Ik ben er! - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu Ik ben er! - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu

Ik ben er!

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

16 Januari 2009 | Kameroen, Kumba

Hier mn allereerste bericht vanuit het warme Kameroen! Ik heb zoveel nieuwe indrukken dat ik niet weet waar ik beginnen met vertellen.
Dinsdag zijn we savonds in Douala geland en ik was blij dat ik een aardige franse, van afkomst kameroenese man, naast me had zitten in het vliegtuig want hij heeft ons overal doorheen geholpen op het vliegveld. We moesten eigenlijk onze koffers openen maar hij kon ons eruit lullen anders had ik gejankt ;) De dokter en zn chauffeur hadden ons al sel in de gaten en hielpen os verder. We werden meteen geconfronteerd met het feit dat we blank zijn want iedereen wilde ons helpen met de koffers in ruil voor wat geld: Tja.. we horen heel de dag 'White men':
In Douala hebben we overnacht omdat het snachts niet veilig reizen is. Douala vond ik al heel indrukwekkend maar de dokter (Gilbert) vertelde ons dat Kumba erger zou zijn.
De trip van Douala naar Kumba was overweldigend! We passeerde palmboomplatages, de olie van die palmbomen gebruiken ze voor het koken, riviertjes en nog meer prachtige natuur. Verder vond ik het indrukkend om te zien hoe de mensen hier van heel weinig heel veel kunnen maken. Want ik langs de weg zag was echt de Afrika die we kennen van tv en bladen. Je kunt dus wel begrijpen dat het een enorme impact op me maakt. De wegen naar Kumba zijn grotendeels al geasfalteerd, het laatste stuk echter nog niet en dat was echt verschrikkelijk. Allemaal kuilen en gaten, het duurde lang voordat we dat stukje over waren.
In kumba aangekomen zie je inderdaad dat het er erg primitief is. Het huis van de dokter, waar ik 5 maanden zal verblijven, is daarentegen 'modern'. Ik en Marion delen een kamer met een klein badkamertje, goed om te doen. We leven samen met de Gilbert en zijn vrouw Esther en daarnaast nog 4 mensen: Nelson en Elisabeth (studenten) en Arnold en Rose (werken ook in de Ejed Clinic). De communicatie verloopt nog wat stroef omdat ze hier allemaal Pigin praten, dat is een raar soort engels. Dit zal ik wel moeten gaan leren aangezien de patienten hier deze taal ook spreken. De gewone engels kennen de meeste niet omdat ze geen school hebben gehad of omdat ze het gewend zijn alleen dat te praten.
Gisteren zijn we naar de Clinic gewandeld (ongeveer 30 minuten lopen) en hebben daar van Amina een rondleiding gehad. Het ziekenhuis is groter en primitiever dan ik had verwacht. Ze waren allemaal ontzettend aardig en ik heb dan ook zin om met werken te beginnen. Alleen ben ik nerveus over wat ik allemaal weet en kan, ik weet namelijk nog niet wat ze precies van mij verwachten. Maar dat is allemaal nog afwachten. We beginnen pas maandag in de clinic omdat de dokter wilde dat we eerst wat uit zouden rusten. Maar dat rusten ben ik nu al zat.. omdat we nog niet veel weten kunnen we ook nog niet zo veel.
Kumba zelf vind ik erg leuk, iedereen is erg vriendelijk. Ik ben er ondertussen wel aan gewend om 'White men' genoemd te worden, we zijn dan ook echt de enigste 2 blanke hier. De buurmeisjes kunnen ook maar niet van mn haren afblijven, haha.

Ik laat mn verhaal hier even bij want zit nu in een internetcafe en het is bloedheet! Het is hier namelijk tussen de 30 en 35 graden.
Bedankt voor jullie reacties!!

Liefs, xx

  • 16 Januari 2009 - 07:56

    Sanne (school) :

    Hee Kim!
    Echt super om te lezen, echt dat primitieve wat je wilde. Ben zeer benieuwd hoe je stage gaat bevallen! Gaat je lukken!
    liefs Sanne

  • 16 Januari 2009 - 07:59

    Anke:

    Zooooo gaaf verhaal!!

  • 16 Januari 2009 - 09:21

    Tieske:

    Eyz Kimmetje,

    Echt super zn trip! Je zult wel bruin terug komen met zn weer. Dat is beter dan sneeuw en vorst;). Heel veel succes maandag met je eerste stagedag!!!

    x Tieske

  • 16 Januari 2009 - 09:24

    Kim:

    Heel, mooi verhaal meid! Ik zal je site in de gaten houden en zo nu en dan even wat mailen!
    Ik wens je een hele mooie tijd toe!
    Liefs x x

  • 16 Januari 2009 - 11:42

    Marieke:

    hey Kim, Ik ga over 3 weken ook naar Kameroen, maar meer zuidelijker, Buea. Wellicht komen we elkaar een keer tegen, zou leuk zijn. Wil je igg een hele fijne tijd wensen daar!
    Groetjes!

    Mijn website: m_vansantvoort.waarbenjij.nu

  • 16 Januari 2009 - 12:21

    Pa:

    Heel mooi verhaal we missen je nu al maar als het jou goed gaat gaat het ons ook goed.
    veel liefs pa

  • 16 Januari 2009 - 15:46

    Annie Cox:

    Hallo Kim,

    Wat een leuk en lang verhaal. Heel veel succes volgende week met het begin van jullie echte stage.

    Groetjes,
    Annie Cox

  • 16 Januari 2009 - 15:50

    Bart:

    Hee lieverd,

    ben blij dat het goed met je gaat en dat je deze dingen allemaal mag meemaken! Ik mis je heel erg, maar ik weet dat het allemaal goed komt!

    Dikke kus van mij (L)

  • 16 Januari 2009 - 15:50

    Frankl & Mariel:

    Hoi Kim indruk wekkend verhaal ik heb het met volle aandacht gelezen.we hopen dat je hele stage goed gaat verlopen.hoop maar dat je ook veel vrije tijd hebt zodat je zeker van dat mooie natuur mag gaan genieten.we gaan van je horen.
    XX

  • 16 Januari 2009 - 16:41

    Ans:

    Hallo Kim,
    Wat leuk om zo snel al iets van je te lezen vanuit
    Kameroen! Veel succes maandag op je eerste werkdag.

    liefs ans & leen

  • 16 Januari 2009 - 16:46

    Jolanda:

    Hallo Kim,
    Een aantal jaar geleden heb ik, net als jij, in de Ejed clinic stage gelopen. Ik vind het leuk om reisverslagen te volgen, het is allemaal zo herkenbaar! Doe Gilbert en Esther de groetjes van mij,
    veel plezier daar, groetjes Jolanda

  • 16 Januari 2009 - 16:46

    Wil En Ina:

    Hee lieve Kim,

    Wat leuk om al iets van je te horen en om te lezen hoe je reis is verlopen. Het ga je goed.
    Succes maandag.
    Liefs.

  • 16 Januari 2009 - 18:21

    Mama:

    he lieverd
    kei fijn om je verhaal te lezen nu weet ik wat meer over de situatie daar. ik hoop dat het een leuke tijd gaat worden voor jou en marion. heel veel succes aanstaande maandag op je eerste werkdag.
    knuffels en een dikke kus mama

  • 16 Januari 2009 - 21:19

    Marian:

    hey Kim,
    wat een verhaal/avontuur.
    ik kan me voorstellen dat ze niet van je lange mooie blonde haar af kunnen blijven, White Woman. Veel succes in Kameroen, werk met zin, maar geniet ook van het land, de bevolking, de natuur. Pas goed op jezelf.
    doeidoei
    Marianxxx
    Jack en Rob Bas

  • 17 Januari 2009 - 04:44

    Ingrid En Dan:

    Hoi kim
    we zijn blij dat alles met de reis goed is verlopen. En dat het is je zoals je je had voorgesteld.Wel jammer dat je niet eerder aan de stage kan beginnen. We weten dat je daar op wacht. Maar maandag kan het dan eindelijk zover. We wensen je heel veel succes en vooral veel plezier met je stage.
    dikke kus

  • 17 Januari 2009 - 08:15

    Marianne (school):

    Heej Kim!

    Echt super om te lezen wat je tot nu toe al allemaal hebt meegemaakt! Kben benieuwd naar de verhalen van je stage. Veel suc6, maar voor veel plezier!

    xx Marianne

  • 17 Januari 2009 - 10:36

    Niek:

    Ja nu sta ik aan de andere kant, wel vreemd. Ik ben ben blij dat je het naar je zin hebt en hoop dat je een flinke brok ervaring, kennis en vooral plezier opdoet. Dikke kus en ik spreek je snel!!
    je broer xxxxxx

  • 17 Januari 2009 - 15:04

    Harry,Miran,Mike Liz:

    Hey Kim,

    Het is een hele ervaring!Knap van je!We gaan je komende maanden volgen!We wensen je heel veel succes maandag op je eerste werkdag!
    Tot snel.

    X van ons

  • 17 Januari 2009 - 15:53

    Loes:

    haa mede afrika ganger!
    warm he:)!
    so, klinkt allemaal wel erg primitief bij jullie!
    wij zijn nog niet in het ziekenhuis geweest, maar ik kan me voorstellen dat je onderweg al veel indrukken hebt opgedaan. dat was bij ons iig wel zo, lijkt net een film.
    meid zet m op met je stage, maak er wat van!!
    byebyexx

  • 18 Januari 2009 - 10:48

    Nicole:

    Hey Kim,

    Geniet van jullie avontuur... it's one in a live time dat jullie dit meemaken. probeer er daarom alles uit te halen wat er in zit.
    Veel succes maandag.
    Het gaat jullie vast lukken wij hebben er alle vertrouwen in!!!!!

    Groetjes Nicole en Timothy

  • 18 Januari 2009 - 13:18

    Adri:

    Hoi Kim,
    Heb je verhaal met plezier gelezen, prachtig al die ervaringen!
    Alles is nog wennen, maar dat gaat jou vast en zeker lukken!
    Zal het zeker blijven volgen en kijk al uit naar jou volgende verslag.
    Groetjes Adri.

  • 18 Januari 2009 - 16:31

    Bo & Britt:

    He kim
    Leuke site,
    gaaf verhaal wij hopen dat er nog veel meer verhalen komen

    Groetjes Bo & Britt

  • 18 Januari 2009 - 20:37

    Timo :

    hee hallo kim leuk om te lezen dat je goed aangekomen bent.pas goed op jezelf en ik kom wel vaker kijken
    doei
    gr timo

  • 18 Januari 2009 - 20:59

    Nancy:

    Hoi Kim, wat leuk om je verhaal te lezen. Hoop dat je het enorm naar je zin zult hebben en dat je er natuurlijk veel van leert! Ik hou je site in de gaten. Ik ben benieuwd naar je foto's, deze zijn al leuk iig. Veel plezier!

    (k) Danny en Nancy xxxx

  • 18 Januari 2009 - 21:38

    Jolanda Vd Pasch :

    Hoi Kim,

    Fijn om te lezen dat je goed bent aangekomen. Leuk verhaal, hoop dat er nog veel zullen volgen. Heel veel succes morgen met je stage, en geniet er vooral van.

    heel veel groetjes, Jolanda en ook van Paul.

  • 19 Januari 2009 - 10:09

    Joen:

    Heeey Kameroenees ;)Vandaag je eerste officiele stagedag? Bart houdt mij uiteraard op de hoogte van hoe het met je gaat daar.. Mooi dat alles goed met je gaat! Ook al veel mensen leren kennen hoorde ik?! Heel veel succes deze week en de andere weken ook haha :) En morgen moeten we een overwinning behalen in de zaal zonder onze trouwe supportster.. Haha nee moet lukken!! Spreek je!

    X Joen

  • 19 Januari 2009 - 15:03

    Marieke:

    Hey Kim, jullie mam had een blaadje met jou gegevens in Afrika aan st Joris gegeven dus nu kan ik je site mooi in de gaten houden! Je hebt een mooi verslagje geschreven. Ik hoop dat je het naar je zin hebt en veel leert! Vandaag is je 1e werkdag hoorde ik van je vader...hoop dat het is meegevallen! Succes met alles! Liefs Marieke (van afdeling de baest)

  • 19 Januari 2009 - 15:43

    Oma Mam:

    Lieverd,
    fijn goed nieuws van je te vernemen.Ik heb de foto's gezien ook jullie slaapkamer,valt ontzettend mee.
    Veel succes met je studie! Knuffels & Kusjes
    Oma Mam.

  • 19 Januari 2009 - 17:35

    Alice & Dennis:

    Hey Kim!
    Het klinkt echt allemaal super gaaf! En ook leuke foto's! Heel veel succes nog en we houden je site in de gaten!

    Liefs, xx.

  • 20 Januari 2009 - 08:42

    Chayenn:

    Hee kim !

    Leuk om zo te lezen hoe het daar met je gaat !
    Ik wens je nog veel plezier daar,

    Liefs Chayenn

  • 20 Januari 2009 - 10:35

    Jan & Mariëll:

    Lieve Kim,
    Fijn dat je goed bent aangekomen,die reis op zich was al een heel avontuur!!pfffff...
    Wij wensen je heel veel succes daar en hopen dat je er veel ervaring opdoet,maar daar ben ik niet bang voor!!
    Maak er een mooie tijd van!!We zullen je blijven volgen!!
    Veel liefs en een hele dikke XXXXXX Mariëll Franken

  • 20 Januari 2009 - 12:50

    Jolien:

    Hee Meiske!

    Blij dat je heel aangekomen bent! Dat huis ziet er prima uit en nou maar hopen dat je de taal een beetje leert spreken en ik denk dat je niet hoeft te twijfelen aan jezelf hoor;) Die mensen zijn hartstikke blij met jou!

    Groetjes en liefs x Jolien en Bart

  • 20 Januari 2009 - 14:26

    Myrthe:

    Heey meid!

    Ik hoorde van Bart dat de eerste dag best zwaar was..Ik hoop dat je het toch goed naar je zin hebt daar! Ben benieuwd naar je volgende bericht + foto's!

    Dikke kus

  • 22 Januari 2009 - 16:35

    Carla En Cees:

    hallo Kim
    wat zal dat een ervaring voor je zijn en wat een mooi verhaal
    veel succes met je stage en maak er een mooie tijd van.
    we zullen je site in de gaten houden en gaan zaterdag bijpraten met je ouders
    groetjes Carla en Cees
    pootjes van Tara en Kira

  • 22 Januari 2009 - 17:50

    Frank & Mariel:

    mooi uitzicht hoor zo naar het strand.
    Maar maandag begint mijn stage.
    Ga van je horen.

  • 23 Januari 2009 - 17:56

    Arno En De Kids:

    heey,
    hoe gaat het daar, hier gaat het goed. lekker weertje daar hier niet zo allemaal buien en nog niet eens 1 staaltje zon :(

    xx-arno en de kids-xx

  • 23 Januari 2009 - 18:58

    Jan & Carla:

    Hoi Kim
    Fijn te horen (lezen) dat je goed bent aangekomen. Het is ten slotte een heel eind.
    Wat een geluk dat je al meteen een soort gids in het vliegtuig tegen kwam. Heel veel succes met je stage en pas een beetje op je zelf.
    Groetjes


  • 31 Januari 2009 - 20:50

    Marjan (Collega Pa):

    Hallo Kim Hoorde van jullie pa dat we jouw kunnen volgen dus dat doe ik . Lees al wel dat je veel mee hebt gemaakt maar ook dat je al vrienden hebt. Nou het ga je goed en geniet ervan groeten Marjan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

HBO-verpleegkundige en oprichtster van Stichting Needs For Children

Actief sinds 27 Okt. 2008
Verslag gelezen: 489
Totaal aantal bezoekers 266691

Voorgaande reizen:

27 December 2012 - 31 December 2022

Kameroen, Kumba als woonplaats

10 Januari 2012 - 10 Juni 2012

Vrijwilligers werk & voor de stichting in Kameroen

16 November 2010 - 06 November 2011

Vrijwilligers werk in Kameroen

13 Januari 2009 - 10 Juni 2009

Stage in Kameroen

Landen bezocht: