven dat ik het allemaal ook alleen kan! Ik had gewild dat ik wat leukers te vertellen had deze week maar helaas…. Het is voor mij nu dus uitzoeken hoe ik mijn geluksgevoel terug ga krijgen en welke plannen ik nu ga maken. Ik ga niet zomaar terug naar NL, mijn stichting moet een kans krijgen! En dat is waar ik me nu op moet gaan richten! Ben trouwens vorige week langs Mah Di’s Orphanage geweest. Ik moest mijn kindjes even zien en dat heeft me opgevrolijkt. De toiletten + badkamers zien er nog steeds goed uit, er is echter wel een stuk aangebouwd. Dit heeft iemand gedaan om de moeder tegemoet te komen; haar eigen wc en badkamer. Ik hoop dit jaar nog veel kinderen blij te maken, daar ga ik me op focussen!


Op naar plan B!!


Hopelijk zijn jullie het nieuwe jaar wel goed ingegaan!
Liefs,
Kim



If "Plan A" doesn't work out, the alphabet has 25 more letters! Stay cool!

  • 07 Januari 2013 - 20:08

    Roel D:

    Beste Kim, wat ontzettend rot voor je. Zo helemaal op jezelf te worden teruggeworpen is hard en moeilijk te verteren, maar ik zie dat je alweer bezig bent om de draad op te pakken. Loop er toch niet te gemakkelijk overheen. Dit heeft tijd nodig voor een goede verwerking, denk ik. Graag wens ik je alle sterkte en ik blijf je volgen. Heel hartelijke groet, Roel

  • 07 Januari 2013 - 20:13

    Kim:

    Hoi Roel,
    Begrijp me niet verkeerd. Ik loop er niet gemakkelijk overheen. Tranen hebben al genoeg gevloeid. Ik moet positief blijven. Wie weet hoe het over een paar maanden zal zijn....

  • 07 Januari 2013 - 20:19

    Anneke:

    Lieve Kim, wat vervelend dat dit zo is gelopen. Ik begrijp dat je je op dat moment even verloren en alleen voelt daar. Weet dat ik hier in Nederland aan je denk en met je meeleef. Je hebt een prachtige stichting opgezet, waarmee je heel veel mensen gelukkig maakt. Zorg wel dat je zelf ook gelukkig bent! Zorg goed voor jezelf en geef jezelf tijd om alles te verwerken. Ik heb ontzettend veel bewondering voor wat je doet! Sterkte! En succes met de stichting! Liefs Anneke

  • 07 Januari 2013 - 20:33

    Marjan Van Doremalen:

    Hallo Kim,

    Ik had iets anders gehoopt om te lezen want dit vindt ik echt rot voor jouw. Maar zoals ik je ken kom je daar ook wel weer overheen want je bent gewoon een toppertje . Geef je energie aan de mensen waar je ook energie van krijgt en dan komt alles weer goed. Toch veel sterkte en kop op .
    Groeten van Marjan

  • 07 Januari 2013 - 21:24

    Pa En Ma:

    He Wimke

    Ben blij dat we je net nog gezien heb op skyp.
    Wimke het zal niet meevallen maar jij komt er overheen , we hebben het er vaak over gehad dus nu voor 200% naar plan B .
    Blijf wel op je gezondheid letten , ja Kim zo zijn ouders!!!!
    Je zusje ziet er goed uit zo op de foto tezien.
    Met ons gaat het ook goed we liggen nu te soppen in nieuwe schans.
    Nou,doe je ding en laat je door niemand afremmen.

    Grt xxx pa en ma

  • 07 Januari 2013 - 21:35

    Anke:

    Hey lief vriendinnetje,
    Jammer dat het zo heeft moeten lopen...
    Dan denk je idd dat je een plan hebt...en dan is alles weg...
    Richt je lekker op de stichting en denk vooral aan jezelf!! aan je gezondheid en je geluk!!
    We bellen weer snel!
    Denk aan jou..
    Kuz

  • 07 Januari 2013 - 21:39

    Irma:

    Heey meis, wat een rotsituatie is dit. Ik vind het zo vervelend voor je! Ik woudat ik je nu kon helpen. Maar weet dat wij hier op je wachten en aan je denken. Ik hoop zo dat je je geluk daar terug vindt en dat er mensen om je heen zijn die je kunt vertrouwen en waar je steun aan hebt. Met je stichting zul je in ieder geval veel mooi werk verrichten en dat is veel waard! Heel veel sterkte!
    Liefs xx

  • 07 Januari 2013 - 22:33

    Carla En Cees:

    hoi Kim
    nou je had wel verdiend om 2013 beter te beginnen ontzettend klote voor jou.
    maar er zullen in Kumba nog genoeg mensen zijn die jou karakter en jou werk daar ontzettend waarderen.
    steek je energie nu maar in je stichting en probeer alles weer op de rit te krijgen en met jou instelling gaat dat zeker lukken.
    heel veel sterkte
    groetjes Carla en Cees

  • 07 Januari 2013 - 22:33

    Marloes:

    Lieve Kim, jeetje wat rot zeg!
    Ik kan me goed voorstellen dat je je daar nu wat verloren en alleen voelt. Ik hoop
    dat de anderen je daar een beetje opvangen. Weet dat wij hier veel aan je denken en met je meeleven.
    Vind het wel super knap dat je het allemaal probeert weer op te pakken en op zoek gaat naar een nieuw plan.ik hoop echt dat je je daar snel weer op je plek voelt en dat alles maar mag gaan zoals jij dat wil. Je verdient het echt! We missen je en laat gauw weer horen hoe het met je gaat.
    Liefs xx

  • 07 Januari 2013 - 23:37

    Lisanne:

    Heey meis, :-(
    Dit is beetje minder om het nieuwe jaar mee te beginnen. Maar weet gewoon zeker dat jij je weer helemaal gaat vinden daar in je stichting en in alles..
    En wat je zegt if plan A doesn't work out, there ar 25 more letters to go. You can do tis!!!
    Denken aan je!! Kuss X

  • 07 Januari 2013 - 23:40

    Harrie Van Ignatius:

    Dag Kim,

    Een oude diacones vertelde in de eerste les verpleegkunde toen ik zo'n 42 jaar geleden met de verpleegkunde opleiding begon dat je goed voor jezelf moet zorgen om iets voor anderen te kunnen betekenen. Als ik je verhaal lees denk ik dat het goed is als ook jij dat voor ogen houdt.

    Hoe je plan verder ook gaat zijn, bedenk bij het maken van je keuzes wat er in het slechtste geval kan gebeuren. Ervaring is dat dit veel ruimte kan geven om vrij te denken en de beren op de weg te verjagen.

    Weet dat er hier in het Eindhovense aan je gedacht wordt!

    Groet Harrie


  • 08 Januari 2013 - 01:27

    Wim (Pidgin-lessen):

    Kim, wat rot voor je. Ik leef echt met je mee. Ik lees al je verhalen, zie al je foto's, ben eigenlijk heel jaloers op je dat jij daar bent en ik niet, maar ik weet ook dat je deze negatievere gevoelens kunt hebben in Kameroen. Meestal gaan ze over en monden ze uiteindelijk weer uit in juist heel positieve gevoelens. Ik hoop dat dat bij en met jou ook gebeurt. Je stichting is echt geweldig. De mensen in Kameroen zijn echt geweldig... maar niet altijd. Ik kan je maar 1 advies geven (of open deur): blijf bij jezelf, bij je eigen gevoel. Laat je niets wijsmaken. Sla niet op hol. Overzie alles rustig. Ga er gewoon even tussenuit, ook al ben je er nog maar net. Laat alles bezinken. Ga een paar nachten in je eentje in Azi Motel zitten, op een van de ruimere kamers. Kruip in bed, doe de gordijnen dicht, ga eens lekker uithuilen. De volgende dag of na een paar dagen voel je je misschien wat herboren en minder verloren. Ik hoop het echt voor je. Als je maar weet dat ook ik - ja, zelfs ik, je Pidgin-leraar die jarenlang in Kameroen heeft gewoond en ook heel wat door Kumba heeft gestruind en daar elke boom weet te staan, elke steen weet te liggen, en heel wat mensen ken - je op de voet volg en vaak in gedachten met je meeloop.
    Heel veel sterkte Kim!!

    Wim.

  • 08 Januari 2013 - 09:34

    José:

    Hallo Kim,
    Geen wonder dat het overal zo stil was (facebook en de site van NFC) Wat zul jij je shit voelen! Ik ga je dan ook geen goedbedoelde adviezen, maar ik hoop dat je jouw werk daar weer in goede gezondheid kunt oppakken en jezelf zult hervinden. Succes en sterkte van ons allemaal. Dikke kus en knuffel, José

  • 08 Januari 2013 - 10:55

    Mariëll:

    Lieve Kim,
    Wat ik nu lees maakt me niet blij........ :-(
    Hèèl vèèl sterkte en kracht voor al je nieuwe beslissingen,maar blijf je eigen hart volgen!!
    Doe wat jij denkt dat goed is........
    Je weet dat ik hèèl vèèl aan je denk!!!
    Ben er ff stil van,dus kan de goede woorden even niet vinden....
    Vèèl liefs en een dikke knuffel,Mariëll xxxxxxxxx

  • 08 Januari 2013 - 12:14

    Julia:

    Aahhhh, wat ontzettend klote lieverd!!!
    Maar inderdaad, positieve afleiding die jij daar hebt, jan goed voor je zijn. Alleen jij weet op t moment wat je nodig hebt. Laat je niet gek maken, je weet wat je waard bent en waar je t voor doet! Geloof in jezelf, maar vergeet niet dat het tonen van zwakte ook heel veel kracht kost. Ik denk aan je en wens je alleen maar goeds! Liefs!!

  • 08 Januari 2013 - 14:20

    Hannie:

    Ha Kim,
    Ik kan me alleen maar aansluiten bij alle goede adviezen, maar je moet het zelf doen en ik weet dat je het kunt!!
    Ik denk aan je!!
    Liefs Hannie AB

  • 08 Januari 2013 - 15:25

    Ron ( Bandencentrale ):

    Hey Kim,

    Nu je daar bent kan Plan A beter in het begin stoppen, nu weet je waar je aan toe bent.
    De waarheid komt namelijk altijd boven, alleen niet iedereen kan het uitspreken.
    Plan B is er ook al, want je schrijft ook heel veel positieve berichten, geef het de tijd.
    Als je de volgende 2 regels onthoud gaat het jou veel kracht geven.
    ( schrijf ze op een klein briefje )

    Het is mij recht om vrij te zijn van stress.
    Ik kijk bij iedere beslissing of ik er gelukkiger van word.

    Geniet van jou tijd daar.
    Groetjes Ron.









  • 08 Januari 2013 - 17:38

    Niek:

    Het zus,

    We hebben gisteren al even gesproken. Het is even klote nu, Maar jij komt hier over heen!

    Ik snap je helemaal over eerlijkheid en recht toe recht aan zo zit ik ook in elkaar!

    Wim kom op! Plan B! Gazzerop!

    x je grote broertje

  • 08 Januari 2013 - 22:21

    Ria Mitchell:

    Hallo Kim,
    Wat een terleurstelling, niet te filmen.
    Het was een wens van je zo vlug mogelijk terug.
    Blijf nu bij plan B, knap dat je het zo noemd.
    Jij kunt dit en wordt een beetje, (ria) iedereen is okè.
    Maar blijf bij jezelf, jij weet als geen ander wat jij wilt??
    Ga daar van uit, jij mag luisteren, maar niet altijd doen wat andere willen.
    Vaak wil iedereen er beter van worden.
    Ja Jij alleen, met jouw stichting.
    Heel veel kracht om bij je zelf teblijven wens ik je.
    Dan, Gaat het lukken Lefs Ria M.

  • 08 Januari 2013 - 23:52

    Miranda:

    hoi Kim,

    Dit zijn geen leuke berichten, maar jij bent een sterke meid en komt hier wel doorheen.
    richt je eigen maar op je stichting en dan komt alles goed. Denk je wel aan je gezondheid want dat is het allerbelangrijkste. dikke kus en knuffel van Hans, Miranda, Niels en Stan xxx

  • 10 Januari 2013 - 11:08

    Adri:

    Hoi Kim,

    nou dat is een bittere pil, daar is geen medicijn tegen opgewassen en heeft tijd nodig om te verwerken.
    Terug naar de basis de 'Stichting' daar zul je in ieder geval bijna alles uit kunnen halen wat je zoekt en dit zal je verder helpen richting toekomst!
    Wens je heel veel sterkte en ga ervoor groetjes Adri.

  • 10 Januari 2013 - 22:29

    JetjePerry:

    Hey Kimmie,

    Wat jammer dat de eerste berichten uit de rimboe verrassend slechter zijn dan verwacht, maar zoals je uit alle bovenstaande reacties al kon opmaken gelooft iedereen in JOU, jouw geweldige stichting en gestelde doelen. Linksom of rechtsom: jij kunt het als geen ander! Jetjegeeftnooitop kennen we al, maar jij doet daar, op jouw manier, niet voor onder, daarom bewonder ik jou! Misschien als ruggensteuntje: de tumoren in de longen van Jetje zijn inmiddels zichtbaar verdwenen. Eerste week februari krijgen we ct-scan om te zien of ze ook uit de lympheklieren weg zijn. Dat bedoel ik: op momenten dat je het niet verwacht, verschijnt onverwachts de zon! Hoog Kimmie, kijk omhoog Kimmie... Show the girlpower! Liefs, bewondering & respect! X JetjePerry

  • 13 Januari 2013 - 15:38

    Ria Van Loenhout:

    Hoi Kim. Wat een naar begin voor 2013. Hoop dat je moed en kracht blijft houden voor je Stichting daar . Voor jezelf heel veel sterkte.Zorg vooral dat je ook aan jezelf mag denken!
    groetjes Ria.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

HBO-verpleegkundige en oprichtster van Stichting Needs For Children

Actief sinds 27 Okt. 2008
Verslag gelezen: 1221
Totaal aantal bezoekers 266538

Voorgaande reizen:

27 December 2012 - 31 December 2022

Kameroen, Kumba als woonplaats

10 Januari 2012 - 10 Juni 2012

Vrijwilligers werk & voor de stichting in Kameroen

16 November 2010 - 06 November 2011

Vrijwilligers werk in Kameroen

13 Januari 2009 - 10 Juni 2009

Stage in Kameroen

Landen bezocht: