Daar issi dan!: Needs For Children Office - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu Daar issi dan!: Needs For Children Office - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu

Daar issi dan!: Needs For Children Office

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

21 Februari 2013 | Kameroen, Kumba



De afgelopen weken zijn slopend geweest; zowel lichamelijk als mentaal. De stress begon natuurlijk allemaal bij de schilder die zijn werk niet goed deed. Nou de conclusie is dat hij uiteindelijk gerend is met het geld en niet meer terug gekomen is. Oh, wat was ik kwaad. Als ik hem bel doet hij heel onverschillig en zegt hij zelfs dat ik het hele bedrag moet betalen omdat ik het contract gestopt zou hebben. Nou, daar krijg je toch moordneigingen van. Ik heb er wel een traan om gelaten als ik denk aan wat ik met dat geld voor de kinderen had kunnen doen. Maar goed, dit is Kameroen en zulke dingen gebeuren nu eenmaal. Het was voor mij een les dat ik de volgende keer niet zoveel geef als startbedrag. Uiteindelijk een andere schilder te pakken gekregen en die is tot op de dag van vandaag nog bezig. Dit omdat wij degene zijn die het verf kopen en hij alleen maar betaald krijgt voor het werken. Daarnaast ook nog iemand moeten regelen voor de afwerking van het gebouw want het was nog niet ‘geplasterd’ (wat is dat in NL?). Het gebouw was dus nog ruw met vele gaten die nog opgevuld moesten worden anders zou het verf er niet mooi uitkomen. Pffff, allemaal extra kosten waar ik niet op gerekend had.

Mijn kantoor was als eerste helemaal geschilderd zodat ik kon beginnen met de inrichting. Daar begon de ellende! De plastic vloeren hier zijn nogal van slecht kwaliteit maar ook daarin heb je weer verschil. En wat koop ik: het allerslechte van het slechte. Waarom? Omdat ik alleen maar keek naar de print. Uiteindelijk lag de vloer er in en ik zag al meteen dat het niks was. Het begon te bobbelen! Toen kwam mijn bureau en kast; helemaal geweldig! Toen ze die in mijn kantoor plaatste scheurde de plastic vloer. Balen!! Uiteindelijk een kenner gevonden en met hem een nieuwe vloer uitgezocht. Weer weggegooid geld! Maar het ziet er nu wel netjes uit en de vloer ligt er goed in. Toen kon ik beginnen met het creatieve en dat is het designen van mijn wall-frame. Dit heb ik gedaan aan de hand van foto’s en een spiegel. Iedereen is er over te spreken!

En toen kwam de ellende met de bank. Ik had een hoekbank laten maken van 2 meter bij 2 meter. Toen ze het kwamen brengen zag ik al dat de maten niet klopte. Wat waren het twee joekels zeg. Het was dan ook bijna geen doen om ze binnen te krijgen. Met zes man hebben ze het over de reling kunnen krijgen en letterlijk binnen gefrot door mijn deur. Ondertussen lag daar de verf er al weer af. Eenmaal binnen bleek mijn verwachting te kloppen. De bank was zo groot dat het zelfs de ingang van de deur blokkeerde. De andere kant van de bank was ook te groot maar die paste wel prima. En dus moest er één kant weer terug naar buiten om vermaakt te worden. Ook hierom nog flink gediscussieerd want volgens de mannen kon het gerust zo, het maakte niet uit als iemand zijwaarts naar binnen moest komen. Ik kan daar zo furieus van worden. Waarom kan men hier niet meteen accepteren dat het gewoon niet goed is. Uiteindelijk is de bank mee terug gegaan en de volgende dag kwamen ze hem weer terug brengen. Door het vermaken is de afwerking nogal slordig en zijn er wat dingen die niet kloppen. Maar goed, daar ben ik maar niet over gevallen en heb het zo gelaten. Het is zo moeilijk om als perfectionist hier in Kameroen te leven want hier kan NIKS perfect. Maar wie mij kent weet dat ik doorga totdat ik het prefecte heb. Hahaha..

Mijn kantoor is nu zo goed als af. Ik heb een ventilator en een klein tafeltje waardoor mijn kantoor nog professioneler lijkt. Morgen ga ik met Nkem naar Douala om een zo’n ding te kopen waar koud en heet water uit kan komen. Sorry, weet even het Nederlandse woord niet. Daarnaast wil ik nog een whiteboard zodat het echte werk kan gaan beginnen maandag! Vanaf volgende week gaan we alle weeshuizen in Kumba bezoeken en de aankomende Outreach Programma’s plannen. Verder wil ik nieuwe projecten opzetten maar daar heb ik de ideeën van andere mensen bij nodig. Er zijn al veel mensen hier die interesse hebben om mee te helpen met de Stichting. Maar die mensen zal ik eerst moeten screenen want zoals jullie onderhand wel weten doet men hier niets voor niks dus moet ik er eerst achter komen wat hun beweegredenen zijn om me te helpen. Verder ga ik binnenkort naar Buea om wat samenwerkingsverbanden te leggen met andere stichtingen.

Zoals jullie lezen begin ik de spirit er weer in te krijgen. Gelukkig! Heb natuurlijk ook veel mindere dagen want het valt niet mee om ineens echt op jezelf gewezen te zijn en niet op iemand terug te kunnen vallen. Maar goed, alles gebeurt met een reden en ik geloof wel dat ik hier sterker uit kom. Al is het wel eenzaam zo alleen. Maar komt goed, ik knok me hier doorheen. Er zijn alweer wat oude vrienden waar ik weer contact mee krijg en dat is fijn!

Lieve vrienden, heb je nog iets leuks om mijn kantoor mee op te fleuren? ;)
Mijn adres:
Kim van Elderen
Buea Road - Kumba
P.O. Box 230
Kumba, SWP
Cameroon, West AFrica


Heel veel liefs,
Kim



"The key is to be thankful for every experience – positive or negative. It’s taking a step back and saying, “Thank you for the lesson.”

  • 21 Februari 2013 - 19:47

    Anke:

    Hey meis,

    Het s echt mooi geworden!! :)
    Hier kan jij lekker werken!
    Je kan zelfs op de bank slapen als je wil..
    Ga zo door! Zet hem op!!

    Kuz

  • 21 Februari 2013 - 20:29

    Reinder En Rita:

    Hoi kimmie,

    Geplasterd wil zeggen dat het nog gestuct moet worden, en da ding waar heet water uit moet komen heet een boiler, hi,hi.
    En je hebt een hughes' bank, kun je wel met 40 man op, kan gezellig zijn, hi.
    Wij moeten wel lachen met je verhaal, hoe snel kun je ontnederlands zijn.
    Maar alles komt goe, we zullen kijken of we iets kunnen sturen om jou kantoor te pimpen.

    Groetjes van ons
    Xxxxxxxxxxxxxxxxx





  • 21 Februari 2013 - 20:42

    Mama:

    He lieverd,

    Nou, wat ziet het kantoor er uiteindelijk geweldig uit. Heel mooi geworden hoor!
    Nu maar hopen dat alles een beetje op gang komt. Maar dat gaat jou wel lukken.
    De volgende doos die we opsturen staat in het teken van jou kantoor..........en van jou verjaardag, 22 maart. Dus maar meteen een oproep plaatsen om allemaal een kaart te sturen. De post is al snel twee a drie weken onderweg, dus op tijd versturen voor een fijne verjaardag daar.
    Heel veel plezier voor de komende tijd........En blijf bij jezelf.

    Dikke kusssss van ons papa en mama en een dikke knuffel van Neentje

  • 21 Februari 2013 - 21:44

    Jackie Van Vugt:

    Hoi Kim,

    het ziet er prachtig uit zeg! Geniet van je nieuwe kantoor en veel succes met alle nieuwe dingen die je gaat ondernemen!

    x Jackie

  • 21 Februari 2013 - 21:46

    Perry:

    Ha leading lady! Nu ik je stukje heb gelezen, begrijp ik je frustratie helemaal, nadat we vanmiddag contact hadden gehad via fb. Misschien zou een nieuwe IKEA uitkomst bieden daar, haha. Ik zie al zo'n mega magazijnblok midden in de rimboe! Goed dat je niet met je laat sollen, je hoeft niet alles van ze te begrijpen, accepteren of over te nemen! Blijf (bij) jezelf, (zegt deze wijze vriend). Je wordt alleen maar sterker, geloof me. Ik ben net zo trots op jou als mijn Jetje, taaie tantes! Vanmiddag sneeuwde het hier, maar ook daarna komt (ooit?) zonneschijn, dus zeker bij jou. Mooie spreuk onder jouw verhaal, zo is het maar net. Een andere voor jou: "Don't run faster than your guardian angel can fly!" Take care ouwe reus, komt goed x Perry

  • 21 Februari 2013 - 21:57

    Lisanne:

    Heey meis,
    Wat een super leuk kantoor heb je ervan gemaakt!
    Kan ik hier nog wa tvan leren haha ;)
    Fijn om te lezen dat het weer beter met je gaat :D Doet ons goed!
    Succes komende tijd met je drukke plannen super!!
    Kuss Lisanne

  • 22 Februari 2013 - 11:48

    Pa:

    He Wimke

    Ben blij je gister gezien te hebben op skype het was een mooie rondleiding in jou nieuwe kantoor , die bank kan je gemakkelijk op slapen .
    Nou doe je ding en we skypen nog wel
    Ps. je krijgt de groeten en kusjes van oma mam.

    Grt xxx pa

  • 22 Februari 2013 - 12:35

    Mariëll:

    Lieve Kim,
    Zie je wel,als je eenmaal begint met typen komt er "vanzelf" weer een verhaal van!!
    Wat een ellende zeg,maar mooi om te lezen dat je nog steeds van je afbijt!!
    Fijn is het om je af en toe op de chat OOK te volgen en je weet het hè......NOOIT meer vergeten!!
    Blijf bij jezelf en dan ga je je draai heus wel weer vinden(waar dan ook...)
    Vèèl kracht en veel sterkte!!
    Liefs,Mariëll xx
    P.s Liesbeth???Ik kan de foto`s van eedere verhalen gewoon zien!!

  • 22 Februari 2013 - 14:03

    Cola:

    kimmie goed bezig meid. Zo'n kantoor zou ik hier ook wel willen.

    Hoe waren de stroopwafels??

    xxxx Cola

    P.s. vergeet niet af en toe nederlands te spreken anders verwaterd het hahahah

  • 23 Februari 2013 - 08:55

    José:

    Hoi Kim, het ziet er geweldig uit!! Goed om te lezen dat je weer wat positiever in het leven staat. Goed dat je met je kantoor kunt bezig zijn. Britt en ik zijn al weer bezig voor de komende markten. We willen van die steentjes( die van de kerstmutsen), allemaal losse figuren maken, die de mensen kunnen kopen en dan zelf ergens op kunnen strijken. Kan Britt die mooi verkopen op de markt. Hangen we er nog een paar voorbeelden bij om de mensen enthousiast te maken. We gaan ons best weer voor je doen!!
    Hou vol en zet hem op daar!!!
    Dikke kussen van ons xxxxxxx
    Britt en José

  • 23 Februari 2013 - 19:11

    Harrie En Leny:

    hoi kim
    wat is het een mooi kantoor geworden je hebt er lang op moeten wachten maar het is de moeite waard we hebben wel gelachen dat de bank niet binnen kon maar jij weet er wel raad mee
    kim heel veel succes met je stichting
    gr harrie en leny

  • 24 Februari 2013 - 15:18

    Erwin En Claudia:

    Hey Kim, wat een gaaf kantoor.
    Die vloer vind ik echt super mooi en je meubels zijn ook kei mooi en tijdloos.
    Kan altijd overal bij! Stylist was ook wel iets voor jou volgens mij!
    Terwijl ik hier jou aan het schrijven ben sneeuwt het weer eens voor de verandering.
    Kon je maar een beetje zon en warmte van daar naar hier sturen. Haha
    Het schilderwerk is toch nog goed gekomen want het ziet er zo mooi uit.
    Wat mij opvalt is dat ze bij jullie gewoon een plint geschilderd word en bij ons word dat van hout gemaakt of zo. Vind dat een super oplossing ik denk dat ik dat ook bij ons in de keuken ga toepassen!! Lieve Kim ti's fijn dat het allemaal weer een beetje op de rit komt. Jij maakt da wel daar en overal haal je wel een leerles uit toch? Dat hebben wij nog wel!!
    Heel veel liefs en knuffels van ons. Xxx

  • 24 Februari 2013 - 17:01

    Edith:

    Hoi Kim,

    Heel veel succes in je nieuwe kantoor en met het werk voor je stichting.
    Zet hem op!

    Gr vanuit NL met weer een laagje sneeuw.

    Je ex-collega Edith

  • 24 Februari 2013 - 18:37

    Ria Mitchell:

    Hoi Kim,
    Waar moet jij allemaal wat van-af weten, niet te geloven.
    De mensen zijn niks anders als in Nederland.
    Als zij kunnen profiteren doen zij het, Hier ook hoor Kim.
    Maar gelukkig hebben jouw ouders echte vrienden en die doen dat niet.
    Ik heb dat ook vaak ondervonden.
    Dus houd me altijd gedijst. Ik maak O-zo vaak fouten met klusjes mannen.PZZérs
    Maar lieve kim, jij bent slim en jou gebeurd dat minder, hoop ik.
    Ik ben trots op je, hou je taai en blijfgezond.
    Daar-duim ik voor je.
    Lieve groetjes, Ria.

  • 05 Maart 2013 - 09:28

    Ron Bandencentrale:

    Hoi Kim,

    Een heel leuk kantoor, ziet er echt mooi uit, zeker jou creatie met de foto's .
    Weet je negatieve dingen gebeuren nu eenmaal, dat hebben wij allemaal nodig om ons zelf te leren kennen.
    Het helpt om ze te zien als feiten, dus maak ze niet zwaarder als ze zijn dat heeft geen zin.
    De komende tijd zal jou kantoor steeds meer jou eigen stekje worden, hartstikke mooi.
    Kim ,, geniet van iedere dag.

    Het gaat goed, groetjes Ron.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

HBO-verpleegkundige en oprichtster van Stichting Needs For Children

Actief sinds 27 Okt. 2008
Verslag gelezen: 712
Totaal aantal bezoekers 266161

Voorgaande reizen:

27 December 2012 - 31 December 2022

Kameroen, Kumba als woonplaats

10 Januari 2012 - 10 Juni 2012

Vrijwilligers werk & voor de stichting in Kameroen

16 November 2010 - 06 November 2011

Vrijwilligers werk in Kameroen

13 Januari 2009 - 10 Juni 2009

Stage in Kameroen

Landen bezocht: