De Afrikaanse mentaliteit - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu De Afrikaanse mentaliteit - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu

De Afrikaanse mentaliteit

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

05 Maart 2013 | Kameroen, Kumba


Afgelopen week was de start van de activiteiten van de Stichting, start van het wegsturen van vervelende visitors in mijn kantoor, korte metten gemaakt met de schilder en geprobeerd mezelf wat op orde te krijgen.

Ja, ik heb gemerkt dat als je privé leven niet op orde is dat dan het werk voor de stichting ook absoluut niet gaat. Daarom ben ik mezelf weer aan het bij elkaar rapen en me aan het focussen op de stichting. Hahaha, maar zelfs als ik daarin geslaagd ben kom ik nog tot niks. Moet je nagaan: Ik sta om 7 uur op zodat ik om 8 uur in mijn kantoor ben. Ik doe een uur over het stofvrij maken van mijn kantoor en daarna kan ik beginnen achter mijn laptop. Voordat ik er eenmaal lekker inzit komt de eerste visitor. Dit bezoek praat alleen maar over het krijgen van een visa. Na een uur is die weg. Ik begin weer met volle moed aan mijn projectopstelling. Voor je het weet komt nummer twee binnen en begint me in te pakken met verhalen waarom de meeste mannen zo onbetrouwbaar zijn in Kameroen en waarom hij juist niet. Na een paar uur is ook die weg en dan kan ik eindelijk beginnen. Hahaha, en zo gaat het heel de dag door. Voor je het weet is het 4 uur en heb ik honger en wil ik naar huis maar blijf ik uiteindelijk tot 6 uur om de boel bij te houden. Dit is zo een paar dagen gegaan maar daarna heb ik voor mezelf besloten dat als er iemand binnen komt die praat over iets wat niks te maken heeft met de stichting stuur ik hem weg. Ben al het gekwats zo ontzettend beu.

Oh, ik had ook nog een aanvaarding met de recente schilder. Op het moment heb ik al 75% van zijn ‘labour’geld betaald. Nu is het zo dat de pilaren op de benedenverdieping nog geschilderd moeten worden maar door zijn miscalculatie is er geen verf meer. Op het moment vertik ik het om dat nu te betalen en dus hebben we het werk even gestopt. Dit houd dus in dat hij gewoon naar huis moet gaan en wanneer er geld is moet hij zijn werk gewoon afmaken. Nee, meneer wil NU al het geld hebben en dan vertrekt hij. Wat een logica zeg. Deze situatie gebeurde op vrijdag. Ik vertelde hem dat dat zo niet werkt want het werk is nog niet af. Hij dreigde dan dat hij mijn kantoor op slot zou doen. En zo kwam ik zaterdagochtend niks vermoedend in de kliniek en ontdekte een hangslot op mijn deur waardoor ik niet meer naar binnen kon. Nou, dat werd een heisa. Hij vertikte het om het open te maken en dus heb ik het iemand laten vernielen, natuurlijk na de politie ingelicht te hebben. De politie wilde hem het liefst meteen oppakken en in de gevangenis duwen maar dit heb ik tegen gehouden. Als je weet hoe het hier in de gevangenissen aan toe gaat dan gun je dat je ergste vijand nog niet. Verschrikkelijk! Uiteindelijk heeft de schilder met de dokter gepraat en die heeft hem aan het verstand kunnen brengen dat de dingen zo niet in elkaar steken. Ja, zo gaat dat hier. Al baal ik dan wel dat ik zulke situaties tegenkom, want dit werkt niet echt positief op mijn humeur.

Maar heb ook wel wat leuk nieuws. Op dinsdag en woensdag zijn de dokter en ik naar een school geweest om er kinderen te screenen. Dit was ontzettend leuk! Vorig jaar ben ik hier ook geweest en dus herkende veel kinderen mij nog. Heb erg moeten lachen om de oogtesten. Ik nam de oogtest af door middel van een plaat met allemaal ‘E’s die allemaal een andere kant op wijzen. Voordat de kinderen eindelijk snapte wat ze moesten doen waar we al veel lachwekkende momenten verder. Uiteindelijk is alles goed gekomen. Echter hadden ongeveer 5 kinderen een oorprobleem en 10 kinderen uitslag op hun gezicht.

Op het moment ben ik me aan het voorbereiden voor ‘Womensday’. Ik ga die dag met een team en de dokter naar Tombel waar we vrouwen zullen voorlichten. Ik neem het gedeelte op me over hoe moeders voor hun kinderen moeten zorgen.


Heel veel liefs,
Kim


Ps. Mama, het pak’je’ was geweldig!!
Oh ja, en Fam. Velsma ;) Ook nog super bedankt voor al het lekkers en het leesvoer :) Was een leuke verrassing!

  • 05 Maart 2013 - 18:19

    Reinder En Rita:

    Hoi Kimmie,

    Wat een gedoe met die schilder, ze snappen het daar echt niet.
    Maakt die schilder het nu af of komt er nu een andere, tjonge, tjonge.
    Maar uiteindelijk komt het allemaal goed en wordt het super mooi.
    Lekker dat je er even uit kon om die kinderen te screenen, ff wat anders.
    Succes met womensday....

    Groetjes
    Reinder en Rita
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 05 Maart 2013 - 22:10

    Mama:

    hé lieverd.

    Het is te hopen dat je alle ergernissen achter je kunt laten, en dat het nu de vrolijke kant op gaat.
    Na regen komt zonneschijn dus...........!!!!! Laat het pakketje het nieuwe begin zijn.
    Heel veel plezier met vrouwendag........op 8 maart toch?? Maak er wat van.
    Nou heel veel groetjes van ons en een kus aan Maria.

    Mama en Papa en Nena
    xxxxxxxxxxxxxxxx

  • 06 Maart 2013 - 09:28

    Mariëll:

    Lieve Kim,
    Balen zeg zo`n schilder!!Je zou hem......
    Maar fijn om je toch weer lachend te zien!!!
    Probeer de mooie dingen te blijven zien!!
    Vèèl liefs en denk aan je!!
    Mariëll xx

  • 06 Maart 2013 - 11:36

    Marjan Van Doremalen:

    Hey Kim
    Tjonge jonge wat een mensen daar. Huur gewoon een paar weken jullie pa en ma in en alles komt goed. Misschien nog wel goedkoper ook. Maar Kim laat je eigen daar niet gek maken en denk aan jezelf en aan de mensen die om je geven . Toppie wat je daar doet.
    Marjan

  • 06 Maart 2013 - 18:44

    Jackie:

    Hoi Kim,

    je hebt groot gelijk hoor, gewoon die mensen wegsturen die niets te vertellen hebben over de stichting anders ben je voor je het weet een sociaal werkster daar ;)

    Heel veel succes met de "Womansday" je kunt het!!

    Groetjes,
    Jackie x

  • 15 Maart 2013 - 10:33

    Claudia:

    Hey Kim, weer wat ellende he meid! Toch wandel je daar weer doorheen. Niet denken in problemen maar in oplossingen en dat is precies waar jij mee bezig bent. Petje af!!!
    Ondertussen je verjaardagscadeau al binnen? Ik hoor wel wat je er van vond. Groetjes en knuffels van ons allemaal en vast een hele fijne verjaardag toegewenst!!! Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

HBO-verpleegkundige en oprichtster van Stichting Needs For Children

Actief sinds 27 Okt. 2008
Verslag gelezen: 1254
Totaal aantal bezoekers 266437

Voorgaande reizen:

27 December 2012 - 31 December 2022

Kameroen, Kumba als woonplaats

10 Januari 2012 - 10 Juni 2012

Vrijwilligers werk & voor de stichting in Kameroen

16 November 2010 - 06 November 2011

Vrijwilligers werk in Kameroen

13 Januari 2009 - 10 Juni 2009

Stage in Kameroen

Landen bezocht: