NFC is van start! - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu NFC is van start! - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu

NFC is van start!

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

17 Maart 2013 | Kameroen, Kumba


Het zijn twee weken geweest van vele ontwikkelingen op het gebied van mijn Stichting. Op 8 maart, vrouwendag, ben ik samen met Dokter, Esther, Michael (lab techneut en coördinator van de stichting) en Charity (verpleegkundige) richting Tombel vertrokken. De dokter is de tweede burgemeester van het dorpje Tombel en neemt op het moment deel aan de politiek. Hij wilde zich deze dag van de goede kant laten zien en organiseerde iets voor de vrouwen in samenwerking met Stichting Needs For Children. Voor ons was dit een goed moment om meer naamsbekendheid te krijgen en de vrouwen voorlichting te geven over hoe ze voor hun kinderen moeten zorgen zodat ze niet ziek worden. Ik was die dagen ervoor dag en nacht bezig geweest met het maken van de posters. Posters met uitleg over borstzelfonderzoek, hygiëne, voeding en malaria. Ik hing ze die dag met trots op in onze stand. Esther nam de lengte en het gewicht op, charity rekende de BMI uit, Michael testte de bloedsuikerspiegel, ik de bloeddruk en gaf voorlichting en dokter gaf ze uiteindelijk een laatste screening. Helaas waren we niet echt goed aangekondigd waardoor het publiek langzaam op gang kwam. Tegen de middag liep het storm en voornamelijk voor de gratis bloedsuikerspiegel test. Hahaha. Tegen 3 uur moesten we vlug inpakken want er kwam stortregen aan. Het is Maart en het hoort droogseizoen te zijn maar er gaat op het moment geen dag voorbij zonder regen.

De dag na vrouwendag, zaterdag, kwam ik in de kliniek en kreeg ik een heel klein baby’tje van een paar dagen oud in mijn hand geduwd. Ik kreeg de uitleg dat het mannetje in een zeer slechte conditie thuis ter wereld is gekomen. Het was geboren met malaria en allerlei andere ziektes dus het lag kritiek. Het manneke had kapotte kleertjes aan en in zijn mutsje zat zelfs een grote gat. Ik ben meteen in mijn kantoor in de dozen gestort en heb de moeder een stapel kleertjes gegeven. Ze was me enorm dankbaar! De dokter vertelde later dat de vrouw ontdekt was door de Ministry of Social Affairs en die de dokter gesmeekt hadden om haar op te nemen. Nu zaten ze echter met de rekening te kijken en niemand wist wie het ging betalen. Ik ben die maandag naar de Ministerie gegaan. Ze kennen me daar goed maar ik heb nooit officieel mijn documenten ingeleverd als inschrijving van mijn Stichting. Toen ik daar was om te horen wat ik moest inleveren heb ik ze meteen op hun fouten gewezen. Hoe kunnen ze iemand naar het ziekenhuis sturen en vervolgens geen verantwoordelijk nemen voor de rekening. Ze schaamde zich en vroegen of ik de casus niet over kon nemen. Blijkbaar zit de situatie van de vrouw ingewikkelder in elkaar en heeft ze continue hulp nodig. Ik vertelde ze dat dat zo niet in elkaar steekt en dat ze de volgende keer dit eerst met mij moeten bespreken. Toch heb ik de casus op me genomen omdat ik verliefd ben geworden op dat kleine manneke, genaamd Rhema Marvelous. Na een paar dagen mocht hij al naar huis en zag hij er gelukkig een stuk beter uit. Ik en Mike zijn samen naar de vrouw’s huis gegaan om te kijken hoe de situatie echt in elkaar steekt. Ik kan niet in detail treden omdat ze zo haar privacy heeft en het verhaal te schokkend is. Maar het komt er op neer dat ze in een huis woont met 4 kamers waarvan er 2 van andere mensen zijn en 2 van hen. Ze woont in die twee kleine kamers samen met haar moeder en haar 5 kinderen. Daarnaast is er nog een 6e kind welke een zoon is van de vrouw’s broer. Alle broers en zussen van mevrouw zijn overleden en ze is alleenstaand. Beide mannen zijn eruit genaaid. Op het moment werkt ze niet omdat ze de zorg moet nemen voor haar pasgeboren kindje en ze heeft geen materiaal om haar beroep als klerenmaakster uit te oefenen. Op het moment komt ze aan geld door bij buren en vrienden te smeken. De kinderen gaan geen van alle naar school omdat ze geen schoolgeld meer kan betalen. Echter proberen de kinderen wel steeds naar school te gaan en soms worden ze toegelaten maar meestal naar huis gestuurd. Er is ook geen geld voor eten. Het is duidelijk dat deze familie maandelijks financieel geholpen zal moeten worden willen we de kinderen een goede toekomst kunnen bieden. Ik heb op het moment nog niet duidelijk over welk bedrag we per maand praten. Maar het is ons doel dat we voor haar een situatie creëren dat ze weer materiaal en een plek heeft waar ze kan gaan werken zodat ze haar eigen inkomen weer heeft. Uiteindelijk blijft het toch haar eigen verantwoordelijkheid. Het geld wat maandelijks gegeven zal worden, zal ik samen met haar uit gaan geven om haar met geld te leren omgaan. Als er iemand interesse heeft om dit gezin maandelijks te helpen dan hoor ik het graag en zal ik de gedetailleerde informatie toe sturen.

Op dit moment word er een foto gemaakt terwijl ik dit aan het typen ben, hahaha. Ik zal um erop zetten zodat jullie zien hoe ik erbij zit.. Hahaha.

Ik heb afgelopen week twee pakketjes ontvangen. Super leuk. Eentje van smam met wederom allemaal spulletjes voor de kinderen en allemaal lekkers! Die stroopwafels zijn binnen een dag op, helaas ben ik niet de enigste die het lekker vind ;). En het andere pakketje was mijn eerste cadeau voor mijn verjaardag van de buurtjes! De kussens staan helemaal geweldig op mijn bank, ook daarvan hieronder een foto!


Lieve mensen, ik ga stoppen met mijn verhaal. Zoals jullie lezen gaat het een stuk beter met me! En als het met mij goed gaat dan gaat het met de Stichting al helemaal goed :D

Heel veel liefs,
Kim

IK HEB 20 FOTO'S OM UP TE LOADEN MAAR HET GAAT NIET SNEL.. KIJK MORGEN DUS GEWOON NOG EEN KEER!

  • 17 Maart 2013 - 18:36

    Mariëll:

    Jippieeeeeeeeeeeeeeeee,de "oude" Kim komt weer terug op haar plek!!
    Goed om te lezen lieve Kim!!
    Ow ik zou ook smelten met zo`n klein manneke in men armen!!
    ALvast van HARTE gefeliciteerd met je verjaardag!!Maak er een fijne dag van!!
    Succes overal weer mee!!
    Liefs,Mariëll xx

  • 17 Maart 2013 - 19:41

    Adri:

    Hoi Kim, fijn dat je alles weer op de rit hebt ga zo door!
    Alvast Gefeliciteerd met je verjaardag maak er een mooie dag van.
    Groetjes Adri.

  • 17 Maart 2013 - 22:24

    Carla En Cees:

    hoi Kim
    fijn om te lezen dat je stichting van start is gegaan en dat je het weer naar je zin krijgt daar in Kumba.
    we volgen je verhalen weer met veel belangstelling.
    a.s zaterdag moeten Kira en Tara weer getrimd worden dus kunnen we weer lekker bijkletsen bij je pap en mam.
    maak er weer een mooie week van en alvast gefeliciteerd met je verjaardag!
    groetjes Carla en Cees

  • 18 Maart 2013 - 03:47

    Anke:

    Hey Meis,
    Fijn dat het weer beter met je gaat :D
    Je hebt het lekker druk zo te lezen..Echt super!
    Vrijdag ben je jarig! Maak er een mooi feestje aan! En weet dat wij hier aan je denken!
    Liefs

  • 18 Maart 2013 - 09:41

    Pa:

    He Wimke

    Fijn dat je weer alles op de rails hebt ( kan ik zien want je denkt weer aan de vogeltjes voor mij ) en ik zie weer dat je goed bezig bent met de collegas daar .
    Het zijn weer mooie fotos ik hoop dat je iemand vind voor het gezin daar.
    Nog enkele dagen en je bent weer jarig , dat is al de derde verjaardag die je daar vierd we zullen hier zelf wel een feestje bouwen , ik hoop dat je daar verwend word want je verdiend het.
    Nou Kim nog een fijne week en VRIJDAG een leuke verjaardag .

    Xxxxx Pa


  • 18 Maart 2013 - 11:08

    Jose En Kids:

    Hoi lieve Kim,
    Fijn dat je weer in de goede flow zit!! Alvast hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag en verwen jezelf maar een beetje. Van ons komt er nog een pakje, maar dat sturen we wat later. Krijg je ook niet alles tegelijk. De kinderen en ik zijn al weer druk aan het knutselen om mooie spulletjes voor de markt te maken. Hoe oud is het dochtertje van de dokter, welke maat heeft ze ongeveer? 128/134 schat ik zo in, maar dat is moeilijk via de foto. Sturen we voor haar ook wat moois mee, kun je haar verrassen. Wat is haar voornaam?
    Nou Kim, hou die goede moet erin en je hoort wer gauw van ons. Liefs, José, Britt en de rest.xx

  • 18 Maart 2013 - 12:47

    Anneke:

    Lieve Kim,

    Wat fijn om te horen dat het wat beter met je gaat. En ook de foto's laten zien dat je het naar je zin hebt.
    Wat een lief klein mannetje zeg op de foto. Ik zou er ook een zwak voor hebben.
    Ik hoop dat je vrijdag een hele fijne verjaardag hebt. Wij zullen hier ook aan jou denken!

    Heel veel liefs,
    xx Anneke

  • 18 Maart 2013 - 22:12

    Hans,Miranda,Niels En Stan:

    je komt weer in je goede doen en hebt het weer naar je zin waardoor je weer goede en nutige dingen kunt doen ga zo door.
    alvast hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag,maak er een leuke dag van.

    vele groetjes Hans,Miranda

  • 18 Maart 2013 - 23:32

    Claudia:

    Hey Kim, fijn dat de kussens zijn aangekomen en dat je er blij mee bent.
    Geniet van je verjaardag en ben blij dat het je een beetje voor de wind gaat.
    Vele groetjes van de buurtjes. Xxx

  • 22 Maart 2013 - 16:23

    Mama:

    Hee lieve schat,

    Van harte gefeliciteerd met je 25 ste verjaardag, en maak er een mooie dag van.
    We denken aan jou.

    Heel veel groetjes van ons allemaal,

    Opa en Oma XXXXXX

    Papa en MamaXXXXXXXX


    En een lebber van NenaXXXXXXX

  • 22 Maart 2013 - 19:00

    Mieke Kuypers:

    ha beste kim wij wensen jou een kei fijne verjaardag toe,met leuke mensen om je heen!!!!ik volg je nu op de computer heel veel liefs!!! gr mieke,morris

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

HBO-verpleegkundige en oprichtster van Stichting Needs For Children

Actief sinds 27 Okt. 2008
Verslag gelezen: 618
Totaal aantal bezoekers 266462

Voorgaande reizen:

27 December 2012 - 31 December 2022

Kameroen, Kumba als woonplaats

10 Januari 2012 - 10 Juni 2012

Vrijwilligers werk & voor de stichting in Kameroen

16 November 2010 - 06 November 2011

Vrijwilligers werk in Kameroen

13 Januari 2009 - 10 Juni 2009

Stage in Kameroen

Landen bezocht: