Mijn dagelijks leven.. - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu Mijn dagelijks leven.. - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu

Mijn dagelijks leven..

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

08 Februari 2009 | Kameroen, Kumba

Omdat ik heb begrepen van spap en smam dat iedereen op een bericht aan het wachten is en deze site ook echt bijhouden, probeer ik iedere week een keer op internet te gaan. Het valt namelijk niet mee om even wat op deze site te zetten. Het is namelijk zo dat ze hier franse toetsenborden hebben die bijna niet in te drukken zijn, dit houd in dat ik mijn verhaaltjes thuis al moet typen. Vervolgens is het 25 minuten lopen naar het internetcafe en voordat de computer ook echt gereed is om er mee te werken ben je toch wel drie kwartier verder. Maar goed.. Ik heb er alles voor over om jullie op de hoogte te houden ;)
Het word met de week lastiger om lange berichten te typen aangezien het voor mijn steeds normaler word en ik hier mn dagelijks leven gevormd heb. Het word met de dag leukerder omdat je steeds meer nieuwe mensen leert kennen en mensen weten wie je bent. We krijgen dan ook veel uitnodigingen en telefoonnumers ;) Maar omdat we elke dag al enorm druk zijn is het moeilijk alle contacten te behouden, maar goed.. beter te veel dan te weinig.
In het ziekenhuis is het deze week niet zo heel druk geweest maar toch genoeg te doen. Dinsdag heb ik heel de dag samen met Amina de theatre (operatiekamer) schoongemaakt en materialen gestereliseerd. Dit omdat er de volgende dag een keizersnede zou plaatsvinden! De keizersnede zou uitgevoerd worden door een ander arts en deze kwam dinsdag dan ook even langs om wat materialen uit te zoeken en ons in te lichten. Ik kreeg die dag van Amina te horen dat ik zou gaan assisteren bij de operatie als circulation nurse. Oei.. Dat viel me even koud op mn dak en dus moest ik nog even vlug alle benamingen van de materialen uit mn hoofd leren en mijn taken oefenen. Die woensdag moest ik er om 7 uur al zijn omdat de operatie om 8 uur zou beginnen en ik alles mee klaar moest maken. Echter was het 8 uur en er was nog geen dokter te zien. Tja.. Ik kan er maar niet aan wennen dat ze hier ALTIJD te laat komen en dus was ik vrij geirriteerd omdat ik graag een uurtje langer in mn nest had willen liggen. Uiteindelijk begon de operatie om 9 uur!! Bloedheet in de operatiekamer want de airco werkt niet goed. Dat komt dus op onze lijst van dingen die we met het geld kunnen gaan doen!! Het assisteren ging erg goed en kon dan ook alles meteen op commando aangeven. Was stiekum wel een beetje trots op mezelf. Toen de buik eenmaal open was kwam er een prachtig jongentje tevoorschijn waarvan ik tranen in mijn ogen kreeg. Toch wel uniek dat ik hier bij mocht zijn en waardeer deze ervaring enorm! Moeder en kind maken het goed.
Verder in het ziekenhuis weer wat wonden verzorgt; zoals een pastoor met een hele grote beenwond die die al 6 maanden had dus dan kun je wel nagaan hoe rot het eruit zag en een jongen van 18 die door 15 man in elkaar geslagen was met wonden aan zijn rug en kont. Echte uitdagingen dus. Maar de echte grote uitdaging kwam vrijdag! De dokter riep Marion en Amina bij zich om ze te vertellen dat ze die dag met hem mee zouden gaan naar een plaatsje waar er controlles gedaan moest worden. Prima.. om half 9 waren ze weg. Ik zat helemaal in de nursing post te wachten op de verpleegkundigen die die dag dienst zouden hebben. Maar het bleek dat er iets mis was gegaan met de planning en dat ik die dag dus alleen!!! zou zijn. Gelukkig kon ik terugvallen op Mister John maar toch was het een hele verantwoordelijkheid. Het begon al meteen met een moeder en kind die beiden een paar injecties moesten, en denk je dat ik er wijs uit kon?? Het was echt een puzzel maar het vrouwtje van de apotheek heeft me geholpen en uiteindelijk hebben ze de goede medicatie ingespoten gekregen. Daarna moest ik de pillenronde doen en toen was het tijd voor wat nieuwe patienten. Gelukkig was het rustig waardoor ik mijn werk gewoon op mijn gemak kon doen zodat ik overzicht had. Kreeg sochtends van Amina de opdracht wat spullen te sterieliseren en dat heb ik mooi kunnen doen. Verder nog twee wonden helemaal alleen verzorgd en de man met de geamputeerde vinger kwam voor het verwijderen van zijn hechtingen maar dat het ik Mister John maar laten doen. Al met al een drukke dag met veel verantwoordelijkheid maar ontzettend leuk om mee te maken. Ik ben er wel zekerder van geworden omdat ik gewoon weet dat ik het een dienst kan runnen. Goede ervaring dus.
Mijne vrije tijd had ik, zoals ik altijd doe, weer helemaal vol gepland. Smaandag was ik dus naar het internetcafe geweest voor het vorig bericht. Dinsdag zijn we naar Alfred geweest want die wilde graag de nederlandse taal leren dus zijn we toen begonnen met de lessen. Ik moet zeggen dat hij erg snel leert en het dus ook echt wel graag wil. Donderdag zijn we namelijk weer naar hem geweest en hij kon alles al wat we de vorige les heb hadden geleerd. Erg leuk dus! En omdat we hem Nederlands leren, leert hij ons Pidgin dus dat is een goede deal. Verder zouden we donderdag in de avond met de dokter en Aruna gaan salsadansen maar helaas ging dat niet door omdat de maestro niet kwam opdagen, nu is het verplaatst naar as dinsdag. Wel zag ik die avond 3 jongen in een karatepak trainen en dat maakte me natuurlijk nieuwsgierig! Ik raakte met de leraar aan de praat en het bleek dat hij ook aan Taekwondo deed en dat er de volgende dag om 6 uur les zou zijn. Met het afgesproken dat ik een les mee zou doen. Vrijdag avond stond ik er om 6 uur en je raad het al, uiteindelijk begon het om 7 uur. Ik heb me heel de les vanbinnen kapot gelachen, wat een amateuristisch gebeuren. Toen ik met de leraar ging sparren kwamen er ineens allemaal mensen omheen staan en ze moesten lachen. Ze vonden het allemaal zo geweldig dat ik Taekwondo kon, en ik deed niks onder van de leraar. Ik weet niet of ik na deze les nog een keer ga want er zit niet echt uitdaging in, alles gaat heel traag en de leerlingen hebben zowat allemaal witte band. Zaterdag gerelaxt en ik moet zeggen dat dat ook wel eens fijn was! In de avond zijn we met Lewis, een jongen die deze week in het huis is komen ‘wonen’, Alfred en Aaron op stap geweest. Ergens wat wezen drinken en nog even naar de Night club geweest. Heerlijke muziek hebben ze hier waar je echt fijn op kunt dansen.
Nu ben ik aan het bijkomen van mijn drukke week en in afwachting van wat er volgende week allemaal komen gaat.
Stiekum is mijn verhaal toch weer lang geworden, tja.. als ik eenmaal begin te typen…. ;) Hopelijk vind ik volgende week weer de tijd om naar dit internetcafe te slenteren!
Heel veel liefs, xx

  • 08 Februari 2009 - 12:41

    Bart:

    Hee lieverd,

    Laat ze as dinsdag maar eens zien dan, wat je allemaal geleerd hebt met onze salsa lessen ;) En de Clinic kun je dadelijk overnemen van dokter Nzume zie ik wel!;) Ik spreek je gauw weer :) Hou van je!!!

  • 08 Februari 2009 - 12:45

    Bart:

    Hee lieverd,

    Laat ze as dinsdag maar eens zien dan, wat je allemaal geleerd hebt met onze salsa lessen ;) En de Clinic kun je dadelijk overnemen van dokter Nzume zie ik wel!;) Ik spreek je gauw weer :) Hou van je!!!

  • 08 Februari 2009 - 12:59

    Miranda En Fam.:

    hey kim, klinkt allemaal weer heer erg leuk en spannend.Fijn dat je ook tijd hebt om leuke en ontspannende dingen te doen en de cultuur leert kennen. We blijven je volgen dus blijven schrijven!! Groetjes van ons

  • 08 Februari 2009 - 12:59

    Mama:

    nou kimmie die zwarte band is dus nog ergens goed voor. Het is weer een mooi verhaal geworden. Ga zo door. Ik zit ook niet stil want ik ben een plakboek aan het maken met alle foto,s en verhalen.

    dikke kus en natuurlijk ook een kus van pa en niek
    en een lebber van kira.

  • 08 Februari 2009 - 15:28

    Adri:

    Hoi Kim,
    Hoezo "wordt lastiger een lang bericht typen??"
    Wederom een prachtig verhaal Kim, je maakt heel wat mee daar.
    Mooi voor ons om jou te volgen dan lijkt het toch een beetje dichterbij.
    Wij wensen jou weer een spetterende week toe!
    Groetjes.

  • 09 Februari 2009 - 08:55

    Leny En Harrie:

    hoi kim
    weer een prachtig verhaal
    wat knap van je
    je kunt zo het zkh overnemen als hun er niet zijn kim je weet dat ik altijd hard roep aan de telefoon bang dat je mij niet kon verstaan
    je moeder zei dat je er erg moest om lachen
    wacht op je volgend verhaal
    vele groetjes
    harrie en leny

  • 09 Februari 2009 - 09:44

    Jeroen:

    Heel mooi om te lezen dat je daar al zo goed ingeburgerd bent :D Ik weet zeker dat je daar echt een hoop kennis opdoet! Op het klimaat van ons hoef je trouwens niet jaloers te zijn, want het is hier elke dag koud en regenachtig ;) Maar dat vinden Bart en ik niet erg, want Fifa kan gelukkig binnen haha.. Succes weer deze week!

    Kus Jeroen

  • 09 Februari 2009 - 16:09

    Irma:

    Heeey Kim,

    Echt super vet wat je daar allemaal meemaakt en de fotoos zijn ook echt ge-wel-dig!!En ik ben blij voor je dat je het naar je zin hebt,, ben alweer benieuwd naar je volgende verhaal!

    Xxxjess

  • 09 Februari 2009 - 21:14

    Marjo:

    wat maak je veel mee kim dan was het bij de bakker toch maar een saaie bedoeling en zet hem op met de salsa liefs marjo

  • 10 Februari 2009 - 06:51

    Ingrid En Dan:

    hoi lieverd,
    fijn dat je naast je stage zoveel leuke dingen kunt doen. Het is ook goed dat je zoveel verschillende dingen beheerst, kunnen ze ook wat van jouw leren.
    veel plezier en tot gauw schrijfs.

    kus ingrid en dan.

  • 10 Februari 2009 - 19:19

    Anke:

    Natuurlijk weer een super verhaal!!
    Ga zo door!!
    EN nice pictures!!

    Kuz

  • 10 Februari 2009 - 20:46

    Frankl & Mariel:

    Hoi meiskuh we lezen en zien dat het je goed gaat.
    mis je salsapati niet een beetje.
    Je krijgt de groetje van ons allen en hopen dat als je terug komt weer lekker de draad op pikt om lekker salsa te dansen.
    we zien jouw belevenissen gauw weer op deze pagina.
    tot gauw.
    xxx

  • 11 Februari 2009 - 12:51

    Opa Hein En Oma Mia:

    hallo lieve Kim,

    opa en oma hebben net je berichtje gelezen en we vinden het heel fijn dat het goed met je gaat. Met ons is ook alles goed.
    heel veel groetjes .
    Liefs xxx opa en oma

  • 12 Februari 2009 - 19:59

    Kim.:

    Kimmie,

    Hoe is het meid, mooie verhalen die je telkens schrijft. Vandaag opgetreden op school. Dacht moet het je gewoon even laten weten! haha
    Zenuwachtig dat ik was, maar uiteindelijk was het wel gaaf! ;)
    Heb veel aan je gedacht!
    Meid, hou je taai!

    Liefs, kus!

  • 13 Februari 2009 - 08:21

    Angelique En Tiny:

    Hoi Kim,
    Heb net je bericht gelezen en het is leuk om het op deze manier te volgen. Super wat je allemaal mee maakt. Niet alleen veel ervaring doe je op deze manier op maar je zelfstandigheid wordt nog meer dan het al was. Vindt het ook leuk om naar jullie foto'
    s te kijken. Ondanks het primitieve is het ook heel mooi. Ga zaterdag met jullie mam naar de vlooienmarkt, nemen geheid iets voor je mee.
    Heel veel groetjes en een dikke kus van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

HBO-verpleegkundige en oprichtster van Stichting Needs For Children

Actief sinds 27 Okt. 2008
Verslag gelezen: 389
Totaal aantal bezoekers 266676

Voorgaande reizen:

27 December 2012 - 31 December 2022

Kameroen, Kumba als woonplaats

10 Januari 2012 - 10 Juni 2012

Vrijwilligers werk & voor de stichting in Kameroen

16 November 2010 - 06 November 2011

Vrijwilligers werk in Kameroen

13 Januari 2009 - 10 Juni 2009

Stage in Kameroen

Landen bezocht: