Er valt niks te plannen hier! - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu Er valt niks te plannen hier! - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Kim Elderen - WaarBenJij.nu

Er valt niks te plannen hier!

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

26 Februari 2012 | Kameroen, Kumba

Onverwachts toch een verhaaltje van mij aangezien ik niet heb kunnen vertrekken richting Wazaa Parc. Er is namelijk wat anders op mijn pad gekomen.. Malaria!

In het begin van de week was daar echter nog niks van te merken. Ik ben die maandag voor ‘Rendez Vous’ naar Douala geweest bij dezelfde dokter als vorige week. Echter was hij deze week wat minder aardig. Net zoals vorige week begon hij met het schoonmaken van mijn linkeroor. Maar nu wilde hij de rechteroor ook schoon gaan maken terwijl daar niks mis mee is. Dus dat weigerde ik. Zegt hij: ‘ben je een dokter ofzo. Hoezo zeg jij mij wat ik moet doen.’ Nou.. op zo’n moment kook ik van woede. Toen hij klaar was schreef hij mij weer medicatie voor; voor de jeuk. Dus ik vroeg waarom hij niks voor de candida voorschrijft. Zegt hij: ‘nee, ik denk niet dat dat het is.’ Ik ben vertrokken en ik zal er ook niet meer terugkomen. Ik neem de medicatie voor de jeuk niet maar heb nu iets tegen candida gekocht. Daarmee ga ik vandaag beginnen want ik voel de jeuk weer in erg mate opkomen. Dus dat was weer mijn oorverhaal.

Dinsdag begon voor mij mijn werkweek. Er was genoeg te doen in de kliniek dus we hebben niet stil gezeten. Zo hebben we de operatiekamer moeten voorbereiden want de volgende dag zouden we twee operaties hebben. Ondertussen was Bridgit bezig met het schoonmaken van slakken en die heeft me toen uitgelegd hoe ik mijn favoriete maaltijd moet maken. Het schoonmaken van de slakken is heel ranzig. Je kneed de slakken zodat het slijm vrijkomt en de slijm spaar je op om het vervolgens weg te gooien. Daarna was je de slakken zodat het goed schoon is. En dan is het klaar om te koken of frituren. Erg lekker! Naast de kookles natuurlijk ook patiënten geholpen ;). Tijdens het werk kregen we het nieuws dat er een man in het water was gevonden naast de kliniek. In Kumba houden de mensen zo van praten dat het verhaal rond ging dat de man/jongen neergestoken was op 11 februari en nu lag te rotten in het water. Er stonden vele mensen bij het water waar het lijk lag, ze houden hier wel van sensatie. De man lag op zijn buik in het water en zijn lichaam was opgezwollen. Hij was niet goed te zien want er lagen planten en gras over hem heen. Er hing geen geur dus naar mijn mening was deze moord nog niet zo lang geleden. Ach.. mensen houden hier van praten. Deze moord is echter niet de enigste hier in Kumba; er word hier wel vaker iemand vermoord. Zo is mijn favoriete pub New Mexico gesloten sinds Valentijnsdag nadat er een jongen was neergestoken. De jongen was nog maar 13 jaar en dat is wel heel triest.

Woensdag heb ik moeten assisteren bij twee operaties:
1. Het verwijderen van een knobbel uit de borst van een jong meisje.
Deze operatie heb ik samen gedaan met Dr. Asonganyi. Dit is de dokter die in onze kliniek ook de echo’s doet. Hij werkt in de overheidsziekenhuis maar doet daarnaast wat privé zaakjes in onze kliniek. Het is een fijne dokter om mee samen te werken. Hij geeft veel complimenten en legt goed uit wat hij allemaal doet. Hij was helemaal weg van onze operatiekamer en zei dat het er een stuk beter uit ziet dan in het overheidsziekenhuis. Zo’n compliment hebben we nodig! De operatie ging wel een beetje lomp. Er werd een snee gemaakt bij de tepel zodat de litteken straks niet echt zichtbaar is. Vervolgens werd het gezwel verwijdert door het met de vinger los te maken van omliggend weefsel. Er kwam een best grote bal uit. Daarna moesten we een Drain plaatsen zodat het vocht en bloed eruit kan. We moesten daarvoor een opening maken aan de onderkant van de borst (dit zodat ook dit litteken straks niet zichtbaar zou zijn). Er moest dus een gang gemaakt worden van de opening waar het gezwel zat naar de onderkant van de borst. Dat ging best wel met geweld en daar heb ik af en toe toch van weggekeken. Het eindresultaat zag er netjes uit. Het gezwel word nu opgestuurd naar Yaoundé voor onderzoek of het kwaadaardig of goedaardig is.
2. Appendicectomy, het verwijderen van de blinde darm.
Deze wel samen met onze eigen dokter gedaan en dat ging allemaal heel vloeiend. Deze operatie is een routineklus en was dan ook in 45 minuten gedaan.

Donderdag heb ik na het werk mijn tas gepakt voor mijn trip naar het Noorden! Toen ik klaar was ging ik beneden bij de rest zitten terwijl ik wachtte op Eric, die me op zou halen. Echter kreeg ik het ineens heel koud, rillingen, hoofdpijn en pijn in mijn gewrichten. Ik wist al meteen hoe ver het was: Malaria. Ik belde de dokter en die zou voor mij de medicijnen tegen malaria klaarleggen. Toen Eric me thuis ophaalden gingen we langs de kliniek om de medicijnen op te halen. Echter ging het helemaal niet goed met me en moest ik opgenomen worden. Ik had 39 graden koorts en was niet echt bij kennis. Ik kreeg medicijnen tegen de koorts, misselijkheid en malaria. Ik heb achteraf van Eric gehoord dat ik er nogal langs heb gepraat. Na 4 uurtjes in bed te hebben gelegen ging het weer beter en ben ik mee naar Eric’s huis gegaan. We zouden namelijk die nacht al om 4 uur vertrekken met de bus naar Yaoundé om er op tijd de trein te hebben naar het noorden. Toen we in de bus zaten ging het echter helemaal niet goed. Na een uur onderweg geweest te zijn moesten we stoppen en zijn we terug naar Kumba gegaan, meteen naar de kliniek. Daar ben ik meteen opgenomen en moest ik aan het infuus. Echter reageerde ik op de infuusnaalden. Mijn hand en arm zwol op en de vloeistof brandden. Ze hebben me 6 keer geprikt zonder goed resultaat en hebben het toen moeten stoppen. Heb dus alleen wat gerust en mijn medicijnen geslikt. Diezelfde dag was ik weer thuis.

De hele zaterdag gerust en het gaat weer beter met me. Vanmorgen mijn laatste dose genomen dus de malaria moet nu weg zijn. Vannacht gaan Eric en ik het nogmaals proberen om richting het Noorden te vertrekken….

Heel veel liefs,
Kim Ntube

ps. Ik hoor van mijn ouders dat veel mensen mijn verhalen lezen. Ik zou het leuk vinden als je een reactie plaatst zodat ik weet dat je het leest en zodat het me nog meer motiveert om er iedere week een verhaaltje op te zetten!

  • 26 Februari 2012 - 10:55

    Debby:

    Hoi Kim. Ik lees iedere keer je verslag, vind 't reuze interessant wat je allemaal doet en beleefd!
    Weet niet of je nog weet wie ik ben, ik ben de moeder van Yinn, dat Taiwanese meisje. We zijn wel eens bij je bij de bakker geweest en toen we nog 'n hondje hadden zijn we daarmee 'n paar keer bij je moeder geweest.

    Dus bij deze weet je dat ik iig meelees!

  • 26 Februari 2012 - 11:23

    Lisanne:

    Heey meis, nie zo mooi hoor da je malaria heb:s gelukkig heb je de dokter bij de hand da is heel fijn! Hopelijk kan je jullie trip morgen toch gaan maken:) Maar fijn om te lezen dat je het toch wel naar je zin heb daar:D Kuss lisanne

  • 26 Februari 2012 - 11:28

    Arno:

    hai meisie ,ook ik lees je verhalen met groot plezier en ook al is dit mijn eerste reactie ik heb ze nog allemaal , dus door blijven schrijven zodat ik je kan blijven volgen ,moet toch zeker weten wat mijn petekind allemaal doet :-)

    groetjes unkel

  • 26 Februari 2012 - 11:48

    Marionel:

    Hoi Kim. Ook ik lees je verslag elke week. Vind het altijd weer leuk om te weten waar je allemaal mee bezig bent. Gr.X Marionel

  • 26 Februari 2012 - 12:13

    Pa:

    He Wimke

    Leuk dat we gister geskypt hebben , voor het eerst was de verbinding goed.
    Is toch wel bijzonder jij zo ver weg bent en dan toch in beeld.
    Ik hoop dat je reis nu wel doorgaat en als je weer malaria krijgt kom ik je persoonlijk halen , Grapje.
    Je moet niet zoveel van die snot vreten die ze op de foto aan het wassen zijn bah bah.
    Kim er lezen meer mensen jou verhaal als jij denkt.

    Grt Pa xxx

  • 26 Februari 2012 - 12:56

    Marian:

    hoi Kim,

    ook ik lees jou verhalen, bijna vaste prik: op zondag weer bericht van Kim, gauw lezen wat ze weer allemaal meemaakt, en natuurlijk de mooie foto's. Pas je goed op jezelf, want als ik die Malariaverhalen lees...... vind ik toch wel eng.
    Fijne trip naar het Noorden, geniet ervan, en graag tot aan je volgend verhaal.
    xxx Marian

  • 26 Februari 2012 - 13:01

    Ans:

    Hoi Kim,
    Zag de foto op facebook dat je met jullie pap zit te skypen.. Leuk!
    Zal niet meer zo gauw slakken bestellen in een restaurant, moet vanaf nu aan de Afrikaanse bereidingswijze denken...
    We lezen zeker elke week met veel plezier je verhaal en blijven volledig op de hoogte.
    Hopelijk is de malaria weg en komt het met je oren ook weer helemaal in orde!
    Lieve Kim een fijne week en groetjes van ons X

  • 26 Februari 2012 - 14:51

    Saskia Kreijveld:

    Ha Kim,
    Ik ben nog steeds een trouwe fan van al jou avonturen.
    Erg heftig wat je allemaal meemaakt en doet daar in Kameroen!.
    Petje af en ga zo door.....jou manier van schrijven is erg duidelijk en leuk om te lezen.

    Groetjes uit Moergestel en natuurlijk Beterschap!
    Liefs Saskia

  • 26 Februari 2012 - 15:02

    Carla En Cees:

    hoi Kim
    nou jammer dat je weer malaria hebt gekregen maar hopelijk gaat het komende week beter en kan je alsnog afreizen naar het noorden.
    wij lezen wekelijks je bezigheden in Kumba dus je moet wel blijven schrijven.
    binnenkort moeten Tara en Kira weer getrimd worden en kunnen we weer bijkletsen bij jullie pap en mam.
    groetjes Carla en C

  • 26 Februari 2012 - 15:07

    Anke:

    Jeeezus kim!
    Hoezo krijg jij dat weer? Eerst je oor nu malaria. Pfff! Maar alles komt goed!
    Wel echt een ranzig verhaal van die slakken. Dat jij dat durft.. :P
    Maar ik hoop dat deze poging wel gaat lukken om je trip te kunnen maken...We mailen en facebooken!
    Heel veel plezier deze week! Geniet ervan!
    Kuz

  • 26 Februari 2012 - 15:09

    Anke:

    Owja..En ook ik lees jou verhalen :P Maar dat is geen nieuws :P

  • 26 Februari 2012 - 16:06

    Mama:

    Ik hoop van harte dat het vanaf nu helemaal goed gaat met je gezondheid. je kunt dan ook echt met je projecten aan de slag. Maar eerst lekker genieten van je reis naar het noorden. Ben heel erg benieuwd wat je daar allemaal gaat beleven. Veel plezier, en we denken aan je.

    XXXXXXXXXXX en een Knuffel mama en natuurlijk een lebber van Kira en Nena.............

  • 26 Februari 2012 - 17:01

    Mariëll:

    Hoi lieve Kim,
    Ow,wat is dat balen zeg!Het zit je niet mee qua gezondheid hè!! :-(
    Gelukkig heb je genoeg doorzettingsvermogen!En goed dat je opkomt voor jezelf!Ja,die dokters kunnen dat niet hebben als je tegen hen in gaat,maar dat heb je goed gedaan!!!
    Ik hoop dat je je snel beter gaat voelen!Maar wel eng hoor die knobbel van dat meisje.....
    Fijn dat er nu eindelijk meer mensen ook even hier een berichtje hier neerzetten!Maar geniet van je kleine zusje en maak er weer een mooie en GEZONDE week van!!
    Liefs,Mariëll XX

  • 26 Februari 2012 - 17:28

    Miranda:

    Hey Kim, je maakt wat mee daar ! Fijn dat je weer beter bent ! Ik lees je boeiende verhalen ALTIJD en blijf je volgen.

    Liefs Miranda

  • 26 Februari 2012 - 18:10

    Hans En Miranda :

    hallo KIM
    je hebt weer een drukke en spannende week achter de rug en ook nog die malaria,wel leuk en goed dat jullie de compliementen kregen voor de operatiekamer.
    vele groetjes van hans miranda niels en stan.

  • 26 Februari 2012 - 21:55

    Adri:

    Hoi Kim,
    Weer een heftig weekje achter de rug zeg,dat zal niet altijd mee vallen.
    Fijn dat jullie positieve reacties krijgen wat de operatiekamer betreft,dat doet iedereen goed!Hoop dat je je binnenkort weer helemaal goed voelt zodat je met je project kunt bezighouden,maar voorals nog een hele fijne week toegewenst als je richting het noorden vertrekt en geniet ervan! Heel veel groetjes en beterschap van
    Adri en fam.

  • 27 Februari 2012 - 05:24

    Reinder En Rita:

    Hoi Kimmie,

    Werkt wel he', gewoon vragen of ze reageren en je ziet wel...
    En let je wel een beetje op jezelf, een beetje rustig aan op zijn tijd is ook niet erg. Eerst maar goed beter worden voor dat je weer aan het werk gaat.

    Dikke kus

  • 27 Februari 2012 - 13:15

    Ina En Wil:

    Hey Kim,
    Natuurlijk lezen we je verhalen wat dacht je dan, en natuurlijk hebben we de telefoon ook nog. Fijn dat het weer wat beter met je gaat (hoorde ik net van onze Daan, die had jullie pa en ma gezien) en dat je nu op weg bent naar het Noorden. Nu niet meer ziek worden en geniet ervan.

    Liefs van ons allemaal xx

    Liefs In

  • 27 Februari 2012 - 15:48

    Jolanda:

    Hai Kim, ook ik lees je verhalen regelmatig. Ik heb een jaar of 6 geleden in de Ejed Clinic stage gelopen, en veel van je verhalen zijn herkenbaar (en daarom ook leuk om te lezen) Knap en bijzonder dat je al zo lange tijd hebt doorgebracht in Kameroen. Je hart moet daar vast en zeker liggen! Doe Gilbert de groetjes van me!
    Jolanda (Mesame)

  • 27 Februari 2012 - 17:23

    Harrie En Leny:

    hoi kim we hopen dat het nu met je gezondheid beter gaat want het is genoeg geweest en dat je nu kunt gaan genieten van je reis naar het noorden we zijn benieuwd naar je volgende verslag
    gr harrie en leny

  • 28 Februari 2012 - 11:48

    Suzanne ( Videotheek:

    Hai kim
    ik ben net bij je moeder geweest en ze vertelde vanalles weer over je ! Dat ik op de site moest lezen en dat je het zo leuk hebt daar.. en dat je zo een goed werk doet !
    dus dat ben ik maar eens gaan doen ;) Hardstikke goed werk doe je daar.. maar wat een enge verhalen .. die slakken ( blegh) en dat je malaria had oooo wat erg allemaal ! Maar jij geeft er niks om zegt jullie mam haha ...
    Nou ik heb nog een hoop knuffeltjes en speelgoed van Dylan hier liggen .. die geef ik vd week wel af bij jullie mam.. dan komt dat wel weer een keer jou kant op ..
    Ik ga zeker ff je pagina hier als favoriet zetten .. dan kan ik vaker je verhalen lezen !
    Groetjes suzanne ( vd videotheek ;) )

  • 29 Februari 2012 - 20:56

    Hannie:

    Wat ben je toch een pechvogel met je gezondheid! Beterschap en of ik nog wel slakken ga eten......
    Tot je volgende verslag, ik ben ook een trouwe leesfan!!

  • 01 Maart 2012 - 21:05

    Annelies:

    Hallo Kim.
    Ook ik lees iedere week jou verhalen op deze site. Knap hoor wat je allemaal doet en hebt gedaan. Hopelijk gaat het nu wat beter met je oor en de malaria. Ik blijf je verhalen volgen.
    Groetjes Annelies

  • 08 Maart 2012 - 19:42

    Erwin En Claudia:

    Hey Kim, Da,s lang geleden weer dat we eens iets schrijven. Heb toch al een gedeelte weer van je verhalen gelezen. T,is dan ook altijd interessant wat jij allemaal schrijft. Ben je wel weer helemaal opgeknapt van die malaria? ook hier gaat het gewoon door. Ben vandaag met ons Romy een galajurk uit wezen zoeken. Echt gaaf! Lotte heeft vrijdag een discoavond. Oo Kim als er wat couponnen aan stof zijn of gordijnen of showbanen dan mag ik daar wel iets van naar jullie sturen van Leenbakker uit dan.Kim je hebt er ook leuke foto,s opstaan. Ik ga nu afsluiten. De groetjes en tot de volgende keer. Zal vaker wa onzin vertellen!! Doei en de groeten van de buurtjes.XXX


  • 11 Maart 2012 - 01:09

    Janneke:

    hoi kim,
    Sanne en ik zijn vanmiddag bij jullie thuis geweest om Kobus achter te laten voor zijn trimbeurt. Liesbeth heeft ons jullie kaartje gegeven van de stichting en natuurlijk was ik nieuwsgierig geworden dus ben na mijn werk de site eens gaan opzoeken. Heb net je laatste verhaal gelezen en het is leuk te weten wat je daar allemaal doet. Ook het filmpje van sept. 2011 gekeken, dat geeft mij tenminste een indruk. Keep up the good work!
    Gr. Janneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

HBO-verpleegkundige en oprichtster van Stichting Needs For Children

Actief sinds 27 Okt. 2008
Verslag gelezen: 523
Totaal aantal bezoekers 266764

Voorgaande reizen:

27 December 2012 - 31 December 2022

Kameroen, Kumba als woonplaats

10 Januari 2012 - 10 Juni 2012

Vrijwilligers werk & voor de stichting in Kameroen

16 November 2010 - 06 November 2011

Vrijwilligers werk in Kameroen

13 Januari 2009 - 10 Juni 2009

Stage in Kameroen

Landen bezocht: