Het blijft genieten hier!!!! - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu Het blijft genieten hier!!!! - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu

Het blijft genieten hier!!!!

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

02 Februari 2009 | Kameroen, Kumba

Een werkweek volle nieuwe en indrukwekkend dingen! De week begon met een operatie aan een hernia. Dit is een scheur in de buikspier waardoor de darmen naar buiten kunnen komen, het is dan ook een noodzaak dat het geopereerd word. Echter vond ik de operatie enorm ingewikkeld. Ik heb dingen gezien waarvan ik niet wist dat je ze had. Toch wel weer erg leerzaam en leuk dat je het mee kunt en mag maken. De narcose van de man was toch wel een aparte ervaring. In het begin reageerde de man namelijk nog op pijnprikkels en ook toen de arts begon te snijden. Gelukkig kon de anesthesist me later gerust stellen dat hij hier niks meer van zou weten als hij wakker zou worden. En dat was ook zo het geval, tegen het einde van mijn dienst was hij alweer goed bij en buurten die weer honderduit. Echter had ik wel een dagtaak aan die man want ik moest om de 15 minuten de vital signs afnemen, dus bloeddruk, pols en temperatuur. Maar goed, dat is wel erg belangrijk! Verder deze week weer veel malariapatientjes gehad en mensen die voor een injectie kwamen. Ik wen er steeds meer aan en zelfs ik kan al aan iemand zien of die malaria heeft of niet. Dus ik leer hier een hoop over de tropenziekten en de manier van injecteren met heel erg steriele spullen. Daarnaast leer ik hier ook om te gaan met emergencies, regelmatig komt er iemand binnen die buiten bewustzijn is! Maar na een dag zijn die vaak alweer opgeknapt, glucose doet hier heel veel! Een noodgeval die me ontzettend veel indruk op met heeft gemaakt is die van een man die binnenkwam met zijn hand onder het bloed en bebloede lappen. Toen Mister John (ook een dokter) de lappen eraf haalde kwam er een middelvinger tevoorschijn waar je akelig van werd. Zijn eerste kootje lag er voor de helft af en dus besloot de dokter dat het geamputeerd moest worden. Zijn bot van het eerste kootje werd gebroken en er op een ruwe wijze uitgehaald, gelukkig was die wel verdoofd!! Vervolgens werd de (halve) vinger gehecht en kon mister John door met de volgende 2 vingers. Een ervan moest alleen maar gehecht worden en de andere zou vanzelf helen. Ik heb de man vandaag weer gezien en de wond zag er verzorgd en schoon uit, dus dat doet me dan toch weer goed.
De midwife van de kliniek is donderdag ook opgenomen in het ziekenhuis, met malaria en volgens mij nog wel wat meer. Echter kregen we zondag het slechte nieuws dat ze is overleden. Dit is een groot verlies voor het ziekenhuis want het was de enige verloskundigen.
Dit waren we l de verhalen die het meeste indruk op me hebben gemaakt.
Dus zoals je leest een ontzettend drukke week achter de rug, zowel op het werk als in mijn vrije tijd. Vorige week wist ik maar niet hoe ik mijn vrije tijd in moest vullen en nu weet ik niet hoe ik vrije tijd kan maken. Woensdag was Frank, een vriend van ons, jarig en daar zijn we naartoe geweest. Al hebben we wel lang moeten zoeken voor een kado, want waar kun je hier nu een kado kopen! Gelukkig gaf Arnold de tip om eens op de markt te gaan kijken voor een blouse. En ja hoor, we hebben er een kunnen vinden en we hebben meteen Nelson, die met ons mee was, ook een blouse kado gedaan. Ze zijn hier dan wel meteen heel dankbaar!! Vrijdag zijn we samen met Becky wat gaan drinken. Je hebt hier een Kumba heel erg veel kroegjes, het houd dan niet zoveel in maar het is wel heel erg gezellig. Verder wil iedereen je dan leren kennen en iedereen is heel geinterreseerd. Ik heb me dus goed vermaakt die vrijdag.
Zaterdag was het een dag die zoveel indruk op me heeft gemaakt en die zo vermoeiend is geweest dat ik er nu nog kapot van ben. Sochtends vertrokken Marion, Franklin, Nelson en ik rond 10 uur naar het Lake wat op die 3 uur loopafstand van het huis is. We zijn natuurlijk met de taxi gegaan want dat is hier maar voor een prikkie. Echter waren de wegen nogal modderig omdat het hier deze week regelmatig savonds gestormd heeft. Dit maakte dus dat de taxi zo nu en dan kwam vast te zitten en we weer moesten gaan duwen. Eenmaal bij het meer aangekomen heb ik mijn ogen uitgekeken. Wat een prachtige natuur en wat een ongelooflijke stilte was het daar zeg. Nelson wilde gaan vissen maar is daar al gauw mee gestopt aangezien hij geen echte wormen kon vinden en het dus geen zin zou hebben. Toch lieten we het hier niet door verpesten en zijn we met een kano het meer overgestoken. Aan de andere kant van het meer was namelijk een heel klein dorpje waar bijna nooit iemand kwam. Want primitief was het daar zeg! We hebben ook maar meteen een bezoekje gedaan bijde chief, die ons heel dankbaar was dat we er waren. Echter was het dorpje maar klein en zaten we na een uur weer in de kano terug naar de andere kant van het meer. Heerlijk was dat, als enigste op een enorm groot meer. Alleen de muggen waren daar enorm actief en daarom moesten we ook lange kleren dragen. Moet je nagaan dat je in je warme kleren in de bloedhete zon op een meertje zit, uniek toch¬! Op de terugweg hadden we problemen met de auto waar we dus een tijdje op moesten wachten. Maar ook daar kon ik zelfs van genieten! We waren hierdoor iets later thuis als gepland en dus moesten we binnen een uur weer klaar staan om te vertrekken naar de vrienden van Arnold waarmee we op stap zouden gaan. Eerst wat wezen drinken in wat cafeetjes en daarna naar de Nightclub Blush! Ik stond ervan te kijken hoe de jongens dansten, heel anders als in Nederland. Ze hebben hier een ritmegevoel en ze gaan hier ook echt voor het dansen op stap. Ontzettend gezellig dus! Om 5 uur lag ik in mn nest en om half 8 ging mijn wekker want ik wilde natuurlijk wel weer naar de kerk!
Vandaag weer begonnen in het ziekenhuis en Marion en ik hebben allebei een richting moeten kiezen die we de komende maand gaan volgen. Marion gaat de medische kant in en ik richting de Chirurgie. Voor mij de komende tijd dus veel wonden!

Ik heb het hier ontzettend naar mijn zin en mis het koude Nederland nog totaal niet! Ik heb namelijk gehoort dan het weer onder de nul zit daar, nou hier is het boven de 30 met af en toe een stortbui. Heerlijk dus!
Heel veel liefs vanuit het geweldige Kumba!
Kim xx
(Mijn bijnaam = Ntube .. heeft de dokter met een paar uur geleden gegeven, het is een Bakossi naam)

  • 02 Februari 2009 - 18:24

    Miranda En Fam.:

    Hey Ntube, weer een rpachtig lang verhaal.Jij maat veel mee daar en zult wel moe zijn van al die indrukken s´avonds!Fijn om te lezen dat het goed met je gaat !Toi toi toi.

    XX van ons

  • 02 Februari 2009 - 20:37

    Bart:

    Weer een mooi stuk lieverd, Ben egt ontzettend trots op je! Het is ook echt geweldig wat je daar meemaakt zeg!!!Geniet ervan!!!Ben erg blij dat het zo goed met je gaat!
    dikke kus xxxxxx Bart (L)

  • 02 Februari 2009 - 20:46

    Pa Ma En Niek:

    Je hebt een drukke week achter de rug. weer een mooi verhaal, ik hoop dat je straks nog wel naar huis komt!!!, maar we zijn blij dat je het zo naar je zin hebt.
    grt xxx van ons en een knuffel van kira.

  • 03 Februari 2009 - 10:54

    Jan & Mariëll:

    Ja,nou dat wilde ik dus ook zeggen.....als je straks nog maar naar huis terug wilt!!!hihihi...maar daar hoeven we denk ik nou ook weer niet bang voor te zijn!!
    Wel kei fijn dat het zo goed met je gaat en je je draai gevonden hebt!!!
    Zet zo door meis,we blijven in gedachten bij je hoor!!
    Veel liefs,van ons xxxx

  • 03 Februari 2009 - 11:35

    Ingrid En Dan:

    hoi kim,
    fijn dat je zoveel mooie indrukken krijgt daar.
    De natuur is daar heel indrukwekkend. Geniet ervan en maak aub veel foto's.
    Jullie verhalen zijn erg mooi om te lezen.

    Veel liefs en kusjes.
    ingrid en dan

  • 03 Februari 2009 - 16:31

    Dorus En Truuske:

    vanmiddag met de honden naar je moeder geweest en hoorde waar je zat en meteen maar alles gelezen wat een belevenissen en fijn dat je het zo naar je zin heb groetjes walter hilda

  • 03 Februari 2009 - 16:58

    Myrthe En Berry:

    Heey Kim!

    Echt geweldig wat je daar allemaal meemaakt! En dat alleen nog maar ik die korte tijd..
    we kijken nu al uit naar je volgende verhaal!
    Kus Myrthe en Berry

  • 03 Februari 2009 - 17:51

    Anja:

    hoi kim
    alles goed super gaaf
    xxxxxxxxxxxxxx anja

  • 03 Februari 2009 - 19:39

    Erwin,Clau En Kids:

    Hallo Kim,
    Weer een ervaring rijker.
    In je vrije tijd zou ik bijna denken dat je op vakantie bent.Haha!!
    Je pikt het in ieder geval wel mee en dat neemt niemand je meer af.
    Blijf lekker schrijven.
    Misschien een idee om eens over deze periode een boek te gaan schrijven, want dat gaat je ook goed af net als de rest. Ben blij dat je het zo goed naar je zin hebt. Nou weer zat gekletst. Succes we horen van je!! xxx
    De vosjes

  • 04 Februari 2009 - 12:09

    Leny Smits:

    kim wat een prachtig verhaal heb je geschreven
    wat heb je al veel meegemaakt daar
    wat fijn dat je het naar je zin hebt daar wacht vol spanning af naar je volgende verhaal heel veel groetjes harrie en leny

  • 04 Februari 2009 - 13:38

    Abi(overbuurvrouw):

    Lijkt me inderdaad erg
    spannend allemaal.
    Stuur maar wat zon deze kant in.Kunnen we hier wel gebruiken.Veel plezier en pas goed op.
    Groetjes.

  • 04 Februari 2009 - 18:52

    Tugba:

    Heey lieverd (oftewel Ntube, Ntuba mog het ook wel:P) Ik heb het stuk gelezen en het is echt een prachtige verhaal! Maar ik heb je echt gemist! Ik zie dat je er van geniet! Ik heb je foto's bekeken;) Ik ben blij dat ik die glimlach van je terug zie op de foto's! Meid ik ben heel erg trots op je!! Maar dat weet je;) Het is tog wel super dat je de richting Chirurgie hebt gekozen, dat is dus wel typisch iets voor jou (avontuurzoeker) en een grote stap! dat zou ik dus echt niet durven!

    lieve meid ik hoop dat ik gauw iets van je te horen krijg & dat je tog wel snel naar Nederland moet komen. want jou zoek ik hier tog wel heel erg!

    Let goed op je eigen, heel veel liefs Tugba
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 05 Februari 2009 - 11:12

    Oma Mam:

    Lieve schat,

    Heb je ervaringen gevolgd en ik ben trots op je. Je komt terug met een baggage vol ervaring, wie doet het jou na???? Niemand!! Ik probeer een baan te vinden bij Kanidas. Koffie schenken en helpen. Ik ben zelf een oudje, dus een oudje helpt oudjes, hoe vind je dat Kim?
    Let goed op jezelf!
    Liefs,kusjes en een hug.
    Oma mam

  • 06 Februari 2009 - 17:26

    Janny Broekmeulem:

    hey dit is nog eens iets heel anders dan wat je broer heeft gedaan ook zo in een ver buitenland je kunt het niet vergelijken maar dat van jou is toch ook wel erg interessant.verder hoop ik dat je jezelf er goed doorheen ziet te slepen want het is toch ook wel zwaar volgens mij en je moet er toch wel tegen kunnen met al dat leed wat je te zien krijgt vele groetjes en sterkte toegewenst uit dat verre kerkdriel,

  • 07 Februari 2009 - 07:30

    Anke:

    Heeeey!!!
    Weer een SUPER verhaal!!
    Dat jij dit allemaal doet en durft!!
    Maar kmis jou wel meis :'(
    Kvind ut echt fijn dat je het zo naar je zin hebt! Echt goed om te horen :D
    Je moet echt meer foto's maken, das kei leuk om jou en de rest te zien daar!
    Tot de volgende krabbel :P

    Kuz

  • 07 Februari 2009 - 22:06

    Marjo:

    sorry dat ik nu pas iets laat horen wat fijn dat je het zo goed naar je zin hebt goed dat je bent gegaan ik zal het achter aan de jongens vertellen hoe goed het gaat liefs marjo

  • 08 Februari 2009 - 10:27

    Lisanne:

    Ooh super kim:D Kei indrukwekkend verhaal weer, en gelukkig is het daar helemaal top!!!!
    X-lisanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

HBO-verpleegkundige en oprichtster van Stichting Needs For Children

Actief sinds 27 Okt. 2008
Verslag gelezen: 395
Totaal aantal bezoekers 266673

Voorgaande reizen:

27 December 2012 - 31 December 2022

Kameroen, Kumba als woonplaats

10 Januari 2012 - 10 Juni 2012

Vrijwilligers werk & voor de stichting in Kameroen

16 November 2010 - 06 November 2011

Vrijwilligers werk in Kameroen

13 Januari 2009 - 10 Juni 2009

Stage in Kameroen

Landen bezocht: