Ziek Ziek.. Dan is NL toch wel ver weg! - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu Ziek Ziek.. Dan is NL toch wel ver weg! - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu

Ziek Ziek.. Dan is NL toch wel ver weg!

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

17 Maart 2009 | Kameroen, Kumba

Vorige week niet zo veel speciaals gebeurt in de kliniek, het is erg rustig geweest. Wel zijn Marion en ik met de dokter Hiv voorlichting gaan geven aan studenten waarover ik het vorige week had. Op het werk liet de dokter ons wel schrikken door te zeggen dat wij de voorlichting moesten gaan doen. Gespannen en nerveus gingen we de studenten opzoeken en er zaten ongeveer 40 studenten te wachten. Tijdens de voorlichting had ik echt het idee dat we het ergens voor deden, de studenten waren allemaal zo serieus aan het luisteren Gelukkig is het zo dat als de dokter eenmaal begint met praten dat die niet meer stopt, dus we hebben niet eens de kans gehad om iets te zeggen. Ik heb alleen over onze samenleving en aids hoeven praten. Het is in Nederland toch wel heel anders als hier hoor. Na wat informatie verwisseld te hebben zijn we met een tevreden gevoel vertrokken.. Het was een geslaagde middag. We gaan binnenkort weer terug om voorlichting over iets anders te geven. Het ligt aan de studenten waarover.

De vorderingen in de kliniek wat betreft ons sponsorgeld is al goed zichtbaar. Bijna heel de buitenkant van de kliniek is geschilderd en ik moet zeggen dat het een verbetering is. Het ziet er heel mooi uit. De treatmentroom gaat nog niet zo hard, de man die het maakt komt halve tijd niet opdagen. De tegels op de vloer liggen erin en op de muur voor de helft. Hopelijk kunnen we deze kamer eind van de week weer in gebruik nemen.

Dinsdag zijn we op kraamvisite geweest bij een collega. Ze heeft een dochtertje gekregen genaamd Helen. Vele collega's van de kliniek waren er en het was heel gezellig. Ik miste de beschuit met muisje wel hoor! Hier krijg je iets traditioneel wat voor mijn maag niet echt bestemd is. We wilde eigenlijk maar een uur blijven maar vanwege een stormbui konden we pas 3 uur later gaan. Het onweerden flink en dat maakte dat de wegen erg modderig werden.

Ik weet dat ik een beetje van hak op de tak spring maar ik ben dit aan het typen terwijl ik eigenlijk heel ziek ben. Ik heb namelijk trichomonas en yeast cells in mijn darmen, dat zijn bepaalde bacteriën die je krijgt door verkeerd voedsel of water. En gisteren heb ik te horen gekregen dat ik ook typhoid heb. Dus dat is lekker. Het is allemaal vorige week donderdag begonnen, net toen we een weekendje naar Kribi zouden gaan. Donderdagochtend, op de dag van vertrek, voelde ik me beroerd en had veel pijn in mijn buik. In het ziekenhuis moest ik een lab stool doen en toen kwam eruit dat ik die bacteriën had. Hier kreeg ik medicijnen voor en ben dus gewoon naar Kribi gegaan. We, ik – Marion – Alfred, zaten later dan gepland in de bus naar Douala maar toch waren we er al om half 3. Echter moesten we lang wachten tot de bus naar Kribi vol zat wat maakte dat we in het donker aankwamen. Daar naar Maribel Beach Hotel gegaan en gaan pitten. Het hotel is heerlijk rustig en meteen aan zee, geweldig toch! Vrijdag fit opgestaan, de dag van Marion haar verjaardag. We hebben met de okada een tochtje door Kribi gemaakt. Hierna zijn we naar de Ekon watervallen gegaan, wat een natuurwonder! Het was geweldig! Er bleken verder nog grotere watervallen te zijn maar dan moest je met de boot. Dat hebben we natuurlijk gedaan. Langs de waterval zijn we omhoog geklommen en waar de waterval begint hebben we gezwommen. We waren helemaal alleen met de gidsen op een natuurverschijnsel, het leek wel een droom. Hierna hebben we bij het strand nog wat gedronken en genoten en toen vermoeiend naar het hotel terug gaan voor een middagdutje. DACHT IK! Ik werd ineens heel erg ziek en voelde me beroerd; echt verschrikkelijk. Dit heeft heel de avond geduurd tot ik overgaf. Dit avond is een vriend van ons aangekomen in Kribi maar dat heb ik niet ineens bewust meegemaakt! Die avond was zo hectisch. Uiteindelijk hebben Marion en Clovis medicijnen gehaald en heb ik rustig kunnen slapen. De volgende dag stond ik dan ook weer prima op. Die dag zijn we de Pygmeeën gaan bezoeken. We namen een bootje aan de andere kant dan de dag ervoor. We vaarden echt in de jungle, geweldig! Er was niemand anders dan wij en de bewoners die je af en toe zag langs de kant zich wassen en zwemmen. Het was adembenemend mooi. Na ongeveer 30 minuten kwamen we op de plek aan waar we aan gingen meren: alsof we zomaar in niemandsland terecht kwamen. Stukje door de jungle heen gelopen en toen kwamen we bij het “dorpje” aan; 3 families wonen er. Het was allemaal heel klein en compact. De hutjes waar ze in leven zijn heel klein en ze slapen in een bed gemaakt van bamboe, voor ons heel onwerkelijk. De mensen waren niet zo heel klein als ik dacht maar zagen er wel verwildert uit. De chief stond net op het punt te gaan jagen; hij had z'n speer al in zijn hand. De mensen waren heel vriendelijk en dankbaar dat we ze kwamen bezoeken. Wel heel vreemd want hun weten niks van onze wereld af. Na 15 minuten gingen we weer uit respect. Hierna zijn we terug naar de watervallen gegaan om nog wat te zwemmen. Die dag hebben we ook nog wat op het strand gelegen. Die nacht van zaterdag op zondag was weer een verschikkelijk nacht voor mij en heb dan van de misselijkheid ook niet geslapen. Ik vond Kribi echt heel geweldig maar op dat moment wilde ik alleen maar vlug naar huis. Zondag stonden we dan ook al om 11 uur bij de bus die naar Douala zou gaan, echter zat die om 2 uur pas vol. Heel irritant dus allemaal. De bussen hier moeten volgepropt zijn! Vaak zijn het dan ook nog eens van die gammele bussen. Om half 10 ’s avonds waren we terug in Kumba en kon ik eindelijk naar mijn vertrouwd bedje!

Sorry voor mijn kort en hak op de tak bericht maar ik heb mijn best gedaan. Ik ga nu weer verder uitzieken want ik wil natuurlijk wel beter zijn op mijn verjaardag!

Liefs, xx

  • 17 Maart 2009 - 16:20

    Bart:

    Lieverd, wat een prachtige natuur! Goh, je maakt echt alles mee wat er in die landen kan gebeuren. Van ziek zijn tot de mooiste dingen die op aarde te zien zijn. Ik hoop dat je snel weer de oude bent en dat je nog lekker kan genieten van alles daar. Ik mis je wel ontzettend hier en met je verjaardag zitten we op de helft. Hier in Nederland wordt het langzamerhand steeds warmer. Mocht ook wel ;)
    Geniet!!! Wacht op je :) Dikke kusxxxx

  • 17 Maart 2009 - 16:22

    Pa En Ma:

    Hallo Kim
    We vinden het flink dat je toch nog een verhaal hebt kunnen tikken, we denken veel aan jou, zeker nu je ziek bent , voor ons is de afstand dan ook veel te groot , blijf goed voor jezelf zorgen en zorg dat je 22 maart beter bent want dan pakken wij ook een pintje op jou 21ste verjaardag samen met Niek, Bart en zijn ouders.
    Veel liefs en xx van ons

  • 17 Maart 2009 - 16:34

    Alice:

    Hey kim!
    Wat een indrukwekkende verhalen en foto's zeg! Echt mooi.
    Hopen dat je snel weer beter wordt!
    Nog heel veel succes en plezier daar.
    liefs, xx.

  • 17 Maart 2009 - 16:40

    Charlotte:

    Heey Kim,
    Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Ik hoop dat je snel weer beter bent. Alvast een fijne verjaardag!
    Groeten Charlotte (vriendin van Marion)

  • 17 Maart 2009 - 17:36

    Miranda:

    Ik kan alleen maar weer zeggen:prachtig, meid. Zorg goed voor jezelf en ik hoop dat je weer snel beter wordt! Alvast een hele fijne 21e verjaardag daar!Het zal een verjaardag zijn die je nooit meer zult vergeten! Groetjes Miranda

  • 17 Maart 2009 - 20:04

    Annelies:

    Hallo Kim
    wat een prachtige verhalen Wat maak je veel mee in een korte tijd. Dit is een stage waar je nog heel lang op terug kunt kijken. Hopelijk ben je gauw beter. en kun je je 21e verjaardag gezond vieren.
    heel veel groeten.
    Ad en Annelies ouders van Mariana

  • 17 Maart 2009 - 22:27

    Nicole En Timothy:

    Hey Kim,

    Wat een avontuur zeg.... En dan ook nog eens ziek zijn balen zeg.
    Knap maar snel weer op zodat jullie verder kunnen gaan genieten van alle mooie momenten en natuurlijk jouw verjaardag. We wensen jullie beide nog een hele leuk tijd toe.

    Alvast gefeliciteerd!!!!

    Groetjes Timothy en Nicole

  • 18 Maart 2009 - 11:15

    Hallo Kim:

    Wij hebben net samen je foto`s en verslag bekeken en gelezen mooi'kan niet beter.Wij zijn blij dat het weer wat beter gaat En nog een hele fijne verjaardag en tot ziens Oma Opa + +

  • 18 Maart 2009 - 20:44

    Tiny En Angelique:

    Hoi Kim,
    Allereerst heel veelknuffels van ons.Vervelend dat je zo ziek bent geworden, we hopen dat het inmiddels al wat beter met je gaat. Als ik de foto's bekijk die jullie maken vinden we het GEWELDIG allemaal, fijn dat er ook tijd is om te genieten en dingen van het land te zien. We verheugen ons op het volgende wat je te melden hebt. Feliciteer Marion alsnog met haar verjaardag en voor jou van ons een hele DIKKE KUS en veel plezier op je verjaardag. Maak er een leuke dag van. Helaas zijn we er niet bij maar dat komt wel goed als je weer op Nederlandse bodum bent. Groetjes uit de "Vleut" Bye Bye.

  • 19 Maart 2009 - 08:45

    Harrie En Leny:

    hoi kim
    we hopen dat je je weer wat beter voelt want ziek zijn is niks voor jou want jij wilt vooruit
    heb weer erg genoten van je verslag hou je goed en geniet van al het moois

    groetjes

  • 19 Maart 2009 - 11:16

    Perry:

    Hoi Kim,

    Ik kwam je pa en ma pas geleden in het dorp tegen, dus we hadden mooi even tijd om bij te buurten over hunzelf, je grote, 'wilde' broer Niek (lijkt af en toe wel een jonge Perry, haha) en last but not least hebben we het natuurlijk ook over jou gehad.
    Ze vertelden enthousiast en vol trots over jouw site en de verhalen die daarop stonden. Ze hadden helemaal gelijk, want de verhalen en foto's zeggen eigenlijk alles over jouw unieke avontuur en bovendien schrijf je jouw ervaringen ook erg mooi op. Ik ben nu zelfs op de hoogte van alle medische termen en ziektes, haha.
    Ondanks dat je nu even ziek bent (zou te mooi om waar te zijn dat alles meezit natuurlijk!) weet ik zeker dat je snel weer de oude bent en gewoon weer verder gaat met je missie, die nu al geslaagd lijkt! Leuk ook dat je die donaties goed hebt kunnen besteden. Die discipline en ijver in je werk heb je vast (NIET?!) van je vader, hahaha.
    Nee hoor grapje, het gaat helemaal goedkomen daar, dat heb ik wel gelezen, niemand hoeft zich om jou druk te maken, je regelt het allemaal wel! Lieve Kim, blijf genieten (maar wel uitkijken) en blijf ons vooral verrassen met je leuke verhalen en avonturen en ik wens je tot slot een hele fijne, bijzondere verjaardag en natuurlijk beterschap als je nog niet hersteld bent! Hopelijk doen de post en reacties via de mail je goed.

    Take care!!

    Groetjes,
    Perry

  • 19 Maart 2009 - 16:52

    Loes:

    Ha kim
    alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag! hoop maar dat je weer beter bent, ziek zijn zo ver weg van huis is inderdaad geen pretje!
    wat een mooi verhaal wat je schrijft, die natuur geweldig! geweldig is afrika he:), wij gaan komend weekend naar een natuurpark, hopen olifanten te spotten!
    mooi ook om te lezen dat jullie al iets voor het ziekenhuis hebben kunnen doen met jullie sponsorgeld, wij zijn nog druk aan het rond kijken waar we het beste aan kunnen besteden.
    kim, fijne verjaardag en maak er een bijzondere dag van!
    heel veel groetjes uit ghana x merle en loes

  • 20 Maart 2009 - 11:54

    Antonet:

    Hoi Kim
    Net je verslag weer gelezen,ik blijf me verbazen over wat je allemaal doet en tegenkomt.Ook je foto's zijn prachtig.Ik ben blij dat je ondanks dat je je zo beroerd voelde toch nog je verslag hebt kunnen typen. Anders hadden wij een week zonder moeten doen.Lieve Kim zorg dat je snel weer de oude bent en zorg goed voor je zelf.Een hele fijne verjaardag zondag en we kijken weer uit naar je volgende verslag. veel groetjes Antonet en familie

  • 21 Maart 2009 - 07:41

    Marian:

    hallo Kim,
    Hopelijk ben je al weer helemaal opgeknapt als je dit berichtje leest!
    Het lijkt me echt geen pretje om ziek te zijn, niet thuis in je veilige warme omgeving. Maar als ik je verhaal lees, ben je echt geen watje en sla je je hier ook doorheen.
    Ik maak meteen even de gelegenheid om je vanaf hier JE EEN HELE GEZELLIGE VERJAARDAG TE WENSEN IN AFRIKA. Apart om later te kunnen zeggen
    Ik werd 21 jaar in Afrika.

    P R O F I C I A T KIM

    groetjes Marian en familie

  • 21 Maart 2009 - 14:32

    Irma:

    Heey meis

    Echt super mooi wat je daar allemaal ziet :O
    echt moeilijk voor te stellen dat jij daar midden in zit!
    Hopelijk wordt je alleen snel beter en kun je nog vollop je verjaardag vieren :)
    Beterschap

    Xxxjess

  • 21 Maart 2009 - 18:12

    Ingrid En Dan:

    hoi kim
    sorry voor het late bericht ben zelf ook een week ziek geweest.Hoop dat je weer helemaal bent opgeknapt en vandaag op je verjaardag
    en fijne dag hebt. Hopelijk is het feest gisteren ook geweest wat je er van verwachtte.
    De natuur is erg mooi en we genieten dan ook van je verhaal en foto's.
    spreek je binnen kort en een fijne verjaardag.

    Kus Ingrid.

  • 22 Maart 2009 - 08:26

    Hans En Miranda:

    Hartelijk gefeliciteerd
    met je verjaardag wij hopen dat je een fijne dag hebt en dat je een beetje opgeknapt bent zodat je toch van deze dag kan genieten. Je krijgt natuurlijk ook de groeten van onze Niels en Stan.
    Groetjes en een dikke kus van ons allemaal XXX

  • 22 Maart 2009 - 08:44

    Rita:

    Hoi Kimmie,
    Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag en maak er een hele fijne dag van, heel veel groetjes en kusjes van ons allemaal. Reinder, Rita, Carola, Yuri, Chantal, Jaimy en Mikey xxxxxxxxxxxxx

  • 22 Maart 2009 - 09:20

    Naomi:

    heey kim

    gefeliciteerd met je verjaardag,
    en heel veel beterschap ik hoop da je snel weer beter bent

    xx naomi

  • 22 Maart 2009 - 09:43

    Harrie En Leny:

    kim van harte gefeliciteerd met je 21 ste verjaardag maak er een leuke dag van dit is toch wel heel apart zo ver van huis

    groetjes xxxx

  • 22 Maart 2009 - 10:04

    Carla Jan:

    hoi kim
    Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag en een hele leuke dag toegewenst.
    Carla & Jan

  • 22 Maart 2009 - 10:10

    Ria:

    Hoi Kim. Van harte gefeliciteerd met je 21e verjaardag!Een hele fijne dag toegewenst.Beterschap en nog een mooie tijd in Kameroen. groetjes Ria

  • 22 Maart 2009 - 10:26

    Ans:

    Hey Kim!
    Lang zal je leven in de gloria!
    Van harte gefeliciteerd met je 21ste verjaardag! We kunnen vandaag helaas geen taart komen eten bij je, maar we wensen je een hele fijne en gezellige dag toe in Afrika.
    Heel veel liefs van Leen, Ans, Sam en Tom.

  • 22 Maart 2009 - 10:46

    Tieske:

    Hey Kimmetje,

    Op de eerste plaats VAN HARTE GEFELICITEERD!!!Wat een avonturen daar! Wel echt een super ervaring om in de jungle terecht te komen. Hopelijk ben je weer beter, dat je je verjaardag lekker kan vieren. Een hele fijne dag. Succes met je stage!
    Kus

  • 22 Maart 2009 - 13:56

    Frank & Mariel:

    Hoi Kim vanuit het kikkerland hartelijk gefeliciteerd met je 21ste verjaardag.
    Echt je verslag is weer zeer interesant en zeer mooie foto's.


  • 22 Maart 2009 - 15:53

    Niek:

    Hey Kim ik ben net terug van de wintersport het was geweldig! En bij deze hartelijk gefeliciteerd ouwe bok! 21 jaar.. Nu mag je met de grote mee praten haha. Zeer mooie fotos met die pigmeekes. p.s kijk uit met wat je eet!
    xxxx je broer

  • 22 Maart 2009 - 16:57

    Stéphanie De Rooij:

    heee kim, wat ontzettend vet dat je in Kameroen stage mag lopen! Ziet er allemaal heel stoer uit die foto´s! ik zou zeggen: heel veel plezier en succes en beterschap ;)!
    x Steef uit Groningen

  • 22 Maart 2009 - 16:58

    Stéphanie De Rooij:

    en natuurlijk gefeliciteerd! whaha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

HBO-verpleegkundige en oprichtster van Stichting Needs For Children

Actief sinds 27 Okt. 2008
Verslag gelezen: 398
Totaal aantal bezoekers 266687

Voorgaande reizen:

27 December 2012 - 31 December 2022

Kameroen, Kumba als woonplaats

10 Januari 2012 - 10 Juni 2012

Vrijwilligers werk & voor de stichting in Kameroen

16 November 2010 - 06 November 2011

Vrijwilligers werk in Kameroen

13 Januari 2009 - 10 Juni 2009

Stage in Kameroen

Landen bezocht: