Weer terug van weggeweest! - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu Weer terug van weggeweest! - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu

Weer terug van weggeweest!

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

14 Januari 2012 | Kameroen, Kumba

Daar ben ik dan weer, in het oude en vertrouwde Kameroen! De vliegreis er naar toe was iets minder prettig aangezien ik naast een dikke naar zweet ruikende Rus zat. Dan is 7 uur toch wel lang! Eenmaal in Douala aangekomen kreeg ik een klap van de hitte. M’n handen begonnen klam aan te voelen en mijn trui kon ik wel uitdoen. Bij de visa check kon ik er, heel stoer, vlug doorheen. Echter moest de vrouw achter de balie wel twee keer kijken of het wel echt was: een white men met een Residence Permit? ;) Op mijn koffers hoefde ik ook al niet lang te wachten EN daar kwam nog bij dat ze mijn koffers niet wilde checken bij het naar buiten gaan. Heerlijk! Gelukkig was het helemaal af toen daar de dokter, Emmanoe en Zackary op mij stonden te wachten. Echt fijn om weer terug te zijn. We bleven overnachten in Douala omdat het ’s nachts te gevaarlijk is om te rijden, en Kumba ligt er toch wel ruim 3 uur vanaf.

Die volgende dag, de woensdag, zijn we richting Kumba vertrokken. Ik merk dat het spannende er wel af is nu ik er weer voor mijn derde keer ben. Alles is gewoon geworden dus dat gevoel van opwinding had ik deze keer niet. Toch blijft Kameroen een ontzettend mooi land en voel ik me er enorm thuis. In Kumba aangekomen zijn we meteen richting huis gegaan. Wat vond ik dat spannend! Eindelijk zou ik Maria Grazia, mijn kleine zusje, weer zien. Oh, wat is ze groot geworden en ze heeft al flink wat praatjes. Toen ze me zag werd ze wat verlegen maar ze was niet bang. Echter na 5 minuten kreeg ik een kus en knuffelde ze me. Gedurende de dag begon ze zo aan mij te wennen dat ze mijn aandacht bleef vragen. Toen ik boven mijn koffers aan het uitpakken was riep ze van beneden: ‘Ntube!! Come!!’ Ik heb die dag gebruikt om mijn koffers uit te pakken en iedereen in het huis hun cadeaus te geven. Dolgelukkig. Ze zeiden dat ik ze kerstmis had gegeven… haha.

Donderdag was de dag van opnieuw Kumba ontdekken. En ontdekken was het! Ik keek mijn ogen uit want de straten zijn nu geasfalteerd en dus geen stof meer! Bij de kliniek aangekomen schrok ik van het enorme gebouw dat in de maak is voor de kliniek. De kliniek is namelijk zijn laboratorium aan het uitbreiden en deze is dus aan de straat kant. Het is goed dat er een laboratorium komt met nog meer mogelijkheden aan labtesten. Nu worden er namelijk vaak patiënten naar de hoofdstad doorverwezen omdat in Kumba sommige testen niet gedaan kunnen worden. Echter is het gebouw erg groot waardoor de oude voorgevel van de kliniek verdwijnt. Jammer maar ik geloof wel dat dit gebouw iets goeds toevoegt aan de kliniek. In de kliniek heb ik iedereen zijn cadeau gegeven…. Het is zo mooi om te zien dat ze van alle cadeaus of de foto’s blijven hangen. Voor de mensen hier hebben foto’s ontzettend veel waarde! Ben dus blij dat ik voor iedereen foto’s had afgedrukt. Die dag verder nog naar de markt geweest en vrienden bezocht.

Vrijdag ben ik naar Juliette geweest, mijn vriendinnetje die altijd mijn jurken maakt. Ze was dolgelukkig om me te zien. Ook haar zoontje kwam meteen op me afgerend. De meiden in de buurt kwamen ook even kijken om te zien wat Juliette voor cadeau van mij had gekregen. Ook Juliette was weer dolblij met haar foto’s en die gingen dan ook meteen rond. Samen nog gezellig gebuurt maar toen moest ik gaan want ik had afgesproken om naar de ouders van Esther te gaan. Dus zo stond ik die middag bij Pa en Ma Ntoko, geweldige mensen! Hun zoon Ngome, die nu in Eindhoven studeert, had me foto’s mee gegeven om aan hen te geven. Ze hebben hem al drie jaar niet gezien dus ze waren heel verrassend. De oma van Ngome was er ook en bij het zien van zijn foto’s begon ze te zingen en zijn foto te aaien. Zo mooi! Verder die dag met Maria Grazia gespeeld.

Gisteren zijn ik en Victorine met Maria naar de kapper geweest. Het was een andere kapper dan ik gewend ben. Deze was midden in de markt tussen de vis en bonen. Er zaten 6 vrouwen op een rij haren te vlechten en weet ik het wat nog meer. Allemaal ingewikkelde stijlen in ieder geval. Maria’s haar kreeg allemaal kleine vlechtjes. We hebben er wel een paar uur voorgezeten! In het begin huilde ze maar al vlug werd ze er moe van. Het resultaat is wel echt schattig. Op de terug weg naar huis wilde ze alleen maar door mij gedragen worden, ze vond zichzelf erg zielig. Echter in onze straat aangekomen wilde ze zelf lopen en begon ze te zingen en te dansen. Gisteravond ben ik uit geweest met Juliette, haar nicht en Zackary. Gezellig wat gegeten, vlees dat op straat bereid word (niet echt goed voor je buik) en gedronken. Daarna zijn ik en Zackary nog een dansje gaan doen in Vianello Nightclub.

Ja, het is fijn weer terug te zijn!

Morgen begin ik met werken in de kliniek en daarnaast gaan ik en Michael een programma maken van hoe we alles gaan aanpakken voor de Stichting Needs For Children. Dus volgende week daarover meer!

Liefs,
Kim Ntube


Ps. Voor degene die het weer hier wilt weten: het is ongeveer 35 graden dus heet maar niet benauwd. Dus ik vind het goed te doen! ;)

  • 15 Januari 2012 - 12:09

    Hannie:

    Fijn dat je weer veilig aangekomen bent. Ik heb je geen gedag kunnen zeggen maar heb met oma samen een kaarsje voor je aangestoken. Ze straalde weer. Veel plezier en ik blijf je volgen!!

  • 15 Januari 2012 - 12:24

    Mariëll:

    Hoi lieve Kim,
    Ik lag vanmorgen nog even in bed wakker te worden en was aan je aan het denken....
    Maar zoals ik lees ben je gelukkig veilig aangekomen(ja,die zweetert is dan minder....)en ben je weer helemaal in je element!!
    Heel fijn dat je zo goed weer ontvangen ben,maar had niet anders verwacht!Jij laat ook iets moois achter als je ergens weer gaat,dus dat kon niet missen!
    Maak er maar weer een mooie tijd van,ik ga dinsdag weer ff langs met Chica bij je mam!!
    Vèèl liefs en vèèl succes weer!
    Mariëll XX

  • 15 Januari 2012 - 13:29

    Marjan V.D:

    Hallo Kim,

    Wat fijn voor je dat je je eigen weer meteen thuis voelt en dat er in een korte tijd ook weer veel kan veranderen (asfalt - verbouwing) hopelijke gaat het met je stichting Needs for Children ook voorspoedig.
    Ik blijf op de hoogte via je site en wat je al allemaal gedaan hebt vindt ik TOPPIE groeten .

  • 15 Januari 2012 - 13:53

    Pa:

    He Wimke

    weer leuk om iets van je te lezen ,die kleine is goed gegroeid zo te zien op de foto , morgen weer aan de slag ,weer lekker werken.
    Zo te lezen heb je weer veel mensen gelukkig gemaakt met je cadeaus , we zijn trots op jou maar dat weet je intussen wel , ik hoop dat er veel mensen reacties plaatsen want dat is voor jou maar ook voor andere mensen leuk om te lezen .
    Wimke doe je ding en we houden van jou.

    Grt pa xxx

  • 15 Januari 2012 - 16:52

    Ruud:

    hee Kim,

    blij dat alles goed verlopen is en zo te lezen voel je je eigen weer helemaal thuis, toch mooi als je daar aan komt en dat het dan kerstmis is voor hun, dat moet je wel goed doen:) geniet ervan!

    Kus

  • 15 Januari 2012 - 17:07

    Wim Van Haaren:

    Hoi Kim!
    Wat GOED dat je weer terug bent in het jou en ook mij zo vertrouwde Kameroen, en dan met name Kumba en de Ejed Clinic. Ik hoop dat je het weer erg naar je zin hebt. Uiteraard ben ik jaloers op je! Doe je Gilbert en Esther ongelofelijk veel groeten van ons? Ze hadden heel mooi ingesproken op onze telefoonbeantwoorder rond Kerst en Oud en Nieuw, alleen waren we niet thuis. Door de verbouwing van ons huis is het er nog niet van gekomen, maar we bellen hun snel. Misschien krijgen we jou dan ook te spreken. Kim, heel veel sterkte, maar vooral heel veel plezier en succes met je werk!
    Heel veel groeten, Wim, ook namens Annemiek, Lisa en Jace.
    PS Maak a.j.b. reclame voor pidgin-lessen!

  • 15 Januari 2012 - 18:47

    Adri:

    Fijn dat je veilig aangekomen bent en dat je het weer reuze naar je zin hebt en de temperatuur liegt er ook niet om!
    Veel plezier met werken, morgen in de kliniek en tot je volgend verhaal!
    Doei en heel veel groetjes.

  • 15 Januari 2012 - 19:20

    Dorothe:

    Lieve Kim,

    Wat is de tijd snel voorbij gevlogen, maar voor jou kon het niet snel genoeg gaan! Geniet ervan meid en vooral van het feit dat je zovelen gelukkig maakt. Ik ben erg trots op je, dikke knuffel, XXX

  • 15 Januari 2012 - 20:56

    Anke:

    Hey vriendinnetje,

    Was is het fijn om te horen dat je weer veilig bent aangekomen en dat het goed met je gaat :D
    Veel plezier deze week..

    Liefs,
    Anke

  • 16 Januari 2012 - 17:23

    Harrie En Leny:

    goed om te weten dat je weer veilig aangekomen bent maak er een fijne tijd van zo te lezen hebben ze jou erg gemist ja kim daar liggen je roots iets voor andere betekenen dat kun je als geen ander heb veel respect voor je we kijken weer uit naar je volgende verslag
    veel liefs harrie en leny

  • 16 Januari 2012 - 17:23

    Harrie En Leny:

    goed om te weten dat je weer veilig aangekomen bent maak er een fijne tijd van zo te lezen hebben ze jou erg gemist ja kim daar liggen je roots iets voor andere betekenen dat kun je als geen ander heb veel respect voor je we kijken weer uit naar je volgende verslag
    veel liefs harrie en leny

  • 16 Januari 2012 - 20:46

    Cola:

    Hey Schat, Fijn dat de vlucht is meegevallen (afgezien van die zweetnek dan he ;-) ).
    Fijn dat je je plekje weer hebt gevonden. Ik moet weer even wennen aan je mailjes nu moet ik me weer attenderen dat ik me mail moet checken hihi. Schat veel plezier en geniet van iedere dag!!!

    Dikke kus Cola

  • 17 Januari 2012 - 07:46

    Carla En Cees:

    hoi Kim
    gelukkig ben je weer veilig aangekomen in Kumba.
    met al die hartelijkheid van de mensen daar zal je er weer een mooie tijd beleven.
    werk ze deze week en wij zien weer uit naar je volgende verslag.
    groetjes Carla en Cees

  • 17 Januari 2012 - 10:38

    Reinder En Rita:

    Ha kimmie,

    Goed aangekomen las ik, was toch weer een lange zit.
    Maar dat ben je zo vergeten als je weer daar bent.
    Weer veel succes daar, en geniet ervan.

    Xxxxx wij

  • 19 Januari 2012 - 12:39

    Niek :

    Hey zuss! Lekker zon zweetbal naast je hahaha! Jij vermaakt je wel zo te lezen! Fijn dat alles goed gaat! Doe de groeten aan alle ntuubkes en nzuumkes Veel succes Kim en tot skypess!
    Xxx Je Broer

  • 20 Januari 2012 - 15:36

    Irma:

    Heey meis,

    Wat super fijn dat je het daar weer helemaal naar je zin hebt :) Heerlijk 35 graden haha. Hier is het alleen maar regen! Kennelijk heeft iedereen je daar ook erg gemist. Altijd fijn zo'n warm welkom. Heel veel plezier Kim en ik hoop dat je weer veel kunt opbouwen daar!!

    Xxjessss

  • 22 Januari 2012 - 18:08

    Ina:

    Hey lieve Kim,

    Fijn weekend gehad aan het strand? (Ik had gehoord dat je daar naar toe was). Leuk dat het weer zo goed bevalt daar en we wensen je weer het allerbeste.De eerste kaart is weer onderweg naar je.
    Liefs van ons allemaal xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

HBO-verpleegkundige en oprichtster van Stichting Needs For Children

Actief sinds 27 Okt. 2008
Verslag gelezen: 642
Totaal aantal bezoekers 266437

Voorgaande reizen:

27 December 2012 - 31 December 2022

Kameroen, Kumba als woonplaats

10 Januari 2012 - 10 Juni 2012

Vrijwilligers werk & voor de stichting in Kameroen

16 November 2010 - 06 November 2011

Vrijwilligers werk in Kameroen

13 Januari 2009 - 10 Juni 2009

Stage in Kameroen

Landen bezocht: