Druk Druk Druk.. - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu Druk Druk Druk.. - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu

Druk Druk Druk..

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

10 April 2013 | Kameroen, Kumba



Sorry voor het lange wachten.. maar ik kan met trots zeggen dat dit komt door alle ontwikkelingen die plaats hebben gevonden binnen de Stichting!

Twee weken geleden naar Douala afgereisd, 2 uur rijden, om daar een vriendin te ontmoeten waar ik al twee jaar contact mee heb via facebook. Het was de eerste keer dat we elkaar zagen en het klikte ontzettend goed, alsof we elkaar al jaren kennen. Het is iemand die echt naar de toekomst kijkt en niet zoals de Kumba jongeren naar alleen vandaag en morgen zien we wel weer. Door haar ook weer veel energie gekregen om nog harder te werken voor mijn Stichting. Zij gaat me vanuit Douala helpen dus we hebben er een lid bij! =)

Vorige week veel administratie gedaan. Ik heb gemerkt dat als ik me wil concentreren dat ik dan de deur dicht moet doen van mijn kantoor. Als ik het open laat dan staat er ieder minuut een nieuw nieuwsgiering persoon binnen. Daarnaast krijgen mensen meer en meer een idee van mijn stichting en zo kwamen er vorige week enkele mensen binnen om hulp vragen. De verhalen die ik te horen krijg zijn schrijnend en ik weet dat ik ze niet overal mee kan helpen. Vaak gaat het over het geen werk hebben, geen geld verdienen, geen eten voor de kinderen en het uit huis moeten omdat de huur niet betaald is. Op zo’n moment moet ik echt sterk in mijn schoenen staan en ze wegsturen met de mededeling dat ze nergens vanuit moeten gaan maar dat ik ze bel als ik iets voor ze kan betekenen. Gelukkig kan ik ze wel blij maken met wat kleren, schoentjes en knuffels. Waardoor ze dan toch met een glimlach en vol dankbaarheid weg gaan.

Afgelopen maandag hebben we onze eerste Outreach Programma gehad. Jaja, de spirit zit erin! We vertrokken rond 2 uur met zijn vieren, ik – Michael – Zackary – Terence, naar Ikiliwindi. Dit dorpje ligt een half uur van Kumba af. Eenmaal aangekomen kwamen we, natuurlijk, in een onvoorbereid dorpje terecht. Ookal hadden we een paar dagen van te voren een brief gestuurd, niemand wist ergens van. Aangezien we dit al gewend zijn gingen we zelf meteen van start. Zackary op zoek naar kinderen, Terence in de aanslag met de camara en Mike en ik met het zoeken naar een plek voor de voorlichting. Ik en Mike hadden al vlug een huisje gevonden waar we voor mochten staan; de eigenaar had toestemming gegeven. Nadat we de spandoek opgehangen hadden komt er een man aan die helemaal furieus werd. Nee, we mochten niet zomaar voor zijn broers huis gaan staan want misschien zou hij er problemen mee krijgen. Onzin natuurlijk, hij wilde alleen maar geld. Mike en Zackary helemaal over de pist. Gelukkig konden we een paar houten huisjes verder wel zonder problemen staan. Al snel hadden we 5 kindjes in de gaten die aan ernstige huidziektes lijden. Ze bleken ook nog eens buren te zijn wat kan leiden op een overdraagbare ziekten. Hiermee moesten we dus ook zelf goed opletten. Hieronder wat foto’s van enkele van deze kindjes. Aan het eind van de dag hebben we ze transport geld gegeven om ze te laten behandelen in de kliniek op de kosten van de stichting. Rond half 4 begonnen we het voorlichtingsprogramma. We hebben veel geïmproviseerd en het ging allemaal heel goed. De kinderen waren erg alert en daardoor verliep het ook allemaal vlekkeloos. We hebben de kinderen kunnen bereiken die niet de mogelijkheid hebben om naar school te gaan. Zo stonden er kinderen tussen die eigenlijk aan het werk waren, kinderarbeid. Dit was te zien aan schalen met eten op hun hoofd. Ook aan de kleren van de kinderen was te zien dat het om een arm dorpje ging. Het was een heel succesvolle dag.

Gisteren kwamen drie van de vijf kinderen naar de kliniek voor de behandeling. Het was geweldig om te zien hoe blij ze binnen kwamen. Helemaal trots dat ze eindelijk geholpen worden en natuurlijk omdat ze mijn ‘kennen’, hahaha. Ze hadden hun beste kleren aan waardoor je niet eens zag dat ze ernstig ziek zijn. Gelukkig hoefde geen van allen te blijven en konden ze met de medicijnen naar huis. Volgende week komen ze terug voor check up. Tot nu toe hebben we de andere twee kinderen nog niet gezien. Ik hoop maar dat hun moeder het wel serieus neemt en deze kans niet laat schieten. Dus hopelijk gebruikt ze het taxigeld voor waar het gebruikt voor moet worden en niet voor haar eigen dingen. Maar dit is natuurlijk altijd een risico.

Gisteren had ik een grote verrassing!! We staan met onze stichting in de nationale krant in Kameroen, The Scoop. Het is een geweldig stuk met veel foto’s. Ik zal het proberen ergens in te scannen. Daarnaast is er ook een exemplaar op weg naar Nederland. Helemaal trots!


Hierbij mijn verhaal! Morgen weer een Outreach Programma!
Heel veel Liefs,
Kim

  • 11 April 2013 - 00:45

    Kim Van Elderen:

    Het lukt me wederom niet om de foto's te uploaden.. Dus probeer het morgen weer! Liefs

  • 11 April 2013 - 07:23

    Lisanne:

    Lieve Kim,
    Word gewoon vrolijk van je verhaal:) eindelijk gaat het weer wat beter en zijn de verhalen net als eerst. Super fijn om dat te lezen! Ga zo door meis!!!
    Kuss lisanne

  • 11 April 2013 - 11:08

    Mama:

    hé lieverd,

    Nou ik ben blij dat de spirit er weer in zit. Zo zie je maar als de boel gaat rollen ben je niet meer te stoppen. En je straald weer .......mooie foto van jou met die baby. Zo ken ik je weer.
    Heel veel geluk en succes voor de komende weken, en ga zo door meid.

    Wij hier staan 28 april met een kraam op de vlooienmarkt bij OVS voor jou stichting.
    We hopen dan weer een mooi bedrag op te halen.

    Dikke knuffel van ons papa mama en NENA LEBBER LEBBER
    XXXXXXXXXXXXXXXXX

  • 12 April 2013 - 07:32

    Anke:

    Hey Meis!
    Gelukkig is dit weer eens een heel positief verhaal!
    Je bent weer vol op bezig! En het gaat goed met de stichting zo te lezen.. En dan zo druk hebben dat je niet eens een verhaaltje kan schrijven! haha dat is een goed teken :D
    Succes!
    Kuz

  • 12 April 2013 - 12:06

    Jackie Van Vugt:

    Lieve Kim,

    wat fijn om te horen dat het goed gaat met je en met de stichting, positief nieuws heb je ook wel verdiend toch na al je harde werken daar! Super goed van je!!

    x Jackie

  • 12 April 2013 - 16:04

    Herma Hilberink En Annie Habraken:

    Hallo die Kim

    Vanmiddag is jouw moeder met het hondje in de winkel geweest. Ze was vol lof over jou met wat je toch allemaal doet. Ze bracht kaartjes mee om mee te geven aan de klanten. (visitekaartjes) Ze kwam Herma bedanken voor het maken van al die mooie vestjes en truitjes etc. We zitten nu op jouw site voor het eerst, in de wereldwinkel dit te bekijken. Op vrijdagmiddag zijn wij hier altijd aanwezig. Met de wereldwinkel gaat het best wel, het kan beter maar alle winkels hebben problemen op het moment met de verkoop. Komt door de crisis en het slechte weer. Ze voorspellen dit weekend mooi weer maar vandaag heeft het mee en dan hard geregend. We hebben enkele weken een stagiaire gehad en die is vandaag voor het laatst. Zij trakteerde op heerlijke tompoezen. Wij hopen dat het goed met jou gaat en alles naar je zin is.

    Lieve groetjes van ons en tot horens
    Herma, Annie en onze stagiaire Renee.

  • 13 April 2013 - 11:49

    Hannie:

    Wat een mooi verhaal weer en wat fijn dat je weer kinderen hebt kunnen helpen.
    Ik ben blij dat het goed gaat met je!
    Veel liefs uit Best (en Oirschot!)

  • 16 April 2013 - 09:08

    M:

    Lieve Kim,
    Sorry voor mijn late reactie,maar heb nogal erg ziek in bed gelegen.....
    Maar YES...ik lees de "ouwe" Kim weer!!!JIPPIEEEEEEEEEEEEEEE!!!
    Ga zo door!!!Fijn om te lezen dat je de draad weer helemaal aan het oppakken bent!!
    Mooie foto`s ook!!
    GO FOR IT!!!
    Liefs,Mariëll XXX

  • 19 April 2013 - 18:07

    Anneke:

    Hey Kim,
    Fijn dat het weer wat beter met je gaat! En wat heb je weer een mooi verhaal!
    Super goed ook wat je met de stichting aan het doen bent. Je hebt weer heel wat kinderen blij gemaakt! Ga zo door meis!!

    XX Anneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

HBO-verpleegkundige en oprichtster van Stichting Needs For Children

Actief sinds 27 Okt. 2008
Verslag gelezen: 892
Totaal aantal bezoekers 266472

Voorgaande reizen:

27 December 2012 - 31 December 2022

Kameroen, Kumba als woonplaats

10 Januari 2012 - 10 Juni 2012

Vrijwilligers werk & voor de stichting in Kameroen

16 November 2010 - 06 November 2011

Vrijwilligers werk in Kameroen

13 Januari 2009 - 10 Juni 2009

Stage in Kameroen

Landen bezocht: