Mijn eerste werkweek - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu Mijn eerste werkweek - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu

Mijn eerste werkweek

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

25 Januari 2009 | Kameroen, Kumba

Mijn eerste werkweek zit er op en ik kan je zeggen dat het veel indruk op me heeft gemaakt. De eerste dag was niet gemakkelijk aangezien alles nieuw was en ik het systeem er nog niet kende. Toch begon ik diezelfde dag al met intramusculair injecteren en mocht ik enkele patiënten screenen. Dit houd in dat je van een persoon zijn gewicht, pols, bloeddruk en temperatuur afneemt en dan noteert wat voor klachten deze persoon heeft. Daarna moet je deze informatie doorgeven aan de arts en die beslist wat er verder met deze persoon gebeurt. Ik vond het erg moeilijk om met mensen te communiceren over hun klachten omdat zij vaak alleen pigin praten en moeilijk normaal engels kunnen. Ik heb wel al wat woorden geleerd zoals 'nahow' (hallo, hoe gaat het), 'idihot?' (Doet het pijn?) en asha (sorry). Dus het begint al wat te worden ;).
De eerste dag werd ik ook meteen geconfronteerd met de wondverzorging, en wel bij een verschrikkelijke open wond. Ik moet nog erg wennen aan de pus en de geur die van zo'n wond afkomt. Toch vind ik dit ook erg interessant maar het zal nog even duren voordat ik zelf zo'n wond ga verzorgen. De werkwijze van de verpleegkundige hier verschilt toch wel met die van ons, maar hier leren we allebei alleen maar van.
Woensdag had ik al m'n eerste operatie waarbij ik mocht gaan kijken. Het was een operatie voor het verwijderen van de appendix (de blinde darm). Het was ontzettend interessant en leuk om te zien. En ja.. Ik ben overeind gebleven ;). De dokter vertelde dat we na een paar operaties de rol van Amina zullen gaan overnemen en dat betekent het assisteren bij de operatie.
Vrijdag was er nog een leuke verassing want ik werd geroepen om bij een bevalling aanwezig te zijn. De vrouw was in haar laatste fase van de bevalling en dus zou het kindje zo geboren worden. De vrouw was ontzettend aan het gillen en slaan en dus verspeelde ze enorm veel energie. De vroedvrouw werd hier kwaad om en begon op haar beurt te schreeuwen. Wat een toneelspel was het zeg. Maar ik begreep de vroedvrouw wel want het hoofdje van het kindje was al te zien en dus moest de vrouw doorzetten met persen. Uiteindelijk is er een gezond jongetje geboren. Maar niemand reageerde hier echt op, dat kwam pas toen de placenta eruit was. Dit is namelijk omdat het verwijderen van de placenta een kritieke fase voor de moeder kan zijn. Toen ook dat achter de rug was bedankte de vroedvrouw onze lieve heer en werd de nageboorte in een plastic zakje gedaan. Dit word dan meegegeven aan de familie zodat zij het kunnen begraven. Ook heel apart.
Verder heb ik deze week veel patiënten meegemaakt die Malaria hadden. Een heel klein meisje heeft veel indruk op me gemaakt. Ze kwam namelijk de ene dag heel ziek binnen dat ik dacht ‘die heeft het niet lang’, en de andere dag huppelde ze alweer rond. Het is dus mooi om te zien hoe vlug mensen kunnen opknappen van een infuus of wat tabletjes. Daarnaast het ik deze week geleerd om een intraveneuze injectie te geven, dat wil zeggen een injectie via de ader.

Zoals je al leest heb ik dus al veel meegemaakt in mijn eerste week. Ontzettend leuk, leerzaam maar ook erg moeilijk. Het zijn toch steeds weer hele nieuwe indrukken en ervaringen en deze moet je dan toch even vlug weer een plekje geven. Dan is het toch wel fijn dat je met zijn tweeen bent.
Naast deze week in het ziekenhuis heb ik natuurlijk ook een week in het huis achter de rug. Het is heel gezellig met zijn alle en er komen regelmatig wat logees langs dus leren we veel mensen kennen. Echter is er in Kumba niet zo heel veel te beleven en dus moeten we nog even zoeken naar hoe we onze vrije tijd invullen.
We zijn gisterenochtend naar de markt geweest met een vriendin genaamd Becky. Wat gigantisch groot en druk was het zeg.. Ik heb mijn ogen uitgekeken daar. Ik en Marion hebben allebei een stof uitgezocht waarvan Becky voor ons een traditionele jurk van gaat maken. Super leuk dus!
Ik kom net van de kerk vandaan. Hier wil ik iedere week heen! Dit omdat ik de hele mis een groot feest vind. Het is gewoon leuk om te gaan omdat iedereen gezellig mee zingt en danst. Echter duurt het wel lang, namelijk 2 tot 3 uur, aiii..

Het is hier in Kumba nog steeds heel erg warm, rond de 30 graden. Wel heeft het hier heel erg geonweerd en geregend. Maar dat scheelt de volgende dag weer met stof!

Ik heb het dus nog steeds erg naar mijn zin en het begint meer en meer te wennen. En met jullie reacties en berichtjes kan ik het hier wel volhouden!

Heel veel liefs, xx

  • 25 Januari 2009 - 12:52

    Bart:

    Echt super gaaf dat je ook al een bevalling hebt meegemaakt! Jij gaat het zeker maken daar lieverd!
    Hou van je!!xxxx

  • 25 Januari 2009 - 12:57

    Bart:

    Echt super gaaf dat je ook al een bevalling hebt meegemaakt! Jij gaat het zeker maken daar lieverd!
    Hou van je!!xxxx

  • 25 Januari 2009 - 12:58

    Pa,ma En Niek:

    Super leuk om te lezen wat je deze week allemaal hebt meegemaakt,
    we zijn trots op jou en Marion.ga zo door, heel veel groetjes en kusjes van ons.

  • 25 Januari 2009 - 14:44

    Joen:

    Heej Kim!

    Zeker vet om zo'n operatie mee te maken! Weet niet of ik het zelf aan zou kunnen om erbij te zijn, maar lijkt me wel zeer boeien ;) Verder gaat ook alles goed daar zo te lezen?! Bart en ik vermaken ons hier prima, maar we missen je wel uiteraard! Succes met de lange terugtocht vanaf het internetcafé straks en de groetjes :)

    Xx Jeroen

  • 25 Januari 2009 - 16:14

    Anke:

    Heeeey meis,
    Ooo weer zon mooi verhaal!
    Geweldig!! Maak meer fotos :P
    Kben echt benieuwd naar je volgende story!!
    Suc6 in je 2e werkweek!
    Kuz

  • 25 Januari 2009 - 17:27

    Liz En Fam.:

    Hey Kim, Super verhaal! Zeker gaaf dat je daar bent om deze mensen te helpen.Je zult er veel van leren! Er gaaf dat wij deze mooie verhalen van jou kunnen lezen!

    Liefs Liz en familie

  • 25 Januari 2009 - 17:45

    Ans :

    Oh, Kim wat een mooi verhaal heb je weer geschreven. Ik ben echt onder de indruk van wat je daar allemaal doet! En dan ook nog een bevalling meemaken....Super leuk natuurlijk! Een fijne werkweek maar weer en pas goed op jezelf!
    Liefs, ans en fam.

  • 26 Januari 2009 - 05:31

    Ingrid En Dan:

    ik ben de week goed begonnen want ik heb vanmorgen met veel plezier je verslag gelezen. Het doet me goed dat je je draai aan het vinden bent.Ik wist dat je het kan en jij bewijst het. Veel liefs dikke kus en tot volgende week ingrid

  • 26 Januari 2009 - 12:30

    Jan & Mariëll:

    Lieve Kim,
    Bart vertelde me dat je weer iets geschreven had,dus maar snel gelezen!!Boeiend zeg al die ervaringen daar,wat voor ons allemaal hèèl normaal is,is voor daar ver weg...
    We blijven je volgen en zijn blij dat je het goed naar je zin hebt!!
    Maak er een mooie tijd van meid!!
    Ook ik ben trots op je hoor!!
    Liefs en een dikke XXX Mariëll Franken

  • 26 Januari 2009 - 16:14

    Antonet En Fam.:

    hoi kim

    fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt.
    we kijken uit naar je volgende verslag.
    keep up the good work!
    veel groetjes van ons

  • 26 Januari 2009 - 17:53

    Annie Cox:

    Hallo Kim,

    Je hebt er wel een lang verhaal van gemaakt. Heel leuk om te lezen. Ik ben blij dat jullie nu toch een beetje beginnen te wennen. Heel veel succes de komende week.

    Groetjes, Annie Cox

  • 26 Januari 2009 - 18:56

    Marloes:

    Hey meis!

    Wat heb je al veel meegemaakt zeg :D Fijn dat het goed met je gaat en dat de mensen zo aardig voor je zijn! Heel veel succes met je stage en veel plezier!

    Liefs xx Marloes

  • 26 Januari 2009 - 20:39

    Nicole:

    Hey Kim,

    Wat een ervaringen al de eerste week! Jullie hebben al een hoop gezien en meegemaakt in het ziekenhuis.
    En zelf al vrienden gemaakt, Marion vertelde dat Becky voor jullie kleding ging maken. Ben benieuwt hoe het jullie zal staan.
    Veel plezier komende week met werken, en dan anderen leuke dingen die jullie gaan ondernemen.

    Groetjes Nicole en Timothy
    (zus van Marion)

  • 26 Januari 2009 - 21:20

    Tessy:

    Ha die Kim,

    Wat een verhalen al zeg! Jeetje wat kan je veel meemaken in 1 week. Geloof goed dat het veel indruk op je maakt. Maar zo te lezen gaat het je allemaal goed af! Echt knap hoor! Heel veel succes nog verder!

    Liefs xx Tessy

  • 27 Januari 2009 - 09:42

    Aniek En Esther:

    Heeeey Kim en Marion!

    Wat een ervaringen al en dat in de eerste week!:D Leuk Leuk! Zo te zien is het wel wat primitief, maar een hele uitdaging! Maak er wat leuks van en geniet er van!

    Liefs Aniek en Esther (die weer bijna vrolijk naar school kunnen gaan:P)

  • 27 Januari 2009 - 11:11

    Selma:

    hee meissie!

    wat een ervaringen zeg!
    GEWELDIG! En ik denk dat er nog heeel veel bij gaan komen!Ben echt trots op je:) ik hou de site in de gaten, ben benieuwd wat je nog meer gaat mee maken!
    SU6 dar en natuurlijk veel plzier!

    dikke kuss,

  • 27 Januari 2009 - 18:11

    Adri:

    Hoi Kim
    Supergaaf wat jij allemaal meemaakt zeg!!
    Wat een ervaringen,lees iedere keer weer met veel plezier!Groetjes van ons allemaal.

  • 28 Januari 2009 - 09:19

    Wieny:

    hoi kim, ik heb net je berichten gelezen! erg indrukwekkend. hier vriest het weer een paar graden dus een groot verschil met de temperaturen bij jou. ik blijf op de hoogte via jouw berichten ik vind dat erg leuk. nou de groetjes van wieny en tot het volgende bericht.

  • 29 Januari 2009 - 13:39

    Opa En Oma Van Bart:

    Bart heeft ons uitgelegd hoe we jou kunnen bekijken.We gaan nu telkens even kijken naar het nieuws Heel veel succes .groetje.
    opa.

  • 29 Januari 2009 - 14:51

    Er, Clau En De Kids:

    Hallo Kim,
    Wat een ervaring zeg, wat je al in een week gedaan en geleerd hebt.
    Ben straks even bij je moeder langs geweest en die verteld dan ook heel trots wat je allemaal al gedaan hebt.
    Petje af hoor Kim.
    De site is ook heel leuk om te lezen wat je zoal mee maakt.
    Groetjes van ons en flink schrijven hoor!!

    PS ziet er leuk uit zo de was zittend doen. HAha

  • 29 Januari 2009 - 15:34

    Oma Mam:

    Ben trots op je!
    Petje af voor je inzet en werk t.b.v.de Kameroeners.Ik zal trachten je verrichtingen te volgen.
    Geweldig.
    Veel liefs & Kusjes Oma Mam.

  • 30 Januari 2009 - 16:59

    Myrthe:

    Heey Kim!

    Al zo veel meegemaakt in zo'n korte tijd! Dat beloofd wat;).. Dat gaat helemaal goed komen met jou!

    Kus Myrthe

  • 30 Januari 2009 - 17:55

    Paul:

    hey zit je blog te lezen. Zal je op de hoogte brengen van Nederland. Het vriest hier s´nachts behoorlijk dus een verschil met jouw weer daar. Verder neiuws is dat U2 een neiuwe single op de markt heeft (get on your boots) 2 maart verschijnt het nieuwe album (zal je moeder blij mee zijn).
    Verder maakt Nederland zich druk om met welk nummer de Toppers naar het songfestival moeten. Lekker belangrijk als je leest waar in Kameroen de problemen werkelijk om gaan.
    Tot zover Nederland
    Grtjs.
    Paul.

  • 01 Februari 2009 - 08:40

    Leny En Harrie:

    hoi kim
    we zijn nu je verslagen aan het lezen wat heb je al veel meegemaakt daar we zijn erg trots op je het is maar goed dat je de uniformen hebt want als ik het zo lees gaat het er niet zo hygienisch aan toe heel veel groetjes harrie en leny

  • 01 Februari 2009 - 10:05

    Carla_Jan:

    je maakt er zo te lezen van alles mee. Het een al leuker dan het andere ,maar dit hoort erbij. Zo krijg je een brede ervaring. Mooi toch.
    Groetjes Carla en Jan

  • 01 Februari 2009 - 10:52

    Daan & Jis:

    Hey nichtje!
    Bevalt het nog allemaal goed in Kameroen?
    We hopen dat het daar een stuk warmer is dan hier want hier is het niet erg mooi.
    We missen jou erg bij het zaalvoetballen want sinds jij en Jis geen duo meer zijn op de tribune gaat het maar bergafwaarts me De Salamander;)

    Waar blijft trouwens je nieuwe verhaaltje??

    Kus Jis & Daan

  • 01 Februari 2009 - 15:36

    Angelique En Tiny:

    Hoi Kim, Allereerst heel veel groetjes van ons. We hebben je verslag gelezen, wat een ervaring al in die eerste korte periode.Dat gaat heel wat beloven. Veel ervaring zul je er zeker opdoen.We vinden de side helemaal top en zullen het zeker blijven volgen.Zo zijn we er ook een beetje bij.Vanuit ons koude kikkerlandje (3 graden)doen we je heel veel warme groetjes. Tot gauw! doei.

  • 01 Februari 2009 - 16:15

    Frank & Mariel:

    je kleren zullen nu wel erg schoon zijn onze complimenten dat het je nog goed gaat

  • 01 Februari 2009 - 18:08

    Paul:

    Vandaag nog steeds koud. Met opa Sonja gaat het goed. Zit in een hele mooie kamer. Verder is Daan begonnen met zijn stage in Catharien.
    Bart is ook in orde maar zaalvoetbal gaat wat minder. Weinig vertrouwen dus weinig winnen.

    grtjs


  • 02 Februari 2009 - 16:28

    Sanne (van Kobus):

    Hey Kim,

    Leuk om je verslagen te lezen! Je hebt er zo een super mooie ervaring bij en je leert veel! Ga nog veel genieten, want de tijd is zo voorbij.

    Groetjes Sanne

  • 04 Februari 2009 - 19:12

    Tugba:

    Kimmetje,

    meid wat een super stage maak je mee! k word eerlijk gezegt jaloers;)
    ik moet de hele dag op de kantoor zitten en boekhouden! en jij zoveel interessante dingen beleven! meid je weet dat k TROTS op je ben;)

    IK MIS JE HEEL ERG!

    heel veel Liefs Tugba,
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 22 Maart 2009 - 15:11

    Opa En Oma Van Bart:

    Kim hartelijk gefeliciteerd met je 21 ste verjaardag.Hoe gaat het nu met je.We hoorden van Bart dat je ziekbent geweest.Een hele fijne dag met je vrienden daar
    groetjes opa en oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

HBO-verpleegkundige en oprichtster van Stichting Needs For Children

Actief sinds 27 Okt. 2008
Verslag gelezen: 487
Totaal aantal bezoekers 266665

Voorgaande reizen:

27 December 2012 - 31 December 2022

Kameroen, Kumba als woonplaats

10 Januari 2012 - 10 Juni 2012

Vrijwilligers werk & voor de stichting in Kameroen

16 November 2010 - 06 November 2011

Vrijwilligers werk in Kameroen

13 Januari 2009 - 10 Juni 2009

Stage in Kameroen

Landen bezocht: